Public trial
RBR-86qd34n Orientations on dental trauma in schools: an intervention study
Date of registration: 04/17/2024 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 04/17/2024 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Orientations on dental avulsions in schools: an intervention study
pt-br
Orientações sobre avulsões dentárias nas escolas: um estudo de intervenção
es
Orientations on dental avulsions in schools: an intervention study
Trial identification
- UTN code: U1111-1305-3263
-
Public title:
en
Orientations on dental trauma in schools: an intervention study
pt-br
Orientações sobre traumatismos dentários nas escolas: um estudo de intervenção
-
Scientific acronym:
en
.
pt-br
.
-
Public acronym:
en
.
pt-br
.
-
Secondaries identifiers:
-
64528222.9.0000.5319
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.275.955
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Atitus Educação
-
64528222.9.0000.5319
Sponsors
- Primary sponsor: Programa de Pós-graduação Strictu Sensu Odontolgia da Atitus Educação
-
Secondary sponsor:
- Institution: Programa de Pós-graduação Strictu Sensu Odontolgia da Atitus Educação
-
Supporting source:
- Institution:
- Institution: Fundação de Amparo à pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul - FAPERGS
Health conditions
-
Health conditions:
en
Early Intervention, Educational
pt-br
Intervenção Educacional Precoce
-
General descriptors for health conditions:
en
C26.900 Tooth Injuries
pt-br
C26.900 Traumatismos Dentários
-
Specific descriptors:
en
N02.421.143.130.320 Early Intervention, Educational
pt-br
N02.421.143.130.320 Intervenção Educacional Precoce
Interventions
-
Interventions:
en
This is a parallel, blinded educational intervention study with teachers from public and private elementary schools with 12 year old adolescents enrolled in the year 2023. A total of 231 teachers from public and private schools in two municipalities in the north of the state of Rio Grande do Sul, Brazil, will take part in the study. Participants will answer a structured questionnaire about the immediate steps required, the correct means of storage and the ideal time for the tooth to remain outside the socket. The questionnaire will then be answered again after the teachers have received guidance on tooth avulsion using two different methods (pamphlet and video). In this sense, three groups will make up the sample, group 1 will receive the pamphlet intervention, group 2 will receive the video intervention and group 3 will be the control group with no intervention. After answering the questionnaire (Q1), a simple randomization into two blocks (pamphlet group and video group) was generated by the online program sealed. Researcher A (TCF) informed researcher B (FRO) of the teachers' allocation sequence by telephone, preserving the confidentiality of the allocation. Researcher A then sent the intervention methods to each allocated participant via the WhatsApp social network. The teachers had 15 days to study the educational intervention methods they had received. The GPower program was used to calculate the sample. The a priori calculation was based on the T-test, with a difference in means between independent groups. The two tailed test was considered with an effect size of 0.5 (average), significance level of 0.05 and statistical power of 0.80. The allocation of groups was 1. The sample size per group was 64, giving a minimum of 128. Adding 20 percent of possible losses or refusals, the final sample size was 231 participants (teachers).
pt-br
Trata-se de um estudo de intervenção educativa paralelo e cego com professores de escolas de ensino fundamental, pública e privada, que possuíam adolescentes matriculados de 12 anos de idade, no ano de 2023. Irão participar desse estudo 231 professores de escolas públicas e privadas em dois municípios no norte do estado do Rio Grande do Sul, Brasil. Os participantes responderão um questionário estruturado sobre quais as condutas imediatas necessárias, quais os meios de armazenamento correto e qual o tempo ideal para o elemento dentário ficar fora do alvéolo. Na sequência, o questionário será respondido novamente após os professores receberem orientações sobre a avulsão dentária através de dois métodos diferentes (panfleto e vídeo). Neste sentido, três grupos irão compor a amostra, grupo 1 receberá a intervenção através do panfleto, grupo 2 será a intervenção através do vídeo e grupo 3 será o grupo controle sem intervenção. Após responderem o questionário (Q1), uma randomização simples em dois blocos (Grupo panfleto e vídeo) foi gerada pelo programa online sealed. O pesquisador A (TCF) informou a sequência de alocação dos professores por telefone para o pesquisador B (FRO), preservando o sigilo de alocação. Na sequência, a pesquisadora A enviou os métodos de intervenção para cada participante alocado, através da rede social WhatsApp. Os professores tiveram 15 dias para estudarem os métodos de intervenção educativos recebidos. Para o cálculo amostral foi utilizado o programa GPower. O cálculo a priori foi baseado no Test T, tendo uma diferença de médias entre grupos independentes. O teste bicaudal foi considerado com um tamanho de efeito de 0,5 (médio), nível de significância de 0,05 e poder estatístico de 0,80. A alocação dos grupos foi de 1. O tamanho amostral por grupo foi de 64, obtendo então um valor mínimo de 128. Adicionando 20 por cento de possíveis perdas ou recusas, o tamanho amostral final foi de 231 participantes (professores).
-
Descriptors:
en
C26.900.725 Tooth Avulsion
pt-br
C26.900.725 Avulsão Dentária
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/10/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 231 - 18 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
Elementary schools that have teachers consent to their participation through the Free and Informed Consent Form.
pt-br
Serão incluídas na análise escolas de ensino fundamental, cujos professores consintam a sua participação através do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido.
-
Exclusion criteria:
en
Teachers who are in training or interns will be excluded from the analysis.
pt-br
Serão excluídos da análise os professores que estiverem em formação ou estagiários.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Parallel 3 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is hoped to improve teachers' knowledge of tooth avulsion
pt-br
Espera-se melhorar o conhecimento dos professores sobre avulsão dentária
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes are expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Fernanda Ruffo Ortiz
-
- Address: R. Sen. Pinheiro, 304 - Vila Rodrigues
- City: Passo Fundo / Brazil
- Zip code: 55
- Phone: +55 055 99583-2423
- Email: fernanda.ortiz@atitus.edu.br
- Affiliation: Atitus Educação
-
Scientific contact
- Full name: Fernanda Ruffo Ortiz
-
- Address: R. Sen. Pinheiro, 304 - Vila Rodrigues
- City: Passo Fundo / Brazil
- Zip code: 55
- Phone: +55 055 99583-2423
- Email: fernanda.ortiz@atitus.edu.br
- Affiliation: Atitus Educação
-
Site contact
- Full name: Fernanda Ruffo Ortiz
-
- Address: R. Sen. Pinheiro, 304 - Vila Rodrigues
- City: Passo Fundo / Brazil
- Zip code: 55
- Phone: +55 055 99583-2423
- Email: fernanda.ortiz@atitus.edu.br
- Affiliation: Atitus Educação
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 241 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.