Public trial
RBR-8wqqmk8 Comparison of clinical simulation and deliberate practice in rapid cycles for clinical competence development: a randomi...
Date of registration: 07/28/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 07/28/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Evaluation of clinical simulation and deliberate practice in rapid cycles for the development of clinical competence: a randomized clinical trial
pt-br
Avaliação da simulação clínica e da prática deliberada em ciclos rápidos para desenvolvimento de competência clínica: ensaio clínico randômico
es
Evaluation of clinical simulation and deliberate practice in rapid cycles for the development of clinical competence: a randomized clinical trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1295-1246
-
Public title:
en
Comparison of clinical simulation and deliberate practice in rapid cycles for clinical competence development: a randomized clinical trial
pt-br
Comparação da simulação clínica e da prática deliberada em ciclos rápidos para desenvolvimento de competência clínica: ensaio clínico randômico
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
4.843.823
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de São Paulo
-
45723521.5.0000.5505
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
4.843.823
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal de São Paulo
Health conditions
-
Health conditions:
en
Clinical Competence
pt-br
Competência clínica
-
General descriptors for health conditions:
en
I02 Education
pt-br
I02 Educação
-
Specific descriptors:
en
I02.399.630.210 Clinical Competence
pt-br
I02.399.630.210 Competência clínica
Interventions
-
Interventions:
en
It will be a randomized, prospective controlled clinical trial with confidential allocation, data collection will be carried out at the federal university of são paulo, all nursing students who are in the fourth year of the undergraduate nursing course at the same university will be invited, and those who accept the free and informed consent form will be provided for reading and signing, as an inclusion criterion the student must have participated in the expository class dialogued in the remote modality on nursing care for patients with stroke in the emergency service lasting 40 minutes, graduates who do not participate in that class will be excluded, after participating in the expository class, the two educational strategies simple simulation and deliberate practice in rapid cycles will be applied with the participants from the scenario designed for assistance to the patient victim of stroke in the emergency service With a proposal to take place at the helena nader teaching and simulation center of the federal university of são paulo, with the objective of guaranteeing the confidential allocation of students, 80 numbered, opaque and sealed envelopes will be made, 40 of which will contain a paper with the description of the simulation group and the other 40 the deliberate practice group in quick cycles, with the aim of ensuring the invisibility of the text, they will be placed inside folded cardboard, all envelopes will be placed in a frosted box, with the opening in the top cover , whereby the participant will remove an envelope, after the participant removes the envelope, he will fill in the sociodemographic form, then, with the participants duly separated into groups, the participants will be taken to the simulation room for the scenario to happen. Regarding the design of the simulation: students must answer the Simulation Design Scale, and regarding the strategy for educational practice: the Educational Practices Questionnaire will be used, both instruments validated for the Portuguese language. Finally, the late assessment of knowledge competence will be measured through a clinical simulation within a three-month interval.
pt-br
Será um ensaio clínico randômico, prospectivo controlado com alocação sigilosa, coleta de dados será realizada na universidade federal de são paulo, serão convidados todos os graduandos de enfermagem que estejam na quarta série do curso de graduação em enfermagem desta mesma universidade, e aos que aceitarem será fornecido o termo de consentimento livre e esclarecido para leitura e assinatura, como critério de inclusão o discente deverá ter participado da aula expositiva dialogada na modalidade remota sobre assistência de enfermagem ao paciente com acidente vascular cerebral no serviço de emergência com duração de 40 minutos, serão excluídos os graduandos que não participarem da referida aula, após a participação na aula expositiva, as duas estratégias educacionais simulação simples e prática deliberada em ciclos rápidos serão aplicadas com os participantes a partir do cenário elaborado para assistência ao paciente vítima de acidente vascular cerebral no serviço de emergência Com proposta de acontecer no centro de ensino e simulação helena nader da universidade federal de são paulo, com o objetivo de garantir a alocação sigilosa dos discentes, serão confeccionados 80 envelopes numerados, opacos e lacrados, dentro de 40 conterá um papel com a descrição grupo simulação e nos outros 40 o grupo prática deliberada em ciclos rápidos, com objetivo de garantir invisibilidade do texto, eles serão colocados dentro de um papel cartão dobrados, todos os envelopes serão colocados em uma caixa fosca, com a abertura na tampa superior, pela qual o participante irá retirar um envelope, após o participante retirar o envelope, ele preencherá a ficha sociodemográfica, em seguida, com os participantes devidamente separados nos grupos, os participantes serão levados à sala de simulação para que o cenário aconteça. Quanto ao design da simulação: os alunos deverão responder a Escala de Design da Simulação, e em relação à estratégia para prática educacional: será utilizado o Questionário de Práticas Educacionais, ambos instrumentos validados para a língua portuguesa. Por fim, será mensurada a avaliação tardia da competência de conhecimento, através de uma simulação clínica dentro de um intervalo de três meses.
-
Descriptors:
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/01/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 80 - 0 0 -
Inclusion criteria:
en
The student must be enrolled in the fourth year of nursing at the Federal University of São Paulo; have participated in the lecture dialogued in the remote modality on Nursing Assistance to the patient with Cerebral Vascular Accident in the Emergency Service lasting 40 minutes; both genders
pt-br
Discente matriculado no quarto ano de enfermagem da Universidade Federal de São Paulo; ter participado da aula expositiva dialogada na modalidade remota sobre Assistência de Enfermagem ao paciente com Acidente Vascular Cerebral no Serviço de Emergência com duração de 40 minutos; ambos os gêneros
-
Exclusion criteria:
en
Graduates not enrolled in the fourth year of nursing at the Federal University of São Paulo; those who do not participate in the lecture dialogued in the remote modality on Nursing care for patients with stroke in the Emergency Service lasting 40 minutes
pt-br
Graduandos não matriculados no quarto ano de enfermagem da Universidade Federal de São Paulo; graduandos que não participarem da aula expositiva dialogada na modalidade remota sobre Assistência de Enfermagem ao paciente com Acidente Vascular Cerebral no Serviço de Emergência com duração de 40 minutos
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Other Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Identify the relevance and effectiveness of deliberate practice in rapid cycles when compared with simple clinical simulation and highlight the performance of clinical competence for the initial care of the patient with suspected stroke
pt-br
Identificar a relevância e a eficácia da prática deliberada em ciclos rápidos quando comparada com a simulação clínica simples e destacar o desempenho da competência clínica para o atendimento inicial ao paciente com suspeita de acidente vascular cerebral
-
Secondary outcomes:
en
Secondary outcomes are not expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: carla roberta monteiro miura
-
- Address: Rua Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)5571-1062
- Email: carla.monteiro@unifesp.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
-
Scientific contact
- Full name: gisele cabral da silva
-
- Address: Rua Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)5571-1062
- Email: gisele.2011@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
-
Site contact
- Full name: gisele cabral da silva
-
- Address: Rua Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)5571-1062
- Email: gisele.2011@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 236 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.