Public trial
RBR-8kt9t54 The influence of practice with virtual video games on motor control and skill learning in young adults
Date of registration: 02/26/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 02/26/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
The influence of Virtual Reality practice on motor control and skill learning in young adults
pt-br
A influência da prática com Realidade Virtual no controle motor e na aprendizagem de habilidades de adultos jovens
es
The influence of Virtual Reality practice on motor control and skill learning in young adults
Trial identification
- UTN code: U1111-1318-2901
-
Public title:
en
The influence of practice with virtual video games on motor control and skill learning in young adults
pt-br
A influência da prática com jogos de vídeo game virtuais no controle motor e na aprendizagem de habilidades de adultos jovens
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
7.311.758
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade da Universidade Federal de São Carlos
-
84394524.6.0000.5504
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
7.311.758
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade de São Paulo - São Carlos/SP
-
Supporting source:
- Institution: Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior- CAPES
Health conditions
-
Health conditions:
en
Healthy volunteers, motor skills, virtual reality
pt-br
Voluntários saudáveis, destreza motora, realidade virtual
-
General descriptors for health conditions:
en
A08.186.211.200.885.287.500.814 Sensorimotor cortex
pt-br
A08.186.211.200.885.287.500.814 Córtex sensório-motor
-
Specific descriptors:
en
M01.955.236 Healthy volunteers
pt-br
M01.955.236 Voluntários saudáveis
en
F02.808.260 Motor skills
pt-br
F02.808.260 Destreza motora
en
L01.224.160.875 Virtual reality
pt-br
L01.224.160.875 Realidade virtual
Interventions
-
Interventions:
en
This is a two-arm, double-blind, randomized controlled clinical study with 100 participants, divided equally between the sequence A group and the sequence B group. The sequence A group will perform 5 practice sessions with virtual reality, followed by a post-intervention assessment, a retention assessment, 5 sessions of real practice (without virtual reality), and a new post-intervention and retention assessment. The sequence B group will begin with 5 sessions of real practice, followed by virtual reality practice, and, as in the sequence A group, a post-intervention and retention assessment will be carried out after each phase. The randomization of participants will be carried out using a random number generator, ensuring random distribution between the two groups. Masking will be applied to researchers and participants, so that the identification of the groups is not revealed during the sessions. Games used in virtual reality practice will be played with Xbox 360 Kinect™ equipment, including the games: Xbox 360 Kinect™ Sports Bowling, Xbox 360 Kinect™ Adventures Leaks and Xbox 360 Kinect™ Just Dance. In real practice, the same Xbox 360 games will be used, but without the use of virtual reality technology. The sessions will last 20 minutes each, held three times a week, over a period of 2 weeks for each practice and 2 weeks for post-assessments and retentions, lasting a total of 6 weeks with a volunteer
pt-br
Trata-se de um estudo clínico randomizado controlado de dois braços, duplo-cego, com 100 participantes, divididos igualmente entre o grupo sequência A e o grupo sequência B. O grupo da sequência A realizará 5 sessões de prática com realidade virtual, seguidas de uma avaliação pós-intervenção, uma avaliação de retenção, 5 sessões de prática real (sem realidade virtual), e uma nova avaliação pós-intervenção e de retenção. O grupo da sequência B começará com 5 sessões de prática real, seguidas pela prática com realidade virtual, e, assim como no grupo da sequência A, será feita uma avaliação pós-intervenção e de retenção após cada fase. A randomização dos participantes será realizada por meio de um gerador de números aleatórios, garantindo a distribuição aleatória entre os dois grupos. O mascaramento será aplicado aos pesquisadores e participantes, para que a identificação dos grupos não seja reveladas durante as sessões. Os jogos utilizados na prática com realidade virtual serão realizados com o equipamento Xbox 360 Kinect ™, incluindo os jogos: Boliche do Xbox 360 Kinect ™ Sports, Vazamentos do Xbox 360 Kinect ™ Adventures e Just Dance do Xbox 360 Kinect ™. Na prática real, serão utilizados os mesmos jogos do Xbox 360, mas sem o uso da tecnologia de realidade virtual. As sessões terão a duração de 20 minutos cada, realizadas três vezes por semana, durante um período de 2 semanas para cada prática e de 2 semanas para as pós-avaliações e retenções, tendo um total 6 semanas de duração com um voluntário
