Public trial
RBR-4dc5yc Comparison of High Fidelity Simulator versus Dramatization: impact on satisfaction, self-confidence and knowledge of…
Date of registration: 02/19/2019 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 02/19/2019 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
High Fidelity Simulator x Dramatization: impact on satisfaction, self-confidence and knowledge of Nursing students
pt-br
Simulador de Alta Fidelidade x Dramatização: impacto na satisfação, autoconfiança e conhecimento dos estudantes de Enfermagem
Trial identification
- UTN code: U1111-1198-6811
-
Public title:
en
Comparison of High Fidelity Simulator versus Dramatization: impact on satisfaction, self-confidence and knowledge of nursing students
pt-br
Comparação do Simulador de Alta Fidelidade versus a Dramatização: impacto na satisfação, autoconfiança e conhecimento dos estudantes de enfermagem
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
60892816.5.0000.5393
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
1.761.782
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto- USP
-
60892816.5.0000.5393
Sponsors
- Primary sponsor: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE
-
Supporting source:
- Institution: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP
- Institution: Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE
Health conditions
-
Health conditions:
en
Nursing Students; Simulation; Education Nursing
pt-br
Estudantes de Enfermagem; Simulação; Educação em Enfermagem
-
General descriptors for health conditions:
en
C23 Pathological conditions, signs and symptoms
pt-br
C23 Condições patológicas, sinais e sintomas
es
C23 Condiciones patológicas, signos y síntomas
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
A clinical simulation will be performed on care to the colostomized patient as a teaching strategy for undergraduate students in nursing with the objective of comparing the high fidelity clinical simulation performed with high fidelity simulator with simulated patient, and to identify and compare satisfaction, self confidence and the knowledge of nursing students in the use of high fidelity simulator and simulated patient in high fidelity clinical simulation. The students were divided into 2 groups: control group (72 individuals) formed by the students submitted to the dialogic expository class, skills training, followed by high fidelity clinical simulation using the simulated patient. Intervention Group (78 individuals) formed by the students submitted to the dialogic expository class, skills training followed by clinical simulation of high fidelity, using as a high fidelity simulator (SIM MAN 3G Laerdal ®). Both groups answered a pre- and post-test instrument with 10 multiple choice questions to assess knowledge. Satisfaction Scale with Simulated Clinical Experiences, Satisfaction Scale and Self-Confidence in Learning (ESAA), and to evaluate the skill was applied. Checklist of Skills.
pt-br
Será realizada uma simulação clínica sobre cuidado ao paciente colostomizado como estratégia de ensino para estudantes de graduação em enfermagem com o objetivo de comparar a simulação clínica de alta fidelidade realizada com simulador de alta fidelidade com paciente simulado, e identificar e comparar a satisfação, a autoconfiança e o conhecimento de estudantes de enfermagem no uso do simulador de alta fidelidade e de paciente simulado em simulação clínica de alta fidelidade. Os estudantes foram divididos em 2 grupos: grupo controle (72 indivíduos) formado pelos estudantes submetidos a aula expositiva dialogada, treino de habilidades, seguido de simulação clínica de alta fidelidade utilizando o paciente simulado. Grupo Intervenção (78 indivíduos) formado pelos estudantes submetidos a aula expositiva dialogada, treino de habilidades seguido de simulação clínica de alta fidelidade, utilizando como recurso simulador de alta fidelidade (SIM MAN 3G Laerdal ®). Ambos os grupos responderam um instrumento de pré e pós- teste com 10 questões de múltipla escolha para avaliar o conhecimento. Para avaliação da satisfação e autoconfiança foi aplicado Escala de Satisfação com as Experiências Clínicas Simuladas, A Escala de Satisfação e Autoconfiança no Aprendizado (ESAA) e para avaliar a habilidade foi aplicado Instrumentos de avaliação das Habilidades (Checklist).
