Public trial
RBR-2ny7pqt Effectiveness of comparing virtual reality and therapeutic exercises via videoconference on active behavior, emotional p...
Date of registration: 11/17/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 11/17/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effect of comparing game to virtual environment and physiotherapy conventional teleservice on physical activity, mood state and perception of exertion in elderly people during Covid-19 pandemic
pt-br
Efeito da comparação de Jogo para ambiente virtual e fisioterapia convencional por teleatendimento sobre a atividade física, estado de humor e percepção de esforço em idosos durante a pandemia de Covid-19
es
Effect of comparing game to virtual environment and physiotherapy conventional teleservice on physical activity, mood state and perception of exertion in elderly people during Covid-19 pandemic
Trial identification
- UTN code: U1111-1304-4930
-
Public title:
en
Effectiveness of comparing virtual reality and therapeutic exercises via videoconference on active behavior, emotional perception and sensation of effort in older persons during the new Coronavirus period
pt-br
Efetividade da comparação da realidade virtual e exercícios terapêuticos por videoconferência sobre o comportamento ativo, percepção emocional e sensação de esforço na pessoa de idade durante o período do novo Coronavírus
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Scientific acronym:
-
Public acronym:
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Secondaries identifiers:
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49367121.3.0000.5390
Issuing authority: Plataforma Brasil
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4.882.999
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo
-
49367121.3.0000.5390
Sponsors
- Primary sponsor: Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES
Health conditions
-
Health conditions:
en
Exercise
pt-br
Exercício Físico
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General descriptors for health conditions:
en
F01.145.749 Sedentary Behavior
pt-br
F01.145.749 Comportamento Sedentário
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Specific descriptors:
en
G11.427.410.698.277 Exercise
pt-br
G11.427.410.698.277 Exercício Físico
Interventions
-
Interventions:
en
This is a non-randomized, unmasked, longitudinal crossover clinical study in which each participant is their own control and the comparison is intra-subject. The sample will include 100 elderly individuals, 50 of whom will be in the Virtual Reality (VR) group to begin the protocol with the game and 50 of whom will be in the Exercise Therapy (ET) group to begin with exercises similar to the movements performed during the game. Both groups will perform a total of 10 sessions, twice a week, with an initial 5-minute period for familiarization with the Movehero game and the exercises assigned to the group to which they were assigned. During the protocol, participants will be seated at a distance of 1.5 meters from the computer. The protocol will consist of three game matches or series of exercises. After five sessions, the volunteers who performed the Virtual Reality protocol will move on to Exercise Therapy, and vice versa. Both protocols will begin with the application of the Mood State Questionnaire (BRUMS), Perceived Exertion Scale (PSE) and Heart Rate Monitoring (MFC), and then they will carry out the session with the activities in the groups in which they are allocated. All interactions will be conducted via video call on the Google Meets platform
pt-br
Trata-se de um estudo clínico de delineamento longitudinal crossover, não randomizado, sem mascaramento, no qual cada participante é seu próprio controle e a comparação é intrasujeito. A amostra contará com 100 idosos, sendo 50 idosos no grupo de Realidade Virtual (RV) para iniciar o protocolo com jogo e 50 idosos no grupo de Terapia por Exercício (TE) para iniciar com os exercícios semelhantes aos movimentos realizados durante o jogo. Ambos os grupos realizarão um total de 10 sessões, 2 vezes por semana, com um período inicial de 5 minutos para familiarização com o jogo Movehero e os exercícios atribuídos ao grupo ao qual foram designados. Durante o protocolo, os participantes estarão sentados a uma distância de 1,5 metros do computador. O protocolo contará com três partidas de jogos ou séries de exercícios. Após cinco sessões, os voluntários que realizaram o protocolo de Realidade Virtual passarão para Terapia por Exercício, e vice-versa. Ambos os protocolos iniciarão com a aplicação do questionário do Estado de Humor (BRUMS), Escala de Percepção de Esforço (PSE) e Monitoramento da Frequência Cardíaca (MFC), e em seguida realizarão a sessão com as atividades nos grupos em que estão alocados. Todas as interações serão conduzidas por meio de vídeochamada na plataforma Google Meets
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Descriptors:
en
L01.224.160.875 Virtual Reality
pt-br
L01.224.160.875 Realidade Virtual
en
E02.760.169.063.500.387 Exercise Therapy
pt-br
E02.760.169.063.500.387 Terapia por Exercício
Recruitment
- Study status: Recruiting
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Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 01/03/2024 (mm/dd/yyyy)
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Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 100 - 60 Y 80 Y -
Inclusion criteria:
en
Both sexes; age between 60 and 80 years; in home isolation; internet access with notebook and cell phone; presence of family member or caregiver nearby; no restrictions on movement in the upper limbs
pt-br
Ambos os sexos; idade entre 60 e 80 anos; em isolamento domiciliar; acesso à internet com notebook e celular; presença de familiar ou cuidador próximo; sem restrições de movimento nos membros superiores
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Exclusion criteria:
en
Those who give up participating during the protocol; do not understand the commands necessary to perform the tests in the familiarization phase; are unable to perform the proposed activities
pt-br
Aqueles que desistirem de participar durante o protocolo; não compreensão dos comandos necessários para a execução dos testes na fase de familiarização; incapazes de realizar as atividades propostas
Study type
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Study design:
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Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Treatment Cross-over 2 Open Non-randomized-controlled N/A
Outcomes
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Primary outcomes:
en
To evaluate the improvement in motor performance in the virtual reality group compared to the conventional physiotherapy group through the number of correct answers in the game and the increase in repetitions of each series of exercises before and after the game or exercise
pt-br
Avaliar a melhora do desempenho motor no grupo de realidade virtual em comparação ao grupo de fisioterapia convencional através da quantidade de acertos do jogo e aumento das repetições de cada série dos exercícios pré e pós jogo ou exercício
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Secondary outcomes:
en
The virtual reality group is expected to show an increase in positive feelings and a reduction in negative feelings compared to the conventional physiotherapy group using the Brunel Mood State Scale post game or exercise
pt-br
Espera-se que o grupo de realidade virtual apresente um aumento dos sentimentos positivos e uma redução dos sentimentos negativos em comparação ao grupo de fisioterapia convencional através da Escala do Estado de Humor de Brunel pós jogo ou exercício
en
It is expected that the virtual reality group will present a higher perceived exertion than the conventional physiotherapy group using the Post-Game or Exercise Perceived Exertion Scale
pt-br
Espera-se que o grupo de realidade virtual apresente uma percepção de esforço mais elevada que o grupo de fisioterapia convencional