Public trial
RBR-7kss24 Impact of capoeira lessons on cognition of children from 06 to 12 years
Date of registration: 09/19/2017 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 09/19/2017 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Impact of capoeira lessons in the executive functions of children from 06 to 12 years
pt-br
Impacto de aulas de capoeira nas funções executivas de crianças de 06 a 12 anos
Trial identification
- UTN code: U1111-1188-9230
-
Public title:
en
Impact of capoeira lessons on cognition of children from 06 to 12 years
pt-br
Impacto de aulas de capoeira na cognição de crianças de 06 a 12 anos
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Número do CAAE: 26338114.7.0000.5257
Issuing authority: Plataforma Brasil
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Número do Parecer do CEP: 555.548
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Universitário Clementino Fraga Filho.
-
Número do CAAE: 26338114.7.0000.5257
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal do Rio de Janeiro
- Institution: Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Healthy volunteers.
pt-br
Voluntários saudáveis.
-
General descriptors for health conditions:
en
C23 Pathological conditions, signs and symptoms
pt-br
C23 Condições patológicas, sinais e sintomas
es
C23 Condiciones patológicas, signos y síntomas
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Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Physical exercise Intervention: Capoeira classes - One hour, 3 times a week for 4 months, as an extracurricular activity - characterized by the variety of sensorial stimuli, playfulness and gradual increase of the level of difficulty. Number of participants: 18. Control: Without physical exercise as an extracurricular activity - subjects in the control group participated in Capoeira classes in the semester after the research was completed. Number of participants: 22.
pt-br
Intervenção de exercício físico: Aulas de Capoeira - Uma hora, 3 vezes por semana durantes 4 meses, como atividade extra curricular - caracterizada pela variedade de estímulos sensoriais, ludicidade e aumento gradual do nível de dificuldade. Número de participantes: 18. Controle: Sem exercício físico como atividade extracurricular - os sujeitos do grupo controle participaram das aulas de Capoeira no semestre após o término da pesquisa. Número de participantes: 22.
-
Descriptors:
en
G11.427.410.698.277 Exercise
pt-br
G11.427.410.698.277 Exercício
es
G11.427.410.698.277 Ejercicio
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 07/01/2014 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 40 - 8 Y 12 Y -
Inclusion criteria:
en
healthy children; both genders; from 8 to 12 years; literate.
pt-br
crianças saudáveis; ambos os gêneros; de 8 a 12 anos; alfabetizadas.
-
Exclusion criteria:
en
children with learning disorder; attention deficit hyperactivity disorder; intellectual disability; hearing impaired: visual impairment without correction; who are not available to participate in all stages of the study.
pt-br
crianças com transtorno de aprendizagem; transtorno de déficit de atenção e hiperatividade; deficiência intelectual; com deficiência auditiva: deficiência visual sem correção; que não estejam disponíveis para participar de todas as etapas do estudo.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Improvement of executive functions, verified by the Stroop test and the following subtests of the fourth edition of the Wechsler Intelligence Scale for Children - WISC-IV: Cubes; Digit Span Test (Direct Order Digit - Reverse Order); Sequence of numbers and letters; Cancellation. Improvement verified by the observation of a variation of at least five percent in the pre and post intervention measurements, favorable to the intervention group.
pt-br
Melhora das funções executivas, verificada pelo teste de Stroop e os seguintes subtestes da quarta edição da Escala de Inteligência Wechsler para Crianças - WISC-IV: Cubos; Digit Span Test (Dígitos Ordem Direta - Ordem Inversa); Sequência de números e letras; Cancelamento. Melhora verificada a partir da constatação de uma variação de pelo menos cinco por cento nas medições pré e pós intervenção, favorável ao grupo intervenção.
en
The Improvement in attention and working memory (components of executive functions) were evaluated specifically by the WISC-IV digit sub-test. Although not statistically significant, the analysis of the Digits test indicated positive results for the intervention group (interaction group * moment: F = 3.30, p = 0.07). The comparison of the effect size of the digit test showed a favorable difference to the intervention group (GC: small TE and GE: medium TE). The evaluation of the effect of class attendance on cognitive outcomes showed that individuals who attended more than 70% of classes offered better results in the digit test after the intervention period with Capoeira (T = 2.87, p = 0.008 ).
pt-br
A melhora na atenção e memória de trabalho (componentes das funções executivas) foram avaliadas especificamente pelo sub-teste de dígitos do WISC-IV. Embora não estatisticamente significativo, a análise do teste de Dígitos indicou resultados positivos para o grupo intervenção (interação grupo*momento: F= 3,30, p= 0,07). A comparação do Tamanho do efeito do teste de dígitos, mostrou diferença favorável ao grupo intervenção Dígitos (GC: TE pequeno e GI: TE médio). A avaliação do efeito da frequência de aulas nos resultados cognitivos, mostrou que os indivíduos que frequentaram mais de 70% das aulas oferecidas obtiveram melhores resultados no teste de dígitos após o período de intervenção com a Capoeira (T =2,87; p = 0,008).
-
Secondary outcomes:
en
Improvement of performance in the physical tests of agility and hand-eye motor coordination. Improvement verified from the observation of a variation of at least five percent in the pre and post intervention measurements, favorable to the intervention group.
pt-br
Melhora de desempenho nos testes físicos de agilidade e coordenação motora óculo manual. Melhora verificada a partir da constatação de uma variação de pelo menos cinco por cento nas medições pré e pós intervenção, favorável ao grupo intervenção.
en
Improvement in hand-eye motor coordination, verified by a signinificant interaction group*moment (F:8.79, p=0.006), favorable to the intervention group.
pt-br
Melhora de desempenho no teste de coordenação motora óculo manual, verificado a partir de uma interação significativa grupo*momento (F:8.79, p=0.006), favorável ao grupo intervenção.
en
Improved academic performance as measured by the School Performance Test. Improvement verified from the observation of a variation of at least five percent in the pre and post intervention measurements, favorable to the intervention group.
pt-br
Melhora no desempenho acadêmico, verificado pelo Teste de Desempenho Escolar. Melhora verificada a partir da constatação de uma variação de pelo menos cinco por cento no escore total pré e pós intervenção, favorável ao grupo intervenção.
en
There was no significant difference in academic achievement test, in group*moment interaction (F=0.009 p: 0.92).
pt-br
Não houve diferença significativa no teste de desempenho escolar na interação grupo*momento (F=0.009 p: 0.92).
Contacts
-
Public contact
- Full name: Valter da Rocha Fernandes
-
- Address: Rua Potiguara, 424 apartamento 504
- City: Rio de Janeiro / Brazil
- Zip code: 22750-290
- Phone: 552134152108
- Email: capoeiracurumim@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Scientific contact
- Full name: Valter da Rocha Fernandes
-
- Address: Rua Potiguara, 424 apartamento 504
- City: Rio de Janeiro / Brazil
- Zip code: 22750-290
- Phone: 552134152108
- Email: capoeiracurumim@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Rio de Janeiro
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Site contact
- Full name: Valter da Rocha Fernandes
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Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16828.
Existem 8278 ensaios clínicos registrados.
Existem 4651 ensaios clínicos recrutando.
Existem 308 ensaios clínicos em análise.
Existem 5716 ensaios clínicos em rascunho.