Public trial
RBR-5g75r5s Encouraging healthy eating among elementary school pupils by making changes in the school environment
Date of registration: 11/03/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 11/03/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Promoting healthy eating in elementary school children using Architecture of Choices and Cooking Workshop strategies
pt-br
Promoção da alimentação saudável em escolares do ensino fundamental utilizando estratégias de Arquitetura de Escolhas e Oficinas Culinárias
es
Promoting healthy eating in elementary school children using Architecture of Choices and Cooking Workshop strategies
Trial identification
- UTN code: U1111-1266-7975
-
Public title:
en
Encouraging healthy eating among elementary school pupils by making changes in the school environment
pt-br
Estímulo à alimentação saudável com alunos do ensino fundamental utilizando ações de mudanças no ambiente escolar
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
2.680.097
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Rio de Janeiro Hospital Universitário Clemente Filho
-
84707618300005257
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
2.680.097
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Health conditions
-
Health conditions:
en
Diet, Healthy
pt-br
Dieta saudável
-
General descriptors for health conditions:
en
G07.203.650.283 Eating
pt-br
G07.203.650.283 Ingestão de alimentos
-
Specific descriptors:
en
F01.829.458.205.500 Diet, Healthy
pt-br
F01.829.458.205.500 Dieta Saudável
Interventions
-
Interventions:
en
This is a non-randomized community trial with historical control. The before-and-after intervention consisted of an articulated set of subtle changes based on choice architecture (nudge) aimed at promoting the consumption of school meals and plant-based foods offered at school. The components of the intervention were limited to the cafeteria during snack and lunch times. It is important to note that the intervention did not involve any changes to the menu offered by the institution. The sample included 378 students. After applying the inclusion/exclusion criteria, 148 students took part in the baseline study. The intervention stage included 135 students. The nudge strategies applied in this intervention were considered: The preparations served in school meals were renamed with creative and attractive names with the intention of referring to a character popular with children (Moana's Rice) or of didactic interest (Emperor's Baits) or attributing to. a quality of the food (Vitaminized beans); Attractive display of the day's menu at the entrance to the cafeteria; Display of the week's menu; Presentation of trivia about items included in the day's menu; Images and posters of fruit, vegetables and greens were displayed on the walls of the cafeteria; Every day throughout the intervention, a "fruit table" was set up, in which the fruit served by the school was displayed in a prominent place, using colorful containers, posters and stickers; the vegetables used in the day's menu were displayed where the queue for school meals was formed in their fresh form.
pt-br
Trata-se de um ensaio comunitário não randomizado com controle histórico. A intervenção do tipo antes e depois consistiu em um conjunto articulado de mudanças sutis baseadas em arquitetura de escolhas (nudge) tendo como alvo a promoção do consumo da alimentação escolar e de alimentos vegetais ofertados na escola. Os componentes da intervenção foram limitados ao espaço do refeitório, durante o horário dos lanches e do almoço. Importante destacar que a intervenção não envolveu qualquer alteração no cardápio oferecido pela instituição. A amostra contou com 378 alunos. Após aplicação dos critérios de inclusão/exclusão, participaram do estudo de base 148 estudantes. A etapa de intervenção contou 135 alunos. Para elaborar as estratégias de nudge aplicadas nesta intervenção foram consideradas: As preparações servidas na alimentação escolar foram renomeadas com nomes criativos e atrativos com a intenção de remeter a um personagem popular entre as crianças (Arroz da Moana) ou de interesse didático (Iscas do Imperador) ou atribuindo a. uma qualidade do alimento (Feijão vitaminado); Exposição do cardápio do dia de forma atrativa na entrada do refeitório; Exposição do cardápio da semana; Apresentação de curiosidades acerca de itens incluídos no cardápio do dia; Imagens e cartazes de frutas, hortaliças e verduras foram afixados às paredes do refeitório ; Diariamente, durante toda a intervenção, era apresentada uma “mesa de frutas”, na qual as frutas servidas pela escola eram expostas em local de destaque, utilizando vasilhames coloridos, cartazes e adesivos; Os vegetais utilizados no cardápio do dia eram expostos onde era formada a fila para a alimentação escolar em sua forma in natura.
