Public trial
RBR-5kxg43n To facilitate the postpartum breastfeeding process through the use of social media
Date of registration: 05/28/2024 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 05/28/2024 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Social media as a tool for support and encouragement of postpartum breastfeeding: a randomized clinical trial
pt-br
Mídias sociais como ferramenta de apoio e incentivo ao aleitamento materno no pós-parto: um ensaio clínico randomizado
es
Social media as a tool for support and encouragement of postpartum breastfeeding: a randomized clinical trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1307-6494
-
Public title:
en
To facilitate the postpartum breastfeeding process through the use of social media
pt-br
O uso de redes sociais para facilitar o processo de amamentação no pós-parto
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
67793023.5.0000.0155
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.009.937
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital Universitário Professor Alberto Antunes
-
67793023.5.0000.0155
Sponsors
- Primary sponsor: Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares - EBSERH
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de Alagoas
-
Supporting source:
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Health conditions
-
Health conditions:
en
Breastfeeding
pt-br
Aleitamento Materno
-
General descriptors for health conditions:
en
SP6.810.304.526.225.534 Predominant Breastfeeding
pt-br
SP6.810.304.526.225.534 Aleitamento Materno Predominante
-
Specific descriptors:
en
F01.145.407.199 Breast Feeding
pt-br
F01.145.407.199 Aleitamento Materno
Interventions
-
Interventions:
en
This is a randomized clinical trial, where randomization will be performed using Microsoft Excel software with the "0 or 1" command, where 0 corresponds to the Control Group (n = 84) and 1 to the Intervention Group (n = 84). Participants in this study will not know which group they belong to, nor will the individuals responsible for bimonthly data collection and statistical analysis. The research intervention will involve delivering an educational booklet on breastfeeding to participating mothers during hospital discharge and weekly exposure to topics from the booklet via the WhatsApp platform during the first 6 months of the child's life. The material consists of official recommendations from the Ministry of Health and the World Health Organization, comprising 24 topics, namely: "Breast milk descent", "Advantages of breastfeeding", "The importance of breastfeeding until the sixth month", "Correct latch", "Why not to use artificial nipples, bottles, and pacifiers", "Breastfeeding positions", "Feeding schedule and duration", "Production and aspects of breast milk", "How to increase milk supply", "Dispelling myths!", "Breast care", "Blocked milk ducts and mastitis", "Thrush, fissures, or cracks", "Breast milk expression", "Storage and use of expressed milk", "Human milk banks", "What's in breast milk?", "Maternal diet", "Maternal diet and milk production", "How long to breastfeed?", "When can the baby eat other foods?", "The importance of complementary feeding", "What should complementary feeding be like?", "Responsible feeding". The intervention group will be included in a closed community on WhatsApp, a social network allowing information sharing (through photos, videos, and other technologies) and experience exchange, facilitating rapid updates on various subjects and fostering a sense of belonging among its participants. Weekly posts will also be made on the Instagram social network aiming to expose research participants to as much information as possible regarding breastfeeding. The mother-baby dyad will be contacted bimonthly to assess the presence or absence of exclusive breastfeeding and the health characteristics of both the child and the mother.
