Public trial
RBR-4fht8tn Gamified educational strategy for preventing bullying and cyberbullying with school adolescents
Date of registration: 03/07/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 03/07/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Motivational effects of digital game-based learning for education in bullying prevention measures
pt-br
Efeitos motivacionais da aprendizagem baseada em jogo digital para educação em medidas de prevenção do bullying
es
Motivational effects of digital game-based learning for education in bullying prevention measures
Trial identification
- UTN code: U1111-1319-2552
-
Public title:
en
Gamified educational strategy for preventing bullying and cyberbullying with school adolescents
pt-br
Estratégia educativa gamificada para prevenção do bullying e cyberbullying com adolescentes escolares
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
52512421.6.0000.5208
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
5.127.350
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Pernambuco Campus Recife
-
52512421.6.0000.5208
Sponsors
- Primary sponsor: Centro de Ciências da Saúde
-
Secondary sponsor:
- Institution: Centro de Ciências da Saúde
-
Supporting source:
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Health conditions
-
Health conditions:
en
bullying and cyberbullying.
pt-br
bullying e cyberbullying.
-
General descriptors for health conditions:
en
SP3.311.900.686.751 School Violence
pt-br
SP3.311.900.686.751 Violência Escolar
-
Specific descriptors:
en
F01.145.126.125.550 Bullying
pt-br
F01.145.126.125.550 Bullying
en
F01.145.126.125.550.500 Cyberbullying
pt-br
F01.145.126.125.550.500 Cyberbullying
Interventions
-
Interventions:
en
This is a two-arm, double-blind randomized controlled clinical study carried out in two schools, randomly selected to represent the experimental group and another for the control group. Experimental group: 75 adolescents aged 10-14, regularly enrolled in the 6th to 9th year of Elementary School II at the selected school and who have basic conceptual knowledge about bullying and cyberbullying, received the presentation of modules on bullying and cyberbullying prevention measures through educational videos and gamified activities. Control group: 75 adolescents aged 10-14 years old, regularly enrolled in the 6th to 9th year of Elementary School II at the selected school and who have basic conceptual knowledge about bullying and cyberbullying received the presentation of modules on measures to prevent bullying and cyberbullying through the traditional teaching methodology using powerpoint. The presentations were carried out from February to March 2023, with a 7-day interval between the presentation of the themes
pt-br
Trata-se de um estudo clínico randomizado controlado de dois braços, duplo-cego realizado em duas escolas, selecionadas aleatoriamente para representar o grupo experimental e outra para o grupo controle. Grupo experimental: 75 adolescentes de 10-14 anos, regularmente matriculados do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental II da escola selecionada e que tenham conhecimento conceitual básico sobre bullying e cyberbullying receberam a apresentação dos módulos sobre medidas de prevenção do bullying e cyberbullying através de vídeos educativos e atividades gamificadas. Grupo controle: 75 adolescentes receberam de 10-14 anos, regularmente matriculados do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental II da escola selecionada e que tenham conhecimento conceitual básico sobre bullying e cyberbullying receberam a apresentação dos módulos sobre medidas de prevenção do bullying e cyberbullying através da metodologia de ensino tradicional com uso do powerpoint. As apresentações foram realizadas no período de fevereiro a março de 2023, com intervalo de 7 dias entre a apresentação das temáticas
-
Descriptors:
en
M01.060.057 Adolescent
pt-br
M01.060.057 Adolescente
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 02/01/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 150 - 10 Y 14 Y -
Inclusion criteria:
en
Adolescents aged 10 to 14; Be regularly enrolled in the 6th to 9th year of elementary education II of selected school; Have basic conceptual knowledge about bullying and cyberbullying in order to minimize the occurrence of errors in the semantic evaluation of the Measurement Scale Intention to Prevent Bullying and Cyberbullying; Adolescents self-declared between different gender identities
pt-br
Adolescentes de 10 a 14 anos de idade; Estar regularmente matriculados do 6º ao 9º ano do ensino fundamental II da escola selecionada; Ter conhecimento conceitual básico sobre bullying e cyberbullying a fim de minimizar a ocorrência de erros na avaliação semântica da Escala de Medida de Intenção para Prevenção do Bullying e Cyberbullying e da ferramenta educativa proposta; Adolescentes autodeclarados entre as diversas identidades de gênero
-
Exclusion criteria:
en
Students who were drawn but were not present at school at the time filling out the data collection form; Adolescents with cognitive problems related to difficulty in understanding that made filling out the forms difficult; Adolescents with hearing, visual impairment or special needs which made it difficult to evaluate the proposed educational tool
pt-br
Alunos que foram sorteados, mas não estavam presentes na escola no momento de preenchimento do formulário de coleta de dados; Adolescentes com problemas cognitivos relacionados à dificuldade de compreensão e entendimento que dificultasse o preenchimento dos formulários; Adolescentes com deficiência auditiva, visual ou com necessidades especiais que dificultavam a avaliação da ferramenta educativa proposta
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Parallel 2 Double-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
t is expected to find an improvement in the prevention measure for preventing bullying and cyberbullying among school adolescents, measured through the application of the prevention measure scale for preventing bullying and cyberbullying. Data were obtained one week before the intervention and one week after the intervention
pt-br
Espera-se encontrar uma melhoria na medida de intenção para prevenção do bullying e cyberbullying entre adolescentes escolares, medido através da aplicação da escala de medida de intenção para prevenção do bullying e cyberbullying. Dados coletados uma semana antes da intervenção e uma semana após a intervenção
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes are expected
pt-br
Não são esperados desfechos secundários
Contacts
-
Public contact
- Full name: Estela Meirelles Monteiro
-
- Address: Av. da Engenharia, Cidade Universitária
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50670-420
- Phone: +55(81)997706418
- Email: estela.monteiro@ufpe.br
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
-
Scientific contact
- Full name: Estela Meirelles Monteiro
-
- Address: Av. da Engenharia, Cidade Universitária
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50670-420
- Phone: +55(81)997706418
- Email: estela.monteiro@ufpe.br
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
-
Site contact
- Full name: Estela Meirelles Monteiro
-
- Address: Av. da Engenharia, Cidade Universitária
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50670-420
- Phone: +55(81)997706418
- Email: estela.monteiro@ufpe.br
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16842.
Existem 8284 ensaios clínicos registrados.
Existem 4660 ensaios clínicos recrutando.
Existem 309 ensaios clínicos em análise.
Existem 5720 ensaios clínicos em rascunho.