Public trial
RBR-10zzpsbx How Physical Exercise can help children with math Anxiety
Date of registration: 05/29/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 05/29/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Implications of Physical Activity in children with math Anxiety
pt-br
Implicações da Atividade Física em crianças com Ansiedade matemática
es
Implications of Physical Activity in children with math Anxiety
Trial identification
- UTN code: U1111-1278-5715
-
Public title:
en
How Physical Exercise can help children with math Anxiety
pt-br
Como a prática de Exercícios Físicos pode ajudar crianças com Ansiedade a matemática
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
76887417.2.0000.0018
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
3.195.511
Issuing authority: Comitê de Ética do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Federal do Pará
-
76887417.2.0000.0018
Sponsors
- Primary sponsor: Instituto de educação Matemática e Cientifica da Universidade Federal do Pará
-
Secondary sponsor:
- Institution: Instituto de educação Matemática e Cientifica da Universidade Federal do Pará
-
Supporting source:
- Institution: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
Health conditions
-
Health conditions:
en
Performance Anxiety; Test Anxiety
pt-br
Ansiedade de Desempenho; Ansiedade aos Exames
-
General descriptors for health conditions:
en
F01.470.132 Anxiety
pt-br
F01.470.132 Ansiedade
-
Specific descriptors:
en
F01.470.132.650 Performance Anxiety
pt-br
F01.470.132.650 Ansiedade de Desempenho
en
F01.470.132.650.500 Test Anxiety
pt-br
F01.470.132.650.500 Ansiedade aos Exames
Interventions
-
Interventions:
en
Mathematical anxiety (MA) can negatively interfere with cognition and academic performance, contributing to the fact that a significant portion of the school population does not experience adequate mathematical proficiency. On the other hand, an emerging field of research indicates that physical activity can improve cognitive functions and academic achievement in children. Based on such assumptions and the absence of evidence correlating these themes, the objective is to investigate the acute implications of moderate physical exercise (~70% VO2 max.) in boys and girls aged between 9 and 12 years who have high mathematical anxiety ( HMA). After parental and guardian consent, subjective tests such as the Elementary Mathematical Anxiety Scale (MARS-E), the General Anxiety Test (Children's Manifest Anxiety Scale, Second Edition), and the Revised Childhood Anxiety and Depression Scale (RCADS), will be applied in four public schools in the city of Belém (PA), with 120 students from the School of Application of the Federal University of Pará, 120 students from the State School of Elementary Education Caldeira Castelo Branco, 120 students from the State School of Elementary and High School Dom Pedro I and 120 students from the Escola Municipal de Ensino Fundamental Alzira Pernambuco, classifying them according to their degrees of anxiety: HMA- high mathematical anxiety and LMA- low mathematical anxiety. After the initial screening, the children will participate in neuropsychological and mathematical performance tests, before (T0) and immediately after (T1) the practice of moderate physical activity, always monitored by a heart rate variability device (cardiofrequency monitor model V800 from Polar brand). Physical activity is expected to mitigate the effects of BF while improving participants' academic performance.
pt-br
A ansiedade matemática (AM) pode interferir negativamente na cognição e no desempenho acadêmico, contribuindo para que uma parcela significativa da população escolar não experimente uma adequada proficiência matemática. Por outro lado, um campo de pesquisa emergente indica que a atividade física pode melhorar funções cognitivas e realizações acadêmicas em crianças. Partindo de tais pressupostos e da ausência de evidências correlacionando essas temáticas, objetiva-se investigar as implicações agudas do exercício físico moderado (~70% VO2 máx.) em meninos e meninas na faixa etária entre 9 e 12 anos que apresentem alta ansiedade matemática (HMA). Após o consentimento dos pais e responsáveis, testes subjetivos como a Escala de ansiedade matemática elementar (MARS-E), o teste de ansiedade geral (Children’s Manifest Anxiety Scale, segunda edição)e a Escala Revisada de Ansiedade e Depressão Infantil (RCADS), serão aplicados em quatro escolas públicas na cidade de Belém (PA), sendo em 120 alunos da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará, 120 alunos da Escola Estadual de Ensino Fundamental Caldeira Castelo Branco, 120 alunos da Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Dom Pedro I e 120 alunos da Escola Municipal de Ensino Fundamental Alzira Pernambuco, classificando-os de acordo com seus graus de ansiedade: HMA- alta ansiedade Matemática e LMA- baixa ansiedade matemática. Após a triagem inicial, as crianças participarão de testes neuropsicológicos e de desempenho matemático, antes (T0) e imediatamente após (T1) à prática de atividade física moderada, sempre monitorados por aparelho de variabilidade da frequência cardíaca (cardiofrequencimetro modelo V800 da marca Polar). Espera-se que a atividade física mitigue os efeitos da AM ao mesmo tempo que melhore o desempenho acadêmico dos participantes.
-
Descriptors:
en
G11.427.410.698.277 I03.350 Exercise
pt-br
G11.427.410.698.277 I03.350 Exercício Físico
Recruitment
- Study status: Terminated
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/13/2018 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 480 - 9 Y 12 Y -
Inclusion criteria:
en
Age 9 - 12; enrolled in school
pt-br
Idade 9 a 12 anos; Matricula na Escola
-
Exclusion criteria:
en
Mathematical learning disorders; blindness; deafness; chronic heart disease; chronic neurological disease
pt-br
distúrbios de aprendizagem matemático; cegueira; surdez; doença crônica cardíaca; doença crônica neurológica
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Treatment Parallel 2 Double-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Physical activity is expected to mitigate the effects of math anxiety by improving cognitive and academic performance and heart rate variability that will be assessed by tests of executive control and math tests, quantified by numbers of correct answers, latency and fluency. We expect to find significant improvement effects with approximate size (d) of 0.3.
pt-br
Espera-se que a atividade física mitigue os efeitos da ansiedade matemática ao melhorar o desempenho cognitivo, acadêmico e a variabilidade da frequência cardíaca que serão avaliados por testes de controle executivo e testes de matemática, quantificados por números de acertos, latência e fluência. Esperamos encontrar efeitos de melhora significativa com tamanho (d) aproximado de 0,3.
-
Secondary outcomes:
en
Secondary outcomes are not expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: João Bento Torres Neto
-
- Address: Rua Augosto Correa n1
- City: Belem / Brazil
- Zip code: 66075-110
- Phone: +55 (91) 3201-7390
- Email: bentotorres@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Pará
- Full name: Natali Valim
-
- Address: rua Augusto Correa n1
- City: Belém / Brazil
- Zip code: 66063-000
- Phone: +55 (91) 988431058
- Email: natalivalim@yahoo.com.br
- Affiliation: Universidade Federal do Pará
-
Scientific contact
-
Site contact
- Full name: Marcos Guilherme Moura
-
- Address: Rua Augusto Correa n1
- City: Belém / Brazil
- Zip code: 66073-110
- Phone: +55 (91) 988431058
- Email: marcosgmouras@yahoo.com.br
- Affiliation: Instituto de educação Matemática e Cientifica da Universidade Federal do Pará
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16958.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 237 ensaios clínicos em análise.
Existem 5770 ensaios clínicos em rascunho.