Public trial
RBR-4d93q84 Effect of active storytelling methodology on learning about the Unified Health System
Date of registration: 04/19/2022 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 04/19/2022 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effect of storytelling on learning about the history and institutionalization of the Unified Health System: a randomized controlled study
pt-br
Efeito do storytelling na aprendizagem sobre o histórico e institucionalização do Sistema Único de Saúde: estudo randomizado controlado
es
Effect of storytelling on learning about the history and institutionalization of the Unified Health System: a randomized controlled study
Trial identification
- UTN code:
-
Public title:
en
Effect of active storytelling methodology on learning about the Unified Health System
pt-br
Efeito da metodologia ativa storytelling na aprendizagem sobre o Sistema Único de Saúde
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
4.987.149
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Piauí
-
50281621.8.0000.5214
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
4.987.149
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal do Piauí
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal do Piauí
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal do Piauí
Health conditions
-
Health conditions:
en
pneumonia
pt-br
pneumonia
-
General descriptors for health conditions:
en
C01.150.252.410.040.552.475.371 Leprosy
pt-br
C01.150.252.410.040.552.475.371 Hanseníase
en
C01.150.252.410.040.552.846 tuberculosis
pt-br
C01.150.252.410.040.552.846 tuberculose
-
Specific descriptors:
en
C01.748.610 pneumonia
pt-br
C01.748.610 pneumonia
Interventions
-
Interventions:
en
Experimental group: 20 nursing students who will participate in a class on the history and institutionalization of the Health Unic System, using the storytelling method; this intervention will last 2 hours. Control group: 20 nursing students who will participate in a traditional dialogued expository class on the same theme, without the use of storytelling, lasting 2 hours.
pt-br
Grupo experimental: 20 estudantes de enfermagem que participarão uma aula sobre o histórico e a institucionalização do Sistema Único de Saúde, por meio do uso do método storytelling; esta intervenção terá duração de 2 horas. Grupo controle: 20 estudantes de enfermagem que participarão de uma aula expositiva dialogada tradicional sobre a mesma temática, sem utilização de storytelling, com duração de 2 horas.
-
Descriptors:
en
J01.897.280 Educational Technology
pt-br
J01.897.280 Tecnologia Educacional
Recruitment
- Study status: Not yet recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 05/02/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 40 - 18 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
students regularly enrolled in the 2nd period of the course; older than 18 years.
pt-br
discentes regularmente matriculados no 2º período do curso; maiores de 18 anos.
-
Exclusion criteria:
en
students expected to leave for the next 15 days; students who have already participated in the previous assessment of the instrument (in any of the previous stages of the study); not completing the data collection instrument completely; non-participation in the second application of the post-test that will occur on the 15th day after the intervention.
pt-br
alunos com previsão de afastamento para os próximos 15 dias; alunos que já tenham participado da avaliação prévia do instrumento (em alguma das etapas anteriores do estudo); não fazer o preenchimento completo do instrumento de coleta de dados; a não participação na segunda aplicação do pós teste que ocorrerá no 15° dia após a intervenção.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Other Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is hoped that the results of this investigation can contribute to Evidence-Based Practice (EBP) for teaching public health nursing; such results will be evaluated through the use of storytelling, as an active learning methodology and, if a positive outcome is perceived in this teaching methodology, it is expected that the results can support its use in a way that favors the apprehension of knowledge and that promotes good development of professional practice.
pt-br
Espera-se que os resultados dessa investigação possam contribuir para a Prática Baseada em Evidência (PBE) para o ensino da enfermagem em saúde pública; tais resultados serão avaliados mediante o uso do storytelling, como metodologia ativa de aprendizagem e, caso seja percebido desfecho positivo nesta metodologia de ensino, espera-se que os resultados possam subsidiar sua utilização de forma que favoreça a apreensão de conhecimento e que promova o bom desenvolvimento da prática profissional.
-
Secondary outcomes:
en
Secondary outcomes are not expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Departamento de Enfermagem
-
- Address: Bloco 12, Campus Universitário Ministro Petrônio Portella, Ininga
- City: Teresina / Brazil
- Zip code: 64049-550
- Phone: +55 (86) 3215-5862
- Email: cordenacaoenfermagem@ufpi.edu.br
- Affiliation: Universidade Federal do Piauí
-
Scientific contact
- Full name: Universidade Federal do Piauí
-
- Address: Campus Universitário Ministro Petrônio Portella, Bairro Ininga
- City: Teresina / Brazil
- Zip code: 64049-550
- Phone: +55 (86) 3215-5882
- Email: scs@ufpi.edu.br
- Affiliation: Universidade Federal do Piauí
-
Site contact
- Full name: Comitê de Ética em Pesquisa Universidade Federal do Piauí CEP UFPI
-
- Address: Campus Universitário Ministro Petrônio Portella, sala do CEP UFPI
- City: Teresina / Brazil
- Zip code: 64.049-550
- Phone: +55 (86) 3237-2332
- Email: cep.ufpi@ufpi.edu.br
- Affiliation: Universidade Federal do Piauí
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 243 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.