Public trial
RBR-8qkmmb4 Evaluation of Motor Learning and Its Relationship with Quality of Life, Participation, and Functionality in Adolescents ...
Date of registration: 01/29/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 01/29/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Observational
Scientific title:
en
Assessment of the Motor Learning Process Using a Mobile Device and Its Relationship with Quality of Life, Participation, and Functionality in Adolescents with Cerebral Palsy
pt-br
Avaliação do processo de Aprendizagem Motora por meio de dispositivo móvel e relação com Qualidade de vida, Participação e Funcionalidade em adolescentes com Paralisia Cerebral
es
Assessment of the Motor Learning Process Using a Mobile Device and Its Relationship with Quality of Life, Participation, and Functionality in Adolescents with Cerebral Palsy
Trial identification
- UTN code: U1111-1315-6676
-
Public title:
en
Evaluation of Motor Learning and Its Relationship with Quality of Life, Participation, and Functionality in Adolescents with Cerebral Palsy
pt-br
Avaliação da Aprendizagem Motora e sua relação com Qualidade de Vida, Participação e Funcionalidade em adolescentes com Paralisia Cerebral
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Scientific acronym:
-
Public acronym:
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Secondaries identifiers:
-
68343223.7.0000.5142
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.067.471
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Alfenas
-
68343223.7.0000.5142
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de Alfenas -UNIFAL
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de Alfenas -UNIFAL
-
Supporting source:
- Institution: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES
Health conditions
-
Health conditions:
en
Cerebral Palsy
pt-br
Paralisia Cerebral
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General descriptors for health conditions:
en
F03.625 Neurodevelopmental Disorders
pt-br
F03.625 Transtornos do Neurodesenvolvimento
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Specific descriptors:
en
C10.228.140.140.254 Cerebral Palsy
pt-br
C10.228.140.140.254 Paralisia Cerebral
Interventions
-
Interventions:
en
This is a cross-sectional observational study with a two-arm design, matched by sex and age. The study included a total of 24 adolescents, 12 with Cerebral Palsy (CP) and 12 neurotypical individuals. The assessment was conducted using a digitally adapted version of Part A of the Trail Making Test, which incorporated different environments to analyze aspects of motor learning in terms of skill acquisition, retention, and transfer. Both groups (CP and neurotypical) performed the same motor task using a tablet, and performance was measured at a single point in time, focusing on execution time and the number of errors in each proposed environment. Additionally, the Gross Motor Function Classification System (GMFCS) and the Manual Ability Classification System (MACS) were used to classify motor impairment levels and manual ability, also serving as functionality parameters. Quality of life was assessed using the Kidscreen-27 questionnaire, while participation was measured using the Participation and Environment Measure for Children and Youth (PEM-CY), considering the contexts of home, school, and community
pt-br
Trata-se de um estudo observacional do tipo transversal, de dois braços, pareados por sexo e idade. O estudo incluiu um total de 24 adolescentes, sendo 12 com Paralisia Cerebral (PC) e 12 neurotípicos. A avaliação foi realizada por meio de uma versão digital adaptada da Parte A do Teste de Trilhas, que incorporou diferentes ambientes para analisar aspectos da aprendizagem motora em termos de aquisição, retenção e transferência de habilidades. Ambos os grupos (PC e neurotípico) realizaram a mesma tarefa motora utilizando um tablet, e o desempenho foi medido em um único momento, com foco nos indicadores de tempo de execução e número de erros em cada ambiente proposto. Além disso, o Sistema de Classificação da Função Motora Grossa (GMFCS) e o Sistema de Classificação da Habilidade Manual (MACS) foram utilizados para classificar os níveis de comprometimento motor e habilidade manual, servindo também como parâmetros de funcionalidade. A qualidade de vida foi avaliada por meio do questionário Kidscreen-27, enquanto a participação foi medida pela Medida da Participação e do Ambiente – Crianças e Jovens (PEM-CY), considerando os contextos de casa, escola e comunidade.
-
Descriptors:
en
F02.808 Psychomotor Performance
pt-br
F02.808 Desempenho psicomotor
en
E02.831 Rehabilitation
pt-br
E02.831 Reabilitação
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
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Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 11/10/2023 (mm/dd/yyyy)
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Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 24 - 12 Y 17 Y -
Inclusion criteria:
en
Age between 12 and 17 years. Both sexes. Classified at levels I, II, III, or IV of the Gross Motor Function Classification System. At levels I, II, or III of the Manual Ability Classification System. Participants with expected performance for their educational level, as assessed by the Nonverbal General Intelligence Test BETA III, in the subtests Matrix Reasoning – Nonverbal Intelligence and Processing Speed. Those scoring above the 10th percentile and with basic knowledge of numbers from 1 to 30 as a supplementary criterion. Adolescents regularly enrolled at Dr. José Vargas de Souza Municipal School.