-
Descriptors:
en
G11.427.410.698.277 Exercise
pt-br
G11.427.410.698.277 Exercício Físico
Recruitment
- Study status: Not yet recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/01/2025 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 100 - 18 Y 30 Y -
Inclusion criteria:
en
Be young adults; aged 18-30 years); with no prior experience with the games included in the practice protocol of the present study, either on Xbox 360º Kinect™ or on real practice
pt-br
Ser adultos jovens; idade 18-30 anos; sem experiência prévia com os jogos incluídos no protocolo de prática do presente estudo, seja no Xbox 360º Kinect™ ou na prática real
-
Exclusion criteria:
en
Body Mass Index corresponding to the obesity condition; present any visual, musculoskeletal, physical and/or neurological changes that could compromise the performance of the assessments and practice sessions proposed in this study; be absent from any of the assessments and/or practice sessions; have prior experience with the games included in the practice protocol, both virtual reality and real practice
pt-br
Índice de Massa Corporal correspondente à condição de obesidade; apresentar quaisquer alterações visuais, musculoesqueléticas, físicas e/ou neurológicas que possam comprometer a realização das avaliações e das sessões de prática propostas neste estudo; estar ausente em alguma das avaliações e ou sessões de prática; ter experiência prévia com os jogos incluídos no protocolo de prática, tanto da realidade virtual quanto da pratica real
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Other Cross-over 2 Double-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is expected to find different adaptations in the motor control system and in the transfer of skills of young adults, through the protocol applied with virtual reality practice and real practice, based on differences in the values of the variables of postural stability, use of sensory information, heart rate variability, cortical activity, game performance, subjective perception of effort and in the satisfaction scale of young adults when comparing the assessments before and after the intervention with virtual reality and real practice.
pt-br
Espera-se encontrar diferentes adaptações no sistema de controle motor e na transferência de habilidades de adultos jovens, por meio do protocolo aplicado com prática com realidade virtual e prática real, a partir da diferenças nos valores das variáveis de estabilidade postural, uso de informações sensoriais, variabilidade da frequência cardíaca, atividade cortical, desempenho dos jogos, percepção subjetiva do esforço e na escala de satisfação de adultos jovens quando comparadas as avaliações antes e após a intervenção com realidade virtual e prática real.
en
It is expected to find an improvement in the performance of the practices and the transfer of this improvement to the subsequent practice, when the environment is alternated, through the protocol applied with virtual reality practice and real practice, based on the differences in the values of the game scores after crossing the practices.
pt-br
Espera-se encontrar uma melhora do desempenho das práticas e a transferência dessa melhora para a prática subsequente, quando alternado o ambiente, por meio do protocolo aplicado com prática com realidade virtual e prática real, a partir da diferenças nos valores das pontuações dos jogos após o cruzamento das práticas.
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes are expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Bruna Carolina Mania Duarte
-
- Address: Avenida Trabalhador São Carlense, 400 - Parque Arnold Schimidt
- City: São Carlos / Brazil
- Zip code: 13566-590
- Phone: +55 (16) 981017211
- Email: brunaduarte.bd96@gmail.com
- Affiliation: Universidade de São Paulo - São Carlos/SP
-
Scientific contact
- Full name: Bruna Carolina Mania Duarte
-
- Address: Avenida Trabalhador São Carlense, 400 - Parque Arnold Schimidt
- City: São Carlos / Brazil
- Zip code: 13566-590
- Phone: +55 (16) 981017211
- Email: brunaduarte.bd96@gmail.com
- Affiliation: Universidade de São Paulo - São Carlos/SP
-
Site contact
- Full name: Bruna Carolina Mania Duarte
-
- Address: Avenida Trabalhador São Carlense, 400 - Parque Arnold Schimidt
- City: São Carlos / Brazil
- Zip code: 13566-590
- Phone: +55 (16) 981017211
- Email: brunaduarte.bd96@gmail.com
- Affiliation: Universidade de São Paulo - São Carlos/SP
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16842.
Existem 8284 ensaios clínicos registrados.
Existem 4660 ensaios clínicos recrutando.
Existem 309 ensaios clínicos em análise.
Existem 5720 ensaios clínicos em rascunho.