Public trial
RBR-9dbk25m ProMOVE Healthy Schools: Technologies for strengthening and integrating public policies for health promotion and integra...
Date of registration: 04/03/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 04/03/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Health-Promoting Schools: Technologies for strengthening and integrating public policies for health promotion and integral education
pt-br
Escolas Promotoras da Saúde: tecnologias para o fortalecimento e a integração de políticas públicas de promoção da Saúde e Educação Integral
es
Health-Promoting Schools: Technologies for strengthening and integrating public policies for health promotion and integral education
Trial identification
- UTN code: U1111-1320-0247
-
Public title:
en
ProMOVE Healthy Schools: Technologies for strengthening and integrating public policies for health promotion and integral education
pt-br
ProMOVE Escolas + Saudáveis: tecnologias para o fortalecimento e a integração de políticas públicas de promoção da Saúde e Educação Integral
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
77285324.8.0000.5534
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.844.517
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual do Ceará
-
77285324.8.0000.5534
Sponsors
- Primary sponsor: Centro de Ciências da Saúde
-
Secondary sponsor:
- Institution: Secretaria Municipal de Educação, Prefeitura de Fortaleza
- Institution: Universidade Estadual do Ceará
-
Supporting source:
- Institution: Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq
Health conditions
-
Health conditions:
en
Healthy Lifestyle
pt-br
Estilo de vida saudável
-
General descriptors for health conditions:
en
N06.850.505.400.425.837 Quality of Life
pt-br
N06.850.505.400.425.837 Qualidade de Vida
-
Specific descriptors:
en
F01.829.458.205 Healthy Lifestyle
pt-br
F01.829.458.205 Estilo de Vida Saudável
Interventions
-
Interventions:
en
This is a study with a hybrid effectiveness-implementation design, non-randomized, non-controlled and non-blind. Experimental group: 33 Municipal Full-Time Schools (EMTI) in Fortaleza that serve approximately 2,400 students from 6th to 9th grade of Elementary School will receive implementation strategies from ProMOVE Healthy Schools. The program is organized into three technological axes, based on the principles of Health-Promoting Schools from the World Health Organization: 1) Creation and support of health school boards; 2) Training and support for school actors; and 3) Social and digital technologies. The first axis aims to structure health governance in schools through guiding documents, toolkits, action plans, and communication/support channels for health school boards in each school. The second axis focuses on training teachers and other school actors by offering self-instructional courses, tutoring, and experience-sharing events. The third axis develops and implements social and digital technologies (social media and websites) with information on technical and didactic resources that help the school actors to promote good health practices in the school environment. The total duration of the project is 3 years, with implementation cycles each year. Monitoring assessments will be carried out at the end of each year
pt-br
Trata-se de um estudo com o desenho híbrido de efetividade-implementação, não randomizado, não controlado e não cego. Grupo experimental: 33 Escolas Municipais de Tempo Integral (EMTI) de Fortaleza que atendem cerca de 2400 estudantes de 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental receberão estratégias de implementação do ProMOVE Escolas + Saudáveis. O programa está organizado em três eixos tecnológicos, baseados nos princípios das Escolas Promotoras da Saúde da Organização Mundial da Saúde: 1) Criação e apoio aos comitês de ação; 2) Formação e apoio dos atores da escola; e 3) Tecnologias sociais e digitais. O primeiro eixo busca estruturar a governança da saúde na escola por meio de documentos orientadores, cadernos de recursos, planos de ação e comunicação/apoio dos comitês de cada escola. O segundo eixo foca na formação de professores e demais atores da escola, oferecendo cursos autoinstrucionais, tutoria e eventos de compartilhamento de experiências. Já o terceiro eixo desenvolve e implementa tecnologias sociais e digitais (redes sociais e site) com informações técnicas, didáticas e de recursos que promovam boas práticas em saúde no ambiente escolar. A duração total do projeto é de 3 anos, com ciclos de implementação a cada ano. Avaliações de monitoramento serão realizadas no final de cada ano
-
Descriptors:
en