-
Descriptors:
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
es
I02.903.847 Entrenamiento Simulado
en
I02.358.462 Education, Nursing
pt-br
I02.358.462 Educação em Enfermagem
es
I02.358.462 Educación en Enfermería
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 08/01/2017 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 150 - 18 - 60 - -
Inclusion criteria:
en
Students regularly enrolled in the 3rd and 4th year of the undergraduate nursing course. Older than 18 years;
pt-br
Estudantes regularmente matriculados nos 3° 4° ano do curso de graduação em enfermagem. Maiores de 18 anos;
-
Exclusion criteria:
en
Failure to comply with the study steps.
pt-br
Não cumprimento das etapas do estudo.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Other Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is hoped that nursing students will demonstrate gains in knowledge, satisfaction and self-confidence after high-fidelity clinical simulation. A questionnaire with objective questions will be applied to evaluate the knowledge before and after the clinical simulation (group with simulated patient and another group with the high fidelity simulator). To verify the level of satisfaction and self-confidence will be used an instrument after the clinical simulation. Statistical tests will be applied to verify the increase of the knowledge about intestinal stomas being considered level of significance of 5%.
pt-br
Espera-se encontrar que os estudantes de enfermagem demonstrem ganhos de conhecimento, satisfação e autoconfiança após a simulação clínica de alta fidelidade. Será aplicado um questionários com questões objetivas para avaliar o conhecimento pré e pós a simulação clínica (grupo com paciente simulado e outro grupo com o simulador de alta fidelidade). Para verificar o nível de satisfação e autoconfiança será utilizado um instrumento após a simulação clínica. Serão aplicados testes estatísticos para verificar o aumento do conhecimento sobre estomas intestinais sendo considerado nível de significância de 5%.
en
Knowledge outcome: There was a statistically significant difference when comparing post-test and pre-test knowledge, independent of the group in which the student was enrolled, evidencing knowledge gain. Control Group (Post - test) Value p <0.01 Intervention Group (Post - test) Value p <0.01. When comparing knowledge gain between control group and intervention, no statistically significant results were observed: Pre-test: (Control - Intervention) Value - p- 0.28 Post-test (Control - Intervention) Value p- 0.53.
pt-br
Desfecho conhecimento: Houve diferença estatisticamente significante quando comparado o conhecimento pós e pré-teste, independente do grupo no qual o estudante encontrava-se matriculado, evidenciando ganho de conhecimento. Grupo Controle (Pós – pré-teste)Valor p <0,01 Grupo Intervenção (Pós – pré-teste) Valor p <0,01. Quando comparado o ganho de conhecimento entre grupo controle e intervenção não foi observado resultados estatisticamente significante: Pré-teste:(Controle - Intervenção) Valor - p- 0,28 Pós-teste (Controle - Intervenção)Valor p- 0,53.
en
Outcome Satisfaction and Self-confidence: When comparing the (Control Group - simulated patient) and (Intervention Group - simulator) it was possible to observe that there were no statistically significant differences (p value -0.05) in the results of the scales of the satisfaction and self - confidence scales.
pt-br
Desfecho Satisfação e Autoconfiança: Quando comparados os (Grupo Controle - paciente simulado) e (Grupo Intervenção - simulador) foi possível observar que não houve diferenças estatisticamente significantes (p valor- 0,05) nos resultados das escalas das escalas de satisfação e autoconfiança.
-
Secondary outcomes:
en
Secondary outcomes are not expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Alessandra Mazzo
-
- Address: Avenida dos Bandeirantes, 3900
- City: Ribeirão Preto / Brazil
- Zip code: 14040-902
- Phone: +55 16 3315-3381
- Email: amazzo@eerp.usp.br
- Affiliation: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP
-
Scientific contact
- Full name: Elaine Cristina Negri Santos
-
- Address: Rua Anibal Pimenta, 362
- City: Presidente Prudente / Brazil
- Zip code: 19026-280
- Phone: +55018997610660
- Email: elainenegrisantos@gmail.com
- Affiliation: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP
-
Site contact
- Full name: Elaine Cristina Negri Santos
-
- Address: Rua Anibal Pimenta, 362
- City: Presidente Prudente / Brazil
- Zip code: 19026-280
- Phone: +55018997610660
- Email: elainenegrisantos@gmail.com
- Affiliation: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16964.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4703 ensaios clínicos recrutando.
Existem 247 ensaios clínicos em análise.
Existem 5769 ensaios clínicos em rascunho.