Public trial
RBR-4hfkfdn Mindfulness in School: Immediate Effects on Attention in Middle School Students
Date of registration: 10/06/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 10/06/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Mindfulness in School: Immediate Effects on Attention in Middle School Students
pt-br
Mindfulness na escola:Efeitos imediatos sobre a atenção de estudantes do ensino fundamental II
es
Mindfulness in School: Immediate Effects on Attention in Middle School Students
Trial identification
- UTN code: U1111-1327-0394
-
Public title:
en
Mindfulness in School: Immediate Effects on Attention in Middle School Students
pt-br
Mindfulness na escola:Efeitos imediatos sobre a atenção de estudantes do ensino fundamental II
-
Scientific acronym:
en
RCT
pt-br
ECR
-
Public acronym:
en
MESA
pt-br
MESA
- Secondaries identifiers:
Sponsors
- Primary sponsor: Univinte Centro Tecnologico Eireli
-
Secondary sponsor:
- Institution: Univinte Centro Tecnologico Eireli
-
Supporting source:
- Institution: Univinte Centro Tecnologico Eireli
Health conditions
-
Health conditions:
en
Attention, Learning
pt-br
Atenção, Aprendizagem
-
General descriptors for health conditions:
en
F02 Psychological Phenomena
pt-br
F02 Fenômenos Psicológicos
-
Specific descriptors:
en
F02.830.104.214 Attention
pt-br
F02.830.104.214 Atenção
en
F02.463.425 Learning
pt-br
F02.463.425 Aprendizagem
Interventions
-
Interventions:
en
The project aims to evaluate the immediate effects of a brief Mindfulness practice on attention in students from the 6th to 9th grades of Elementary School II in a school setting, 168 students aged 11 to 15 years from a private school in the city of Tubarão, state of Santa Catarina, Brazil, all with prior consent from their legal guardians, will participate in the study, the study will use a crossover experimental design with randomized blocks, in which all classes will participate in three distinct conditions: brief Mindfulness practice, active control activity, and passive control condition, randomization will be performed by drawing the order of participation in the conditions for each class, and masking will be applied to the attention assessors, who will not be aware of the students’ prior condition, for the brief Mindfulness practice, each session will last 5 to 10 minutes, including exercises of mindful breathing, focused attention, and body awareness, conducted during the first class of the day, for the active control activity, students will perform a guided reading and drawing activity with equivalent duration, for the passive control condition, students will remain in the classroom without performing any prior activity, student attention will be evaluated using the Cancellation Attention Test (TAC), applied immediately after each experimental condition, all study procedures will follow ethical principles applicable to research with human subjects and will be submitted to the Research Ethics Committee as required by Plataforma Brasil
pt-br
O projeto tem como objetivo avaliar os efeitos imediatos de uma prática breve de Mindfulness sobre a atenção de estudantes do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental II em contexto escolar, participarão da pesquisa 168 estudantes, com idades entre 11 e 15 anos, de uma escola particular da cidade de Tubarão, estado de Santa Catarina, todos com autorização prévia dos responsáveis legais, o estudo utilizará um delineamento experimental do tipo crossover com blocos aleatorizados, no qual todas as turmas participarão das três condições distintas: prática breve de Mindfulness, atividade controle ativa e condição controle passiva, a randomização será realizada por meio de sorteio da ordem de participação nas condições para cada turma, e o mascaramento será aplicado aos avaliadores da atenção, que não terão conhecimento sobre a condição prévia dos estudantes, para a prática breve de Mindfulness, cada sessão terá duração de 5 a 10 minutos, com exercícios de respiração consciente, atenção plena e percepção corporal, realizada na primeira aula do dia, para a atividade controle ativa, os estudantes realizarão uma atividade orientada de leitura e desenho com duração equivalente, para a condição controle passiva, os estudantes permanecerão em sala sem realizar atividade prévia, a atenção dos estudantes será avaliada por meio do Teste de Atenção por Cancelamento (TAC), aplicado imediatamente após cada condição experimental, todas as etapas do estudo respeitarão os princípios éticos aplicáveis às pesquisas com seres humanos, sendo submetidas à apreciação do Comitê de Ética em Pesquisa conforme exigido pela Plataforma Brasil
-
Descriptors:
en
F02.463.551 Mindfulness
pt-br
F02.463.551 Atenção Plena
en
SP2.070.578.468.433.276 Education, Primary and Secondary
pt-br
SP2.070.578.468.433.276 Ensino Fundamental e Médio
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 08/11/2025 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 168 - 0 0 -
Inclusion criteria:
en
Students enrolled from the 6th to the 9th grade of Elementary School II at the Technical School of Commerce of Tubarão aged between 10 and 15 years present on the days of experimental activities prior authorization from legal guardians for participation in the study neurotypical and neurodivergent students without distinction or differential analysis
pt-br
Estudantes matriculados do 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental II na Escola Técnica de Comércio de Tubarão idade entre 10 e 15 anos presentes nos dias de aplicação das atividades experimentais autorização prévia dos responsáveis legais para participação no estudo estudantes neurotípicos e neurodivergentes sem distinção ou análise diferenciada
-
Exclusion criteria:
en
Students absent on any of the three days of the proposed interventions students without prior authorization signed by their legal guardians
pt-br
Alunos ausentes em qualquer um dos três dias de aplicação das intervenções propostas alunos sem autorização prévia assinada pelos responsáveis legais
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Other Cross-over 3 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
An improvement in students’ attention is expected, measured by the Cancellation Attention Test (TAC), immediately after the Mindfulness intervention
pt-br
Espera-se encontrar uma melhora na atenção dos estudantes, avaliada pelo Teste de Atenção por Cancelamento (TAC), imediatamente após a intervenção de Mindfulness
-
Secondary outcomes:
en
Changes in students’ behavior, engagement, and creativity are expected, observed during the experimental activity
pt-br
Espera-se observar mudanças no comportamento, engajamento e criatividade dos estudantes, avaliadas durante a atividade experimental
Contacts
-
Public contact
- Full name: Saulo Luiz Lubian Bressan
-
- Address: Av. Nilton Augusto Sachetti, 500, Santo André
- City: Capivari de Baixo / Brazil
- Zip code: 88745-000
- Phone: +55(48)99643-7489
- Email: saulolubian@gmail.com
- Affiliation: Univinte Centro Tecnologico Eireli
-
Scientific contact
- Full name: Saulo Luiz Lubian Bressan
-
- Address: Av. Nilton Augusto Sachetti, 500, Santo André
- City: Capivari de Baixo / Brazil
- Zip code: 88745-000
- Phone: +55(48)99643-7489
- Email: saulolubian@gmail.com
- Affiliation: Univinte Centro Tecnologico Eireli
-
Site contact
- Full name: Saulo Luiz Lubian Bressan
-
- Address: Av. Nilton Augusto Sachetti, 500, Santo André
- City: Capivari de Baixo / Brazil
- Zip code: 88745-000
- Phone: +55(48)99643-7489
- Email: saulolubian@gmail.com
- Affiliation: Univinte Centro Tecnologico Eireli
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 17083.
Existem 8472 ensaios clínicos registrados.
Existem 4734 ensaios clínicos recrutando.
Existem 211 ensaios clínicos em análise.
Existem 5792 ensaios clínicos em rascunho.