pt-br
Idade entre 12 e 17 anos. Ambos os sexos. Classificados nos níveis I, II, III ou IV do Sistema de Classificação da Função Motora Grossa. Nos níveis I, II ou III do Sistema de Classificação da Habilidade Manual. Participantes com desempenho esperado para a escolaridade, conforme avaliado pelo Teste Não Verbal de Inteligência Geral BETA III, nos subtestes Raciocínio Matricial – Inteligência Não Verbal e Velocidade de Processamento. Aqueles com pontuações acima do percentil 10 e com conhecimento básico de números de 1 a 30 como critério suplementar. Adolescentes regularmente matriculados no Colégio Municipal Dr. José Vargas de Souza
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Exclusion criteria:
en
Those classified at level V of the Gross Motor Function Classification System, at levels IV and V of the Manual Ability Classification System. Those with severe cognitive impairment that hindered the execution of activities. Adolescents with any evident or diagnosed sensory, motor, or cognitive deficits.
pt-br
Aqueles classificados no Sistema de Classificação da Função Motora Grossa nível V, nos níveis IV e V do Sistema de Classificação da Habilidade Manual. Que apresentassem comprometimento cognitivo severo que comprometesse a execução das atividades. Adolescentes com quaisquer déficits sensoriais, motores ou cognitivos evidentes ou diagnosticados
Study type
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Study design:
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Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase
Outcomes
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Primary outcomes:
en
Expected Outcome 1: It was expected to observe significant differences between the groups (CP and neurotypical) in the indicators of execution time and number of errors across different motor learning environments (acquisition, retention, and transfer of skills), using a digital version adapted from Part A of the Trail Making Test.
pt-br
Desfecho esperado 1: Esperava-se observar diferenças significativas entre os grupos (PC e neurotípico) nos indicadores de tempo de execução e número de erros em diferentes ambientes de aprendizagem motora (aquisição, retenção e transferência de habilidades), utilizando uma versão digital adaptada da Parte A do Teste de Trilhas.
en
Observed Outcome 1: Motor performance was assessed in terms of execution time and number of errors across different motor learning environments (acquisition, retention, and transfer of skills) using a digital version adapted from Part A of the Trail Making Test. It was observed that adolescents with cerebral palsy had greater difficulty coping with task complexity, as evidenced by longer execution times and lower accuracy, especially in the retention and transfer phases, compared to their neurotypical peers.
pt-br
Desfecho encontrado 1: O desempenho motor foi avaliado em termos de tempo de execução e número de erros em diferentes ambientes de aprendizagem motora (aquisição, retenção e transferência de habilidades), por meio de uma versão digital adaptada da Parte A do Teste de Trilhas. Observou-se que adolescentes com paralisia cerebral apresentaram maior dificuldade em lidar com a complexidade das tarefas, evidenciada por tempos de execução mais longos e menor precisão, especialmente nas fases de retenção e transferência, em comparação com seus pares neurotípicos.
-
Secondary outcomes:
en
Expected Outcome 2: It is expected that functionality, classified by the GMFCS and MACS systems, will be associated with motor performance. Additionally, adolescents with cerebral palsy are expected to present lower quality of life scores, as measured by the Kidscreen-27 questionnaire, and lower participation in activities within the home, school, and community contexts, as assessed by the PEM-CY measure, compared to neurotypical adolescents.
pt-br
Desfecho esperado 2: Espera-se que a funcionalidade, classificada pelos sistemas GMFCS e MACS, esteja associada ao desempenho motor. Também se espera que adolescentes com paralisia cerebral apresentem menores escores de qualidade de vida, medidos pelo questionário Kidscreen-27, e menor participação em atividades nos contextos de casa, escola e comunidade, conforme avaliado pela medida PEM-CY, em comparação aos adolescentes neurotípicos
en
Found Outcome 2: No statistically significant differences were observed in the quality of life scores between adolescents with cerebral palsy and neurotypical peers. Additionally, it was found that opportunities for participation in school and community settings directly influence the motor learning (ML) process, showing significant correlations. However, no correlations were found between functionality (classified by the GMFCS and MACS systems) and motor performance in the assessed environments.
pt-br
Desfecho encontrado 2: Não foram observadas diferenças estatisticamente significativas nos escores de qualidade de vida entre os adolescentes com paralisia cerebral e os neurotípicos. Além disso, verificou-se que as oportunidades de participação na escola e na comunidade influenciam diretamente o processo de aprendizagem motora (AM), apresentando correlações significativas. No entanto, não foram encontradas correlações entre funcionalidade (classificada pelos sistemas GMFCS e MACS) e o desempenho motor nos ambientes avaliados.
Contacts
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Public contact
- Full name: Luciana Maria dos Reis
-
- Address: Rua Gabriel Monteiro da Silva, 700
- City: Alfenas / Brazil
- Zip code: 37130-000
- Phone: +55(35)3299-1392
- Email: luciana.reis@unifal-mg.edu.br
- Affiliation: Universidade Federal de Alfenas -UNIFAL
-
Scientific contact
- Full name: Luciana Maria dos Reis
-
- Address: Rua Gabriel Monteiro da Silva, 700
- City: Alfenas / Brazil
- Zip code: 37130-000
- Phone: +55(35)3299-1392
- Email: luciana.reis@unifal-mg.edu.br
- Affiliation: Universidade Federal de Alfenas -UNIFAL
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- Full name: Luciana Maria dos Reis
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- City: Alfenas / Brazil
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