L01.143.320.400 Implementation Science
pt-br
L01.143.320.400 Ciência da implementação
en
SP5.312.109.297.101 Evaluation of the Efficacy-Effectiveness of Interventions
pt-br
SP5.312.109.297.101 Avaliação de Eficácia-Efetividade de Intervenções
Recruitment
- Study status: Not yet recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/07/2025 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 2400 - 10 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
Be a student at Full-Time Municipal Schools in Fortaleza, the capital of Ceará, Northeast Brazil; Be of both sexes; Be enrolled in the 6th to 9th grade of Elementary School; Be at least 10 years old; Agree to participate in the research
pt-br
Ser estudantes de Escolas Municipais de Tempo Integral (EMTI) de Fortaleza, capital do Ceará, Nordeste do Brasil; Ser de ambos os sexos; Estar matriculado no 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental; Ter no mínimo 10 anos de idade; Aceitar participar da pesquisa
-
Exclusion criteria:
en
Do not fill out the questionnaire; Withdrawing from the study
pt-br
Não ter completado o questionário; Ter desistido de participar do estudo
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Single-group 1 Open Single-arm-study N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Evaluate changes in healthy lifestyle, through the Adolescent Health Promotion Scale, and the health-related quality of life of students through KIDSCREEN-27 at the beginning of the study and at the end of the study
pt-br
Avaliar as mudanças no estilo de vida saudável, através da Escala de Promoção da Saúde de Adolescentes, e a qualidade de vida relacionada à saúde dos estudantes através do KIDSCREEN-27 no início do estudo e no fim do estudo
en
Evaluate changes in the environmental indicators of implementation of the Health Promoting Schools approach using the HPS Implementation Questionnaire and the World Health Organization instrument for the promotion of physical activity in the school environment at the beginning of the study and at the end of the study
pt-br
Avaliar mudanças nos indicadores ambientais de implementação da abordagem de Escolas Promotoras de Saúde utilizando o Questionário de Implementação HPS e o instrumento da Organização Mundial da Saúde para a promoção da atividade física no ambiente escolar no início do estudo e no fim do estudo
en
Evaluate the program's implementation indicators based on instruments grounded in the RE-AIM model at the end of the study
pt-br
Avaliar os indicadores de implementação do programa com base em instrumentos fundamentados no modelo RE-AIM no fim do estudo
en
Evaluate physical activity indicators using the Physical Activity Questionnaire for Adolescents at the beginning of the study and at the end of the study
pt-br
Avaliar indicadores de atividade física utilizando o Questionário de Atividade Física para Adolescentes no início do estudo e no fim do estudo
en
Evaluate indicators of sedentary behavior using the Screen Time Questionnaire for Adolescents at the beginning of the study and at the end of the study
pt-br
Avaliar indicadores do comportamento sedentário utilizando o Questionário de Tempo de Tela para Adolescentes no início do estudo e no fim do estudo
en
Evaluate school climate indicators through the Delaware Scale at the beginning of the study and at the end of the study
pt-br
Avaliar indicadores do clima escolar através da Delaware Scale no início do estudo e no fim do estudo
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes are expected
pt-br
Não são esperados desfechos secundários
Contacts
-
Public contact
- Full name: Valter Cordeiro Barbosa Filho
-
- Address: Av. Silas Munguba, 1700 - Campus Itaperi.
- City: Fortaleza / Brazil
- Zip code: 60714-903
- Phone: +55(85)3101-9826
- Email: grafes.saudecoletiva@uece.br
- Affiliation: Universidade Estadual do Ceará
-
Scientific contact
- Full name: Valter Cordeiro Barbosa Filho
-
- Address: Av. Silas Munguba, 1700 - Campus Itaperi.
- City: Fortaleza / Brazil
- Zip code: 60714-903
- Phone: +55(85)3101-9826
- Email: grafes.saudecoletiva@uece.br
- Affiliation: Universidade Estadual do Ceará
-
Site contact
- Full name: Valter Cordeiro Barbosa Filho
-
- Address: Av. Silas Munguba, 1700 - Campus Itaperi.
- City: Fortaleza / Brazil
- Zip code: 60714-903
- Phone: +55(85)3101-9826
- Email: grafes.saudecoletiva@uece.br
- Affiliation: Universidade Estadual do Ceará
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16840.
Existem 8283 ensaios clínicos registrados.
Existem 4659 ensaios clínicos recrutando.
Existem 309 ensaios clínicos em análise.
Existem 5718 ensaios clínicos em rascunho.