pt-br
Trata-se de um ensaio clínico randomizado, cuja randomização será realizada no software Microsoft Excel utilizando o comando "0 ou 1”, onde 0 corresponde ao Grupo Controle (n = 84) e 1 ao Grupo Intervenção (n = 84). As participantes deste estudo não saberão a qual grupo pertencem, assim como os responsáveis pela coleta de dados bimestral e análise estatística. A intervenção da pesquisa será realizada a partir da entrega de uma cartilha educativa sobre aleitamento materno para as mães participantes do estudo durante a alta hospitalar e exposição semanal aos tópicos do livreto desenvolvido por meio da plataforma WhatsApp durante os 6 primeiros meses de vida da criança. O material é formado por recomendações oficiais do Ministério da Saúde e da Organização Mundial da Saúde, sendo composto por 24 temas, a saber: “A descida do leite”, “Vantagens do aleitamento materno”, “A importância do aleitamento materno até o sexto mês”, “Pega correta”, “Por que não usar bicos artificiais, mamadeiras e chupetas”, “Posições para amamentar”, “Horário e duração das mamadas”, “Produção e aspectos do leite materno”, “O que fazer para ter muito leite”, “Fuja dos mitos!”, “Cuidado com as mamas”, “Leite empedrado e mastite”, “Candidíase, fissuras ou rachaduras”, “Ordenha do leite”, “Conservação e utilização do leite após a ordenha”, “Bancos de leite humano”, “O que tem no leite materno?”, “Alimentação da mãe”, “Dieta materna e produção do leite”, “Até quando amamentar?”, “Quando o bebê pode comer outros alimentos”, “A importância da alimentação complementar”, “Como deve ser a alimentação complementar?”, “Alimentação responsável”. O grupo de intervenção será incluído em uma comunidade fechada no WhatsApp, uma rede social que permite o compartilhamento de informações (por meio de fotografias, vídeos e outras tecnologias) e a troca de experiências, além de favorecer uma rápida atualização sobre diversos assuntos e proporcionar um sentimento de pertencimento aos seus participantes. Serão realizadas também postagens semanais na rede social Instagram com o intuito de expor as participantes da pesquisa ao maior número possível de informações referentes ao aleitamento materno. O binômio mãe-bebê será contactado bimestralmente com o objetivo de avaliar se há a presença ou não do aleitamento materno exclusivo e as características de saúde tanto da criança, quanto da mãe.
-
Descriptors:
en
L01.224.230.110.500.750 Social Media
pt-br
L01.224.230.110.500.750 Mídias Sociais
en
I02.233.332 Health Education
pt-br
I02.233.332 Educação em Saúde
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 05/01/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 168 F 18 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
Puerperal women over the age of 18; who can read and write; have access to the WhatsApp platform; have been discharged from the hospital with their child
pt-br
Puérperas com idade superior a 18 anos; que saibam ler e escrever; possuam acesso à plataforma WhatsApp; que tenham recebido alta hospitalar junto ao seu filho
-
Exclusion criteria:
en
Puerperal women who were separated from their children for any reason during the study; who had illnesses contraindicating breastfeeding – HIV positive and Chagas disease ; who had premature conceptions or congenital problems such as cerebral palsy, microcephaly, or malformation of the digestive, cardiovascular, and oral cavity systems (factors that hinder the breastfeeding process)
pt-br
Puérperas que se afastaram de seus filhos por qualquer motivo ao longo do estudo; que possuíam doenças que contra indicassem a amamentação – soropositivo para HIV e Doença de Chagas; que possuíram concepções prematuras ou com problemas congênitos como paralisia cerebral, microcefalia ou má formação dos sistemas digestório, cardiovascular e da cavidade oral (fator que dificulta o processo de aleitamento materno)
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Other Single-group 1 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
An increase in the prevalence of exclusive breastfeeding is expected in the control group when compared to the intervention group, through participatory education strategies for the promotion and encouragement of breastfeeding.
pt-br
Espera-se um aumento na prevalência do aleitamento materno exclusivo no grupo controle quando comparado ao grupo de intervenção, através de estratégias de educação participativa para a promoção e incentivo à amamentação.
-
Secondary outcomes:
en
Secondary outcomes are not expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
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Public contact
- Full name: Myrtis Katille Bezerra
-
- Address: Av. Lourival Melo Mota, S/N Tabuleiro do Martins Maceió - AL
- City: Maceió / Brazil
- Zip code: 57072-900
- Phone: +55-82-32141160
- Email: myrtis.bezerra@fanut.ufal.br
- Affiliation: Universidade Federal de Alagoas
-
Scientific contact
- Full name: Myrtis Katille Bezerra
-
- Address: Av. Lourival Melo Mota, S/N Tabuleiro do Martins Maceió - AL
- City: Maceió / Brazil
- Zip code: 57072-900
- Phone: +55-82-32141160
- Email: myrtis.bezerra@fanut.ufal.br
- Affiliation: Universidade Federal de Alagoas
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Site contact
- Full name: Myrtis Katille Bezerra
-
- Address: Av. Lourival Melo Mota, S/N Tabuleiro do Martins Maceió - AL
- City: Maceió / Brazil
- Zip code: 57072-900
- Phone: +55-82-32141160
- Email: myrtis.bezerra@fanut.ufal.br
- Affiliation: Universidade Federal de Alagoas
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 244 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.