Public trial
RBR-4f32xy Team-Based Learning: comparing learning methods in nursing
Date of registration: 06/01/2017 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 10/31/2017 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Team-Based Learning: A randomized clinical trial in undergraduate nursing and the construction of educational technology.
pt-br
Aprendizagem Baseada em Equipes: Um ensaio Clinico Randomizado na Graduação em Enfermagem e a Construção de Tecnologia Educativa.
Trial identification
- UTN code: U111111909683
-
Public title:
en
Team-Based Learning: comparing learning methods in nursing
pt-br
Aprendizagem Baseada em Equipes: comparação de métodos de aprendizagem na enfermagem
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
1.809.942
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade de Medicina de Botucatu
-
CAAE: 60174716.1.0000.5411
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
1.809.942
Sponsors
- Primary sponsor: Departamento de enfermagem da Unesp
-
Secondary sponsor:
- Institution: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
-
Supporting source:
- Institution: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
Health conditions
-
Health conditions:
en
This study will be conducted in healthy volunteers, undergraduate nursing students from Unesp, for evaluation of teaching methodology.
pt-br
Este Estudo Será Conduzido em voluntários Saudáveis, Alunos da Graduação da Enfermagem da Unesp, para avaliação de metodologia de ensino.
-
General descriptors for health conditions:
en
C24 Occupational diseases
pt-br
C24 Doenças profissionais
es
C24 Enfermedades profesionales
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
This study will be conducted in healthy volunteers, undergraduate nursing students from Unesp, for evaluation of teaching methodology. The students were randomized, by lot, into the pre-existing class groups in the class, finishing two groups, one with 14 students for experimental intervention (TBL) and the other with 13 students for the control group (traditional class), since one student Did not want to participate in the study. The instrument for data collection was a questionnaire for pre- and post-intervention, containing 10 multiple choice questions, with four response options, specially structured for this study and applied in both groups. After 30 days of carrying out the activities, the students performed a new evaluation.
pt-br
Este Estudo Será Conduzido em voluntários Saudáveis, Alunos da Graduação da Enfermagem da Unesp, para avaliação de metodologia de ensino. Os alunos foram randomizados, através de sorteio, dentro dos grupos de estágio pré existentes na classe, finalizando dois grupos, um com 14 alunos para intervenção experimental (TBL) o outro com 13 alunos para o grupo controle (aula tradicional), pois um aluno não quis participar do estudo. O instrumento para coleta de dados foi do tipo questionário para pré e pós-intervenção, contendo 10 questões de múltipla escolha, com quatro opções de resposta, estruturado especialmente para este estudo e aplicado em ambos os grupos de pesquisa. Após 30 dias da realização das atividades, os alunos realizaram uma nova avaliação.
-
Descriptors:
en
V02.070.500 Healthy Volunteers
pt-br
V02.070.500 Aulas
es
V02.070.500 Voluntarios Sanos
en
I02.358.462 Education, Nursing
pt-br
I02.358.462 Educação em Enfermagem
es
I02.358.462 Educación en Enfermería
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 02/16/2017 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 27 - 18 - 60 - -
Inclusion criteria:
en
The students of the 3rd year of undergraduate nursing; will be included in the study, enrolled in the average 27 students in the discipline of Nursing in Surgical Center, who agree to participate in the study.
pt-br
Serão inclusos no estudo os alunos do 3º ano;de graduação em enfermagem; matriculados ;em média 27 alunos; na disciplina de Enfermagem em Centro Cirúrgico; que concordarem em participar do estudo
-
Exclusion criteria:
en
Students who are not in class at the time of data collection will be excluded from the study
pt-br
Serão exclusos do estudo os alunos; que no dia da coleta de dados não estiverem na aula;
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Other Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
With this study it is expected the improvement of the knowledge regarding the content delivered, through the implementation of the TBL method. The instrument for data collection was a questionnaire for pre and post intervention, containing 10 multiple choice questions, with four response options, specially structured for this study and applied in both research groups. After 30 days of carrying out the activities, the students performed a new evaluation.
pt-br
Com este estudo espera-se a melhora do conhecimento quanto ao conteúdo ministrado, mediante a implementação do método TBL. O instrumento para coleta de dados foi do tipo questionário para pré e pós-intervenção, contendo 10 questões de múltipla escolha, com quatro opções de resposta, estruturado especialmente para este estudo e aplicado em ambos os grupos de pesquisa. Após 30 dias da realização das atividades, os alunos realizaram uma nova avaliação.
en
The analysis of the pre and post test evaluations showed that the TBL group presented more correct answers when compared to the traditional class group, with a significant difference (p = <0.0001). In the evaluation after 30 days of the intervention, the TBL group also presented However, this difference was not significant. (Table 1) Table 1. Multiple comparisons of group evaluations. Botucatu, 2017 MULTIPLE COMPARISON TBL TRADITIONAL AVERAGE MOMENT DP DP AVERAGE DP Pre-intervention 29.36 ± 6.40 aA * 19.91 ± 4.06 b c B * Post intervention 37.21 ± 2.49 b A * 25.45 ± 4.11 a c B * After 30 days 30.57 ± 4.03 aA * 27.60 ± 5.08 aA * P = <0.0001
pt-br
A análise das avaliações do pré e pós teste, mostraram que o grupo TBL apresentou mais acertos quando comparado ao grupo aula tradicional, com diferença significativa (p= <0,0001).Na avaliação após 30 dias da intervenção, o grupo TBL também apresentou mais acertos, no entanto, essa diferença não foi significativa. (Tabela 1) Tabela 1. Comparações múltiplas das avaliações dos grupos. Botucatu, 2017 COMPARAÇÃO MÚLTIPAS TBL TRADICIONAL MOMENTO MÉDIA DP MÉDIA DP Pré intervenção 29,36 ± 6,40 aA* 19.91 ±4.06 b c B* Pós intervenção 37,21 ± 2,49 b A* 25.45 ±4.11 a c B* Após 30 dias 30,57 ± 4,03 aA* 27,60 ± 5,08 aA* p= <0,0001
-
Secondary outcomes:
en
Not expected
pt-br
Não esperado
Contacts
-
Public contact
- Full name: Sabrina Ramires Sakamoto
-
- Address: Rua Maria Santino Leal Beneti 148 Mario Sabino
- City: Penápolis / Brazil
- Zip code: 16300-000
- Phone: 55 (18) 981268489
- Email: saflafe2014@gmail.com
- Affiliation: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
-
Scientific contact
- Full name: Sabrina Ramires Sakamoto
-
- Address: Rua Maria Santino Leal Beneti 148 Mario Sabino
- City: Penápolis / Brazil
- Zip code: 16300-000
- Phone: 55 (18) 981268489
- Email: saflafe2014@gmail.com
- Affiliation: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
-
Site contact
- Full name: Sabrina Ramires Sakamoto
-
- Address: Rua Maria Santino Leal Beneti 148 Mario Sabino
- City: Penápolis / Brazil
- Zip code: 16300-000
- Phone: 55 (18) 981268489
- Email: saflafe2014@gmail.com
- Affiliation: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
- Full name: Sabrina Ramires Sakamoto
-
- Address: Rua Maria Santino Leal Beneti 148 Mario Sabino
- City: Penápolis / Brazil
- Zip code: 16300-000
- Phone: 55 (18) 981268489
- Email: saflafe2014@gmail.com
- Affiliation: Unesp ( Universidade Estadual Paulista)
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16828.
Existem 8278 ensaios clínicos registrados.
Existem 4651 ensaios clínicos recrutando.
Existem 308 ensaios clínicos em análise.
Existem 5716 ensaios clínicos em rascunho.