Public trial
RBR-77h2pr Effect of video games on rehabilitation in patients in the burn therapy unit in sergipe
Date of registration: 08/23/2018 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 08/23/2018 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effects of virtual reality in patients of the therapy of the therapy unit of Sergipe burns.
pt-br
Efeitos da realidade virtual em pacientes da unidade de terapia de queimados de Sergipe.
Trial identification
- UTN code: U1111-1200-6565
-
Public title:
en
Effect of video games on rehabilitation in patients in the burn therapy unit in sergipe
pt-br
Efeito de videogames na reabilitação em pacientes na unidade de terapia de queimados em sergipe
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Número da CAAEE: 50511515.8.0000.5546
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
Número do Parecer do CEP:1.353.603
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Universitário de Aracajú
-
Número da CAAEE: 50511515.8.0000.5546
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de Sergipe
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de Sergipe
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal de Sergipe
Health conditions
-
Health conditions:
en
Burned
pt-br
queimados
-
General descriptors for health conditions:
en
C26 Wounds and injuries
pt-br
C26 Ferimentos e lesões
es
C26 Heridas y lesiones
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
The intervention is in patients with burns in the thorax and upper limbs inside an intensive burn unit, submitted to two physiotherapeutic interventions. The test group (n=10) will undergo rehabilitation through virtual reality with the Nintendo Wii sport console (tennis, golf and boxing) and the control group (n= 10) will undergo rehabilitation with conventional physiotherapy (active exercises that contemplates the same objective of the test group). Both interventions lasted 30 min, one session per day for 10 days.
pt-br
A intervenção é em pacientes com queimaduras em tórax e membros superiores dentro de uma unidade intensiva de queimados, submetidos a duas intervenções fisioterapêuticas. O grupo teste (n=10) será submetido a reabilitação através da realidade virtual com o console Nintendo Wii esporte (tênis, golf e Boxe) e o grupo controle (n=10) será submetido a reabilitação com fisioterapia convencional (exercícios ativos que contempla o mesmo objetivo do grupo teste). Ambas intervenções tem duração de 30 min, uma sessão por dia, durante 10 dias.
-
Descriptors:
en
F04.754.137.506.662 Virtual Reality Exposure Therapy
pt-br
F04.754.137.506.662 Terapia de Exposição à Realidade Virtual
es
F04.754.137.506.662 Terapia de Exposición Mediante Realidad Virtual
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 12/20/2015 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 20 - 12 Y 60 Y -
Inclusion criteria:
en
Patients with burns 2nd and 3rd grades in the thorax and upper limbs, which are hemodynamically stable, suitable for rehabilitation in terms of cognitive ability to follow simple commands, have normal or corrected vision and hearing with the use of orthoses.
pt-br
Pacientes com queimaduras de 2º e 3º graus nas regiões do tórax e membros superiores, estáveis hemodinamicamente, aptos para reabilitação no que se refere à capacidade cognitiva para seguir comandos simples, ter visão e audição normais ou corrigidas com uso de órteses.
-
Exclusion criteria:
en
Patients with sequelae of central and peripheral burns, encephalopathies, fractures, muscular distension, psychiatric disorder, use of artificial airway and mechanical ventilatory support.
pt-br
Pacientes com sequelas de queimadura, encefalopatias centrais ou periféricas, fraturas, distensão muscular, transtorno psiquiátrico, uso de via aérea artificial e em suporte ventilatório mecânico.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
The presentation of the expected outcome is that game therapy may be a viable tool in rehabilitation in burn patients in the acute phase compared to conventional physiotherapeutic treatment.
pt-br
A apresentação do desfecho esperado é que a gameterapia possa ser uma ferramenta viavél na reabilitação em pacientes queimados na fase aguda comparado ao tratamento fisioterapêutico convencional.
en
There was no significant difference in the intergroup variables, demonstrating that the therapeutic responses between the protocols were similar. The results of this study emphasize the importance of physiotherapy in burn patients to obtain functional and emotional gains, and game therapy is a resource with great therapeutic potential in the recovery of this patient profile.
pt-br
Não houve diferença significativa nas variáveis intergrupos, demonstrando que as respostas terapêuticas entre os protocolos foram semelhantes. Os resultados deste estudo ressaltam a importância da fisioterapia em pacientes queimados para obter ganhos funcionais e emocionais, sendo a gameterapia um recurso com grande potencial terapêutico na recuperação desse perfil de paciente.
-
Secondary outcomes:
en
The secondary outcome is to observe the effect of game therapy (Nintendo Wii sport) through instruments that assess maximum respiratory pressures, palmar pre-healing strength, functionality, cardiorespiratory fitness and anxiety / pain.
pt-br
O desfecho secundário é observar o efeito da gameterapia (Nintendo Wii esporte)através de instrumentos que avaliam as pressões respiratórias máximas, a força de preesão palmar, a funcionalidade, a aptidão cardiorrespiratória e ansiedade/dor.
en
In the intra-group analysis of the studied variables, we observed in the group treated with Nintendo Wii sport (Gwii) a significant increase in MEP (p = 0.0226), right upper limb dynamometry (DMSD) (p = 0.0203), dynamometry (p = 0.0367), Functional Independence Measure - MIF (p = 0.0003) and (P = 0.0019), as well as a significant reduction in the level of anxiety and pain (p = 0.0323), whereas in the group treated with conventional physiotherapy (GFt) all variables studied had a significant improvement. However, in the assessments between the groups (intergroups), there was no significant difference in any of the studied variables.
pt-br
Na análise intra-grupo das variavéis estudadas, observamos no grupo tratado com Nintendo wii esporte (Gwii) um aumento significativo na PEmáx (p = 0,0226), dinamometria do membro superior direito (DMSD) (p = 0,0203),dinamometria do membro superior esquerdo (DMSE) (p = 0,0367), Medida de Independência Funcional - MIF (p = 0,0003) e (P = 0,0019), bem como uma redução significativa no nível de ansiedade e dor (p = 0,0323), enquanto que no grupo tratato com fisioterapia convencional (GFt) todas as variáveis estudadas tiveram uma melhora significativa. Entretanto, nas avaliações entre os grupos (intergrupos), não houve diferença significativa em nenhuma das variáveis estudadas.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Fernanda Araújo Felipe
-
- Address: R. Cláudio Batista, s/n - Cidade Nova
- City: Aracaju / Brazil
- Zip code: 49060-10
- Phone: 55 79 2105-1787
- Email: fernandafelipeft@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
-
Scientific contact
- Full name: Paula Nunes
-
- Address: R. Cláudio Batista, s/n - Cidade Nova, Aracaju - SE,
- City: ARACAJU / Brazil
- Zip code: 49060-108
- Phone: 55 79 99730444
- Email: paulanunes_se@yahoo.com.br
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
-
Site contact
- Full name: Fernanda Araújo Felipe
-
- Address: R. Cláudio Batista, s/n - Cidade Nova
- City: Aracaju / Brazil
- Zip code: 49060-10
- Phone: 55 79 2105-1787
- Email: fernandafelipeft@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
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