-
Descriptors:
en
SP6.810.060 School Feeding
pt-br
SP6.810.060 Alimentação Escolar
en
SP6.810.243 Food and Nutritional Health Promotion
pt-br
SP6.810.243 Promoção da Saúde Alimentar e Nutricional
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 10/01/2018 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 378 - 7 Y 12 Y -
Inclusion criteria:
en
Literate students; age between 7 and 12 years; students with signature of the Informed Consent Form by the guardians; signature of the Consent Form by the student.
pt-br
Alunos alfabetizados; idade entre 7 e 12 anos; alunos com assinatura do Termo de Consentimento Livre e Esclarecido pelos responsáveis; assinatura do Termo de Assentimento pelo aluno.
-
Exclusion criteria:
en
Non-literate students; students under the age of 7; students with specific educational needs that result in difficulty or hindrance to the development of interpersonal relationships and/or academic development (for example: autistic spectrum disorder); students whose guardians have not signed the Informed Consent Form; students who have not signed the Consent Form; students with specific physical needs that make anthropometric evaluation difficult or impossible.
pt-br
Alunos não alfabetizados; alunos com idade abaixo de 7 anos; alunos com necessidades educacionais específicas que resultem em dificuldade ou impedimento de desenvolvimento de relações interpessoais e/ou desenvolvimento acadêmico (por exemplo: transtorno do espectro autista); alunos cujos responsáveis não assinaram o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido; alunos que não assinaram o Termo de Assentimento; alunos com necessidades físicas específicas que dificulte ou inviabilize a avaliação antropométrica.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Single-group 1 Open N/A N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Expected Outcome 1: It is expected to find an increase in the consumption of healthy foods in school meals, especially fruits, vegetables and greens after the nudge-based intervention.
pt-br
Desfecho esperado 1: Espera-se encontrar aumento no consumo de alimentos saudáveis na alimentação escolar, em especial, frutas, legumes e verduras após a intervenção baseada em nudge.
en
Expected Outcome 2: It is expected to increase knowledge about vegetables and fruits among schoolchildren after nudge intervention.
pt-br
Desfecho esperado 2: Espera-se aumentar o conhecimento acerca de vegetais e frutas entre os escolares após intervenção com nudge.
en
Finding 1: A twofold increase in the chance of consuming vegetables in school meals was observed.
pt-br
Desfecho encontrado 1: Foi observado o aumento em duas vezes da chance de consumir hortaliças na alimentação escolar.
en
Finding 2: It was observed that students were more willing to try new vegetables from those on the school food menu.
pt-br
Desfecho encontrado 2: Foi observado que os estudantes se mostraram mais dispostos a experimentar novas hortaliças dentre aquelas que estão no cardápio da alimentação escolar.
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes were expected.
pt-br
Não eram esperados desfechos secundários.
Contacts
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Public contact
- Full name: Alini Melo Naspolini
-
- Address: Avenida Carlos Chagas Filho, 373, Centro de Ciências da Saúde, Bloco J, 2º andar Cidade Universitária
- City: Rio de Janeiro / Brazil
- Zip code: 21.044-020
- Phone: 55(21)39386679
- Email: linaspolini@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Scientific contact
- Full name: Alini Melo Naspolini
-
- Address: Avenida Carlos Chagas Filho, 373, Centro de Ciências da Saúde, Bloco J, 2º andar Cidade Universitária
- City: Rio de Janeiro / Brazil
- Zip code: 21.044-020
- Phone: 55(21)39386679
- Email: linaspolini@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Rio de Janeiro
-
Site contact
- Full name: Alini Melo Naspolini
-
- Address: Avenida Carlos Chagas Filho, 373, Centro de Ciências da Saúde, Bloco J, 2º andar Cidade Universitária
- City: Rio de Janeiro / Brazil
- Zip code: 21.044-020
- Phone: 55(21)39386679
- Email: linaspolini@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 241 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.