Public trial
RBR-6xpd34 Collaborative approach in clinical simulation
Date of registration: 06/23/2020 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 06/23/2020 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Collaborative approach in clinical simulation: new conduction proposal
pt-br
Simulação clínica com atuação colaborativa: uma nova proposta de condução
Trial identification
- UTN code: U1111-1240-6477
-
Public title:
en
Collaborative approach in clinical simulation
pt-br
Abordagem colaborativa na simulação clínica
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Número do CAAE: 23170719.0.0000.5078
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
Número do Parecer do CEP: 3.726.329
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás
-
Número do CAAE: 23170719.0.0000.5078
Sponsors
- Primary sponsor: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
-
Secondary sponsor:
- Institution: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
-
Supporting source:
- Institution: CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Health conditions
-
Health conditions:
en
Anxiety, Performance Anxiety
pt-br
Ansiedade, Ansiedade de desempenho.
-
General descriptors for health conditions:
en
C23 Pathological conditions, signs and symptoms
pt-br
C23 Condições patológicas, sinais e sintomas
es
C23 Condiciones patológicas, signos y síntomas
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
This study will evaluate the insertion of nursing students in a clinical simulation environment regarding the variables learning, anxiety and self-confidence. The control group will be submitted to conventional clinical simulation according to the standards of the International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning (INACSL) and will have a minimum sample of 15 participants. The experimental group will be subjected to clinical simulation according to INACSL standards, with the difference that students will be able to work collaboratively, so that students who are watching the simulation will be able to enter the simulated environment contributing to the students who will be in the scenario, this being the study intervention. The group will have a minimum sample of 15 participants. Students will be submitted to the simulation only once, being estimated between prebriefing, simulated scenario and debriefing for at least 30 minutes for each group.
pt-br
O presente estudo avaliará a inserção de estudantes de enfermagem em ambiente de simulação clínica quanto às variáveis aprendizagem, ansiedade e autoconfiança. O grupo controle será submetido à simulação clínica convencional de acordo com os padrões da International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning (INACSL) e contará com amostra mínima de 15 participantes. O grupo experimental será submetido à simulação clínica de acordo com os padrões da INACSL, com a diferença de que os estudantes poderão atuar de forma colaborativa, de forma que estudantes que estão assistindo a simulação poderão adentrar no ambiente simulado contribuindo com os estudantes que estarão no cenário, sendo esta a intervenção do estudo. O grupo contará com amostra mínima de 15 participantes. Os estudantes serão submetidos à simulação uma única vez, sendo estimado entre prebriefing, cenário simulado e debriefing pelo menos 30 minutos para cada grupo.
-
Descriptors:
en
SP4.011.122.408.594.805 Simulation
pt-br
SP4.011.122.408.594.805 Simulação
es
SP4.011.122.408.594.805 Simulación
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
es
I02.903.847 Entrenamiento Simulado
en
I02.399.136 Academic Performance
pt-br
I02.399.136 Desempenho Acadêmico
es
I02.399.136 Rendimiento Académico
en
F01.470.132.650 Performance Anxiety
pt-br
F01.470.132.650 Ansiedade de Desempenho
es
F01.470.132.650 Ansiedad de Desempeño
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 12/12/2019 (mm/dd/yyyy)
- Date last enrollment: 11/30/2021 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 30 - 18 Y 0 - -
Inclusion criteria:
en
Being an academic in the undergraduate nursing course at the Federal University of Goiás; have attended or are attending a course in child health.
pt-br
Ser acadêmico no curso de graduação em enfermagem da Universidade Federal de Goiás; ter cursado ou estar cursando disciplina na área de saúde da criança.
-
Exclusion criteria:
en
Absence in the pre or post-test; failure to complete the anxiety-related inventory.
pt-br
Ausência no pré ou no pós-teste; Não preenchimento completo do inventário relacionado a ansiedade.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Other Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Anxiety reduction in students submitted to collaborative clinical simulation (experimental group) compared to conventional clinical simulation (control group), verified by the difference in the mean scores of the State-Trait Anxiety Inventory instrument in the two groups by at least 4 points. The instrument's alternatives receive scores ranging from 1 to 4 and add a minimum of 20 and a maximum of 80 points, which indicate low anxiety (20 to 40), moderate anxiety (40 to 60) and high anxiety (60 to 80).
pt-br
Redução da ansiedade em estudantes submetidos à simulação clínica colaborativa (grupo experimental) em comparação com a simulação clínica convencional (grupo controle), verificado pela diferença de média dos escores do instrumento Inventário de Ansiedade Traço-Estado nos dois grupos em pelo menos 4 pontos. As alternativas do instrumento recebem pontuações que variam de 1 a 4 e somam um mínimo de 20 e um máximo de 80 pontos, que indicam baixa ansiedade (20 a 40), moderada ansiedade (40 a 60) e alta ansiedade (60 a 80).
en
Increased self-confidence and satisfaction in students undergoing collaborative clinical simulation (experimental group) compared to conventional clinical simulation (control group), verified by the difference in mean scores of the Student Satisfaction Scale and Self-confidence in Learning in both groups. The scale consists of 13 items with 5-point Likert responses, divided into two dimensions: satisfaction, with five items and a maximum score of 25 points; learning, with eight items and a maximum score of 40 points.
pt-br
Aumento da autoconfiança e satisfação em estudantes submetidos à simulação clínica colaborativa (grupo experimental) em comparação com a simulação clínica convencional (grupo controle), verificado pela diferença de média dos escores do instrumento Escala de Satisfação de Estudantes e Autoconfiança na Aprendizagem nos dois grupos. A escala é composta por 13 itens com respostas do tipo Likert de 5 pontos, sendo dividido em duas dimensões: satisfação, com cinco itens e escore máximo de 25 pontos; aprendizagem, com oito itens e escore máximo de 40 pontos.
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Secondary outcomes:
en
Increased learning in students submitted to collaborative clinical simulation (experimental group) compared to conventional simulation (control group), verified by the difference in the mean of the post-test scores in the two groups. The post-test has a maximum sum of 10 points.
pt-br
Aumento da aprendizagem em estudantes submetidos à simulação clínica colaborativa (grupo experimental) em comparação com a simulação convencional (grupo controle), verificada pela diferença de média nos escores do pós-teste nos dois grupos. O pós-teste possui somatória máxima de 10 pontos.
Contacts
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Public contact
- Full name: George Oliveira Silva
-
- Address: Rua 227 Qd. 68 s/n - Setor Universitário.
- City: Goiânia / Brazil
- Zip code: 74605-080
- Phone: +55-62-996766026
- Email: george-brito@outlook.com
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
-
Scientific contact
- Full name: George Oliveira Silva
-
- Address: Rua 227 Qd. 68 s/n - Setor Universitário.
- City: Goiânia / Brazil
- Zip code: 74605-080
- Phone: +55-62-996766026
- Email: george-brito@outlook.com
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
- Full name: Natália Del' Angelo Aredes
-
- Address: Rua 227 Qd. 68 s/n - Setor Universitário.
- City: Goiânia / Brazil
- Zip code: 74605-080
- Phone: +55-62-32096280
- Email: nataliadel.aredes@gmail.com
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
-
Site contact
- Full name: Natália Del' Angelo Aredes
-
- Address: Rua 227 Qd. 68 s/n - Setor Universitário.
- City: Goiânia / Brazil
- Zip code: 74605-080
- Phone: +55-62-32096280
- Email: nataliadel.aredes@gmail.com
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Goiás
Additional links:
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