Public trial
RBR-4r8cb9 Clinical simulation for teaching of sexuality of individuals with spinal cord injuries
Date of registration: 03/26/2020 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 03/26/2020 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Clinical simulation for teaching of sexuality of patients with spinal cord injuries
pt-br
Uso da simulação clínica para o ensino de estudantes de enfermagem sobre a sexualidade de pacientes com lesão medular
Trial identification
- UTN code: U1111-1248-6472
-
Public title:
en
Clinical simulation for teaching of sexuality of individuals with spinal cord injuries
pt-br
Simulação clínica para ensino da sexualidade em pessoas com lesão medular
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Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Número CAAE:15465219.9.0000.5404
Issuing authority: Plataforma Brasil
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Número do Parecer do CEP: 3.763.644
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Campinas
-
Número CAAE:15465219.9.0000.5404
Sponsors
- Primary sponsor: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
-
Secondary sponsor:
- Institution: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
-
Supporting source:
- Institution: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
Health conditions
-
Health conditions:
en
Spinal cord injury; Sexuality
pt-br
Traumatismos da medula espinal; Sexualidade
-
General descriptors for health conditions:
en
C10 Nervous system diseases
pt-br
C10 Doenças do sistema nervoso
es
C10 Enfermedades del sistema nervioso
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Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Clinical simulation as a teaching strategy was applied to undergraduate nursing students to address the sexuality of people with spinal cord injury in order to verify the effect of clinical simulation on the acquisition of students' knowledge on this topic. The educational intervention was built following the Guideline for Reporting Evidence based practice Educational interventions and Teaching (GREET). To guide the construction and application of the clinical simulation, the NLN Jeffries Simulation Theory was used with adaptations, which includes the elements: specific goals and expectations of the simulation, design (objectives, loyalty, student support, problem solving and debriefing), facilitator, participant, educational strategy and simulation results. Two scenarios were built in which the students would see to perform a nursing consultation in order to meet the sexuality needs of men and women with spinal cord injuries. A single intervention group of 54 students participated in the study. All answered a scale with 16 items before and after the intervention, which assessed the knowledge regarding the sexuality of people with spinal cord injury. After participating in the scenarios, students responded to the Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning.
pt-br
A simulação clínica como estratégia de ensino foi aplicada a estudantes de graduação de enfermagem para abordar a sexualidade de pessoas com lesão medular com o objetivo de verificar o efeito da simulação clínica na aquisição de conhecimento dos alunos nessa temática. A intervenção educativa foi construída seguindo o Guideline for Reporting Evidence based practice Educational interventions and Teaching (GREET). Para guiar a construção e aplicação da simulação clínica, utilizou-se com adaptações o NLN Jeffries Simulation Theory, que contempla os elementos: metas e expectativas específicas da simulação, design (objetivos, fidelidade, suporte ao estudante, resolução de problema e debriefing), facilitador, participante, estratégia educacional e resultados da simulação. Dois cenários foram construídos nos quais os alunos de veriam realizar consulta de enfermagem com vistas a atender a necessidade de sexualidade do homem e da mulher com lesão medular. Participaram do estudo o grupo braço único de intervenção de 54 estudantes. Todos responderam uma escala com 16 itens pré e pós intervenção, que avaliou o conhecimento com relação à sexualidade de pessoas com lesão medular. Após participar dos cenários, os alunos responderam à Escala de Satisfação do Estudante e Confiança de Aprendizagem.
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Descriptors:
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
es
I02.903.847 Entrenamiento Simulado
en
I02.903.847.500 Patient Simulation
pt-br
I02.903.847.500 Simulação de Paciente
es
I02.903.847.500 Simulación de Paciente
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 01/29/2020 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 54 - 18 Y 100 Y -
Inclusion criteria:
en
Students regularly registered in undergraduate nursing courses who attended or are attending semiology and semiotechnics / fundamentals and some discipline that contemplates the content of Women's Health.
pt-br
Estudantes regularmente matriculados em cursos de graduação em enfermagem que cursaram ou estão cursando semiologia e semiotécnica/fundamentos e alguma disciplina que contemple o conteúdo de Saúde da Mulher
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Exclusion criteria:
en
Students who are absent from any stage of the study will be excluded
pt-br
Serão excluídos os estudantes que se ausentarem de alguma etapa do estudo
Study type
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Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Other Single-group 1 Open Single-arm-study N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Expected outcome: effect equal to 0.50, of medium magnitude, on the knowledge score at the end of the study, calculated for a paired Student t test
pt-br
Desfecho esperado: efeito igual a 0,50, de média magnitude, no escore de conhecimento no final do estudo, calculado para um teste t de Student pareado
en
Outcome achieved: effect equal to 3.36, of great magnitude, on the knowledge score at the end of the study, calculated by the paired Student's t test
pt-br
Desfecho alcançado: efeito igual a 3,36, de grande magnitude, no escore de conhecimento no final do estudo, calculado pelo teste t de Student pareado
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Secondary outcomes:
en
Expected outcome: an average score above 4 is expected in self-confidence in learning and satisfaction with learning about the sexuality of individuals with spinal cord injury, measured after the intervention using a Likert scale
pt-br
Desfecho esperado: nota média acima de 4 na autoconfiança na aprendizagem e na Satisfação com o aprendizado sobre a sexualidade de indivíduos com lesão medular, medidas após a intervenção por meio de escala tipo Likert
en
Outcome achieved: average score of 4.72 in self-confidence in learning and 4.11 in Satisfaction with learning about the sexuality of individuals with spinal cord injury, measured after the intervention using a Likert scale
pt-br
Desfecho alcançado: nota média de 4,72 na autoconfiança na aprendizagem e de 4.11 na Satisfação com o aprendizado sobre a sexualidade de indivíduos com lesão medular, medidas após a intervenção por meio de escala tipo Likert
Contacts
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Public contact
- Full name: Luana Cristina Hencklein
-
- Address: Rua Tessália Vieira de Camargo, 126.
- City: Campinas / Brazil
- Zip code: 13083-887
- Phone: +55-019-999585503
- Email: hencklein.lu@gmail.com
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
-
Scientific contact
- Full name: Ana Railka de Souza Oliveira Kumakura
-
- Address: Rua Tessália Vieira de Camargo, 126.
- City: Campinas / Brazil
- Zip code: 13083-887
- Phone: +55-019-35219128
- Email: arailka@unicamp.br
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
-
Site contact
- Full name: Ana Railka de Souza Oliveira Kumakura
-
- Address: Rua Tessália Vieira de Camargo, 126.
- City: Campinas / Brazil
- Zip code: 13083-887
- Phone: +55-019-35219128
- Email: arailka@unicamp.br
- Affiliation: Faculdade de Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16963.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 236 ensaios clínicos em análise.
Existem 5773 ensaios clínicos em rascunho.