Public trial
RBR-7w6dh9q Effect of a simulated environment on the knowledge and skills of health course students
Date of registration: 12/15/2022 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 12/15/2022 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effectiveness of a simulated environment on the knowledge and skills of healthcare students
pt-br
Eficácia de um ambiente simulado sobre o conhecimento e as habilidades de estudantes da área da saúde
es
Effectiveness of a simulated environment on the knowledge and skills of healthcare students
Trial identification
- UTN code:
-
Public title:
en
Effect of a simulated environment on the knowledge and skills of health course students
pt-br
Efeito de um ambiente simulado no conhecimento e nas habilidades de estudantes de cursos da saúde
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
48912821.2.0000.5147
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
4.864.482
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF / MG
-
48912821.2.0000.5147
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de Juiz de Fora
-
Secondary sponsor:
- Institution: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Juiz de Fora
- Institution: Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Juiz de Fora
-
Supporting source:
- Institution: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Pressure Ulcer
pt-br
Lesão por Pressão
-
General descriptors for health conditions:
en
C26 Wounds and Injuries
pt-br
C26 Ferimentos e Lesões
-
Specific descriptors:
en
C17.800.893.665 Pressure Ulcer
pt-br
C17.800.893.665 Lesão por Pressão
Interventions
-
Interventions:
en
This is a randomized, double-blind, two-arm, double-blind, educational intervention trial. Experimental group: 50 students of the nursing course will be taught about the assessment and treatment of pressure injuries in a simulated environment with a standardized patient. Control group: 50 nursing students will receive education on the assessment and treatment of pressure injuries in a simulated environment with a medium-fidelity mannequin. Participants will be randomly assigned to the experimental group and the control group using the R statistical software (version 3.0.2). Both groups will go through the same thematic phases and will be taught through a theoretical, expository and dialogic practical class and clinical simulation, within a period of 60 days. The difference will be that the experimental group will participate in a high-fidelity simulated environment and the control group will participate in a medium-fidelity simulated environment.
pt-br
Trata-se de um ensaio clínico randomizado na modalidade de intervenção educativa, de dois braços, duplo-cego. Grupo experimental: 50 estudantes do curso de enfermagem receberão o ensino sobre avaliação e tratamento de lesões por pressão em um ambiente simulado com paciente padronizado. Grupo controle: 50 estudantes do curso de enfermagem receberão o ensino sobre avaliação e tratamento de lesões por pressão em um ambiente simulado com manequim de média fidelidade. Os participantes serão randomizados aleatoriamente no grupo experimental e no grupo controle através do software estatístico R (versão 3.0.2). Ambos os grupos passarão pelas mesmas fases temáticas e serão ensinados por meio de aula teórico prática expositiva e dialogada e simulação clínica, dentro de um período de 60 dias. A diferença será que o grupo experimental participará de um ambiente simulado de alta fidelidade e o grupo controle de um ambiente simulado de média fidelidade.
-
Descriptors:
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
Recruitment
- Study status: Not yet recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 02/01/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 100 - 18 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
Students aged 18 or over. Students who have already taken the Fundamentals and Technologies of Nursing Care
pt-br
Estudantes com idade maior ou igual a dezoito anos. Estudantes que já tenham cursado a disciplina de Fundamentos e Tecnologias do Cuidar em Enfermagem I
-
Exclusion criteria:
en
Students who are not attending the course. Students who drop out. Students who do not fully participate in the intervention
pt-br
Estudantes que não estiverem frequentando o curso. Estudantes que desistirem. Estudantes que não participarem integralmente da intervenção
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Diagnostic Parallel 2 Triple-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
This study is expected to determine the effectiveness of a simulated medium and high fidelity environment on the performance of nursing students in the assessment and treatment of pressure injuries.
pt-br
Espera-se com a realização deste estudo determinar a eficácia de um ambiente simulado de média e de alta fidelidade sobre o desempenho de estudantes de enfermagem na avaliação e tratamento de lesões por pressão.
-
Secondary outcomes:
en
Demonstrate that the use of simulated environments for the teaching and learning process allows the development of feelings of satisfaction and self-confidence, as well as the disposition for critical thinking, knowledge and skills of students.
pt-br
Demonstrar que a utilização de ambientes simulados para o processo de ensino e aprendizagem possibilita o desenvolvimento de sentimentos de satisfação e autoconfiança, bem como da disposição para pensamento crítico, do conhecimento e das habilidades dos estudantes.
en
Demonstrate that high-fidelity clinical simulation is more effective than medium-fidelity clinical simulation in teaching students about the assessment and treatment of pressure injuries.
pt-br
Demonstrar que a simulação clínica de alta fidelidade é mais eficaz que a simulação clínica de média fidelidade no ensino de estudantes sobre avaliação e tratamento de lesões por pressão.
en
To show that students in the high-fidelity clinical simulation group will present higher levels of stress than students in the medium-fidelity clinical simulation group.
pt-br
Evidenciar que os estudantes do grupo de simulação clínica de alta fidelidade apresentarão maiores níveis de estresse que estudantes do grupo de simulação clínica de média fidelidade.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Franciane Silva Luiz
-
- Address: Rua José Lourenço Kelmer, s/n, São Pedro
- City: Juiz de Fora / Brazil
- Zip code: 36.036-900
- Phone: +55 32 99162-0826
- Email: francianesilvaluiz@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Juiz de Fora
-
Scientific contact
- Full name: Franciane Silva Luiz
-
- Address: Rua José Lourenço Kelmer, s/n, São Pedro
- City: Juiz de Fora / Brazil
- Zip code: 36.036-900
- Phone: +55 32 99162-0826
- Email: francianesilvaluiz@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Juiz de Fora
-
Site contact
- Full name: Franciane Silva Luiz
-
- Address: Rua José Lourenço Kelmer, s/n, São Pedro
- City: Juiz de Fora / Brazil
- Zip code: 36.036-900
- Phone: +55 32 99162-0826
- Email: francianesilvaluiz@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Juiz de Fora
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 238 ensaios clínicos em análise.
Existem 5773 ensaios clínicos em rascunho.