Public trial
RBR-7bvcpsg Comparative effects of a mindfulness program developed for the brazilian context and an Internationally validated progra...
Date of registration: 12/15/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 02/05/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Meditation and art therapy program for 9- and 10-year-old children as a promoter of mental health and socioemotional skills in the public educational context
pt-br
Programa de meditação e arteterapia para crianças de 9 e 10 anos como promotor de saúde mental e competências socioemocionais no contexto educacional do setor público
es
Meditation and art therapy program for 9- and 10-year-old children as a promoter of mental health and socioemotional skills in the public educational context
Trial identification
- UTN code: U1111-1300-5238
-
Public title:
en
Comparative effects of a mindfulness program developed for the brazilian context and an Internationally validated program on promoting mental health and socioemotional skills for children in public educational context
pt-br
Efeitos comparados de um programa de mindfulness desenvolvido para a realidade brasileira e de um programa validado internacionalmente na promoção de saúde mental e das habilidades socioemocionais para crianças no contexto educacional público
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Scientific acronym:
-
Public acronym:
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Secondaries identifiers:
-
61196122.8.0000.5505
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.260.940
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de São Paulo
-
61196122.8.0000.5505
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal de São Paulo
Health conditions
-
Health conditions:
en
Mental health
pt-br
Saúde mental
-
General descriptors for health conditions:
en
F02 Psychological Phenomena
pt-br
F02 Fenômenos Psicológicos
-
Specific descriptors:
en
F02.418 Mental Health
pt-br
F02.418 Saúde Mental
Interventions
-
Interventions:
en
This is a comparative study between the international K5 program from MindfulSchools (G1) and the brazilian program Mágica da Meditação (G2). The total number of volunteers was 78, divided into two groups: G1 with 38 individuals and G2 with 40 individuals. Participants were children born between 2012 and 2014, with informed consent from parents or guardians, enrolled, and regularly attending public elementary school. Intervention G1: corresponds to the K5 Program, including mindfulness practices and brief explanations about the practice. Intervention G2: corresponds to the Mágica da Meditação Program, including mindfulness practices, creative meditation, art therapy tools, and playful materials to support understanding of the practice. There was no control group. Each intervention group was structured over ten (10) weeks, with one 30-minute weekly session. The intervention took place in the school environment, so cluster randomization was performed. Randomization was conducted in Excel using the four participating classes (4A, 4B, 5A, 5B), with two classes assigned to each intervention.
pt-br
Trata-se de um estudo comparativo entre programa internacional K5 da MindfulSchools (G1) e programa brasileiro da Mágica da Meditação (G2). Com N total de voluntários de 78, divididos em dois grupos, sendo G1 composto por 38 indivíduos e G2 composto por 40 indivíduos, tendo crianças nascidas entre 2012 e 2014, com consentimento informado dos pais ou responsáveis e matriculados e com frequência regular na escola pública de educação fundamental. Grupo 1 de intervenção = correspondente ao Programa K5, contendo práticas de mindfulness e explicações breves sobre a prática. Grupo 2 de intervenção = correspondente ao Programa Mágica da Meditação, contendo práticas de mindfulness, meditação criativa, ferramentas da arteterapia e materiais lúdicos para compreensão da prática. Não houve grupo controle. Cada grupo-intervenção está estruturado ao longo de 10 (dez) semanas, com 1 reunião semanal de 30 minutos cada. A intervenção aconteceu no ambiente escolar, por isso a randomização por realizada por cluster. A aleatorização foi executada no excel usando as 4 turmas participantes (turmas 4A, 4B, 5A, 5B), ficando 2 turmas com cada uma das intervenções
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Descriptors:
en
F02.463.551 Mindfulness
pt-br
F02.463.551 Atenção Plena
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 08/10/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 73 - 9 Y 10 Y -
Inclusion criteria:
en
Ages between 9 and 10 years old; both sexes; informed consent from parents or guardians; enrolled and regularly attending a public elementary school
pt-br
Idade entre 9 e 10 anos completos; ambos o sexos; consentimento informado dos pais ou responsáveis; estar matriculado e frequentando regularmente escola pública de educação fundamental
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Exclusion criteria:
en
Students diagnosed with any psychological and/or psychiatric disorder; intellectual and cognitive disabilities; those using medication; those in the acute phase of such disorders; those already practicing meditation or related activities; or those who have done so in the past 12 months
pt-br
Alunos que foram diagnosticados com algum transtorno psicológico e/ou psiquiátrico; deficiência intelectual e cognitiva; que estão fazendo uso de medicamentos; que estiverem em fase aguda de tais transtornos; aqueles que já estiverem realizando práticas meditativas ou afins; ou que o fizeram nos últimos 12 meses
Study type
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Study design:
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Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
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Primary outcomes:
en
To evaluate the effectiveness of the program in relation to mental health, for this, the SDQ questionnaire (Difficulties and Capabilities Questionnaire) was used, which is a brief behavioral assessment with scores for conduct problems, inattention-hyperactivity, emotional symptoms, problems with colleagues and pro-social behavior
pt-br
Avaliar a efetividade do programa em relação à saúde mental, para isso, foi utilizado o questionário SDQ (Questionário de dificuldades e capacidades), que é uma avaliação comportamental breve com pontuações para problemas de conduta, desatenção-hiperatividade, sintomas emocionais, problemas com colegas e comportamento pró-social
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Secondary outcomes:
en
To evaluate the mindfulness skills, for this purpose, the CAMM (Child and Adolescent Mindfulness Measure) questionnaire was used
pt-br
Avaliar as habilidades de atenção plena, para este objetivo foi usado o questionário CAMM (Medida de mindfulness para crianças e adolescentes)
en
To verify the improvement in emotional regulation, for this purpose, the ERQ-CA (Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents) was used
pt-br
Verificar a melhora da regulação emocional, por isso foi utilizado o questionário ERQ-CA (Regulação emocional para crianças e adolescentes)
Contacts
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Public contact
- Full name: Thais Guedes Georgini
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- Address: Rua Botucatu, 740 5. andar, sala 557
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +550115571-1062
- Email: georgini.thais@unifesp.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
-
Scientific contact
- Full name: Thais Guedes Georgini
-
- Address: Rua Botucatu, 740 5. andar, sala 557
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +550115571-1062
- Email: georgini.thais@unifesp.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
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Site contact
- Full name: Thais Guedes Georgini
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- City: São Paulo / Brazil
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