Public trial
RBR-7yq9fh6 An Educational Intervention to Improve the Use of the Internet Regarding Health by adolescents
Date of registration: 11/28/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 11/28/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
An Educational Intervention to Improve Health-Related Internet use by adolescents: Randomized trial
pt-br
Intervenção Educacional para Melhorar o Uso da Internet Relacionado à Saúde por adolescentes: Ensaio randomizado
es
An Educational Intervention to Improve Health-Related Internet use by adolescents: Randomized trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1295-4141
-
Public title:
en
An Educational Intervention to Improve the Use of the Internet Regarding Health by adolescents
pt-br
Intervenção Educativa para Melhorar o Uso da Internet em Relação à Saúde por adolescentes
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
5.797.694
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
-
63957922.7.0000.5149
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
5.797.694
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de Minas Gerais
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de Minas Gerais
-
Supporting source:
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (National Council for Scientific and Technological Development)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Health Literacy
pt-br
Letramento em Saúde
-
General descriptors for health conditions:
en
I02.233.332.186 Consumer Health Information
pt-br
I02.233.332.186 Informação de Saúde ao Consumidor
-
Specific descriptors:
en
F01.145.209.429 Health Literacy
pt-br
F01.145.209.429 Letramento em Saúde
Interventions
-
Interventions:
en
Will participate in this study 200 adolescents, both in the intervention and in the control group. Six short-term educational videos (one video per week for six weeks) will be sent to the intervention group with content on how to identify fake news and safely search for health information on the internet. Six short-term educational videos (one video per week for six weeks) on general health and oral health will be sent to the control group. Randomization will occur by school grade and not by adolescent, in order to try to reduce the chances of contamination. The classes that will be part of the intervention group and the classes that will be part of the control group will be drawn through a simple drawing. Adolescents will not know which group they are allocated to as both groups will be receiving short vídeos. The researcher responsible for sending the videos and carrying out the evaluation activities will not be blinded. The statistician responsible for data analysis will receive the ready and coded database, and will therefore be bilnded.
pt-br
Participarão deste estudo cerca de 200 adolescentes no grupo intervenção e 200 adolescentes no grupo controle. Serão enviados para o grupo intervenção seis vídeos educativos de curta duração (um vídeo por semana durante seis semanas) com conteúdo sobre como identificar notícias falsas e buscar com segurança informações sobre saúde na internet. Serão enviados para o grupo controle seis vídeos educativos de curta duração (um vídeo por semana durante seis semanas) sobre saúde geral e saúde bucal. A randomização ocorrerá por série escolar e não por adolescente, de forma a tentar reduzir as chances de contaminação. Serão sorteadas através de sorteio simples as salas que irão compor o grupo intervenção e as salas que irão compor o grupo controle. Os adolescentes não saberão em qual grupo estão alocados visto que ambos os grupos estarão recebendo vídeos de curta duração. A pesquisadora responsável por enviar os vídeos e aplicar as atividades avaliativas não estará mascarada. O estatístico responsável pelas análises de dados receberá o banco de dados pronto e codificado, e desta forma estará mascarado.
-
Descriptors:
en
V01.255.500.500 Instructional Film and Video
pt-br
V01.255.500.500 Vídeos Educativos
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/01/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 400 - 13 Y 18 Y -
Inclusion criteria:
en
Adolescents between 13 and 18 years old with low levels of digital health literacy obtained by the Brazilian version of the eHeals questionnaire (Maschio, da Silva, 2019)
pt-br
Adolescentes entre 13 e 18 anos com baixo nível de letramento digital em saúde obtido pela versão brasileira do questionário eHeals (Maschio, da Silva, 2019)
-
Exclusion criteria:
en
Adolescents who have any type of cognitive impairment; Adolescents who are not literate; Adolescents who do not have WhatsApp
pt-br
Adolescentes que apresentarem qualquer tipo de deficiência cognitiva; Adolescentes que não forem alfabetizados; Adolescentes que não possuírem WhatsApp
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Double-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Evaluate the effectiveness of educational videos to enable adolescents with a low level of digital health literacy to identify fake news. The level of digital health literacy will be assessed using the instrument validated and cross-culturally adapted to Brazilian Portuguese, eHeals. The ability of adolescents to identify fake news will be assessed through an assessment activity developed by the authors. It is expected that adolescents participating in the intervention group will perform better in the assessment activity.
pt-br
Avaliar a eficácia de vídeos educativos para capacitar adolescentes com baixo nível de letramento digital em saúde a identificar fake news. O nível de letramento digital em saúde será avaliado através do instrumento validado e adaptado transculturalmente para o Português do Brasil, eHeals. A capacidade dos adolescentes em identificar fake news será avaliada através de uma atividade avaliativa desenvolvida pelos autores. Espera-se que os adolescentes participantes do grupo intervenção possuam melhor desempenho na atividade avaliativa.
en
Evaluate the effectiveness of educational videos to enable adolescents with a low level of digital health literacy to search for reliable health information on the internet. The level of digital health literacy will be assessed using the instrument validated and cross-culturally adapted to Brazilian Portuguese, eHeals. The ability of adolescents to identify fake news will be assessed through an assessment activity developed by the authors. It is expected that adolescents participating in the intervention group will perform better in the assessment activity.
pt-br
Avaliar a eficácia de vídeos educativos para capacitar adolescentes com baixo nível de letramento digital em saúde a fazer buscas confiáveis de informações de saúde na internet. O nível de letramento digital em saúde será avaliado através do instrumento validado e adaptado transculturalmente para o Português do Brasil, eHeals. A capacidade dos adolescentes fazer buscas confiáveis de informações de saúde na internet será avaliada através de uma atividade avaliativa desenvolvida pelos autores. Espera-se que os adolescentes participantes do grupo intervenção possuam melhor desempenho na atividade avaliativa.
-
Secondary outcomes:
en
Determine whether socioeconomic and demographic variables such as age, gender, parental education level, and family income are related to the ability to identify fake news.
pt-br
Determinar se variáveis socioeconômicas e demográficas como idade, sexo, nível de escolaridade dos pais, e renda familiar estão relacionadas à capacidade de identificar fake news.
en
Determine whether socioeconomic and demographic variables such as age, gender, parental education level, and family income are related to the ability to search reliably for health information on the internet.
pt-br
Determinar se variáveis socioeconômicas e demográficas como idade, sexo, nível de escolaridade dos pais, e renda familiar estão relacionadas à capacidade de fazer buscas confiáveis de informações de saúde na internet.
en
Determine whether characteristics of access to information technologies are related to the ability to identify fake news.
pt-br
Determinar se características de acesso a tecnologias da informação estão relacionadas à capacidade de identificar fake news em saúde.
en
Determine whether characteristics of access to information technologies are related to the ability to perform reliable searches for health information on the internet.
pt-br
Determinar se características de acesso a tecnologias da informação estão relacionadas à capacidade de fazer buscas confiáveis de informações de saúde na internet.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Fernanda de Morais Ferreira
-
- Address: Rua Prof. Moacir Gomes de Freitas, 688
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270901
- Phone: +55 (31) 3409-2470
- Email: femoraisfe@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais
-
Scientific contact
- Full name: Fernanda de Morais Ferreira
-
- Address: Rua Prof. Moacir Gomes de Freitas, 688
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270901
- Phone: +55 (31) 3409-2470
- Email: femoraisfe@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais
-
Site contact
- Full name: Universidade Federal de Minas Gerais
-
- Address: https://www.odonto.ufmg.br/posgrad/
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270901
- Phone: +55 031 3409-2405
- Email: odonto-posgrad@ufmg.br
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 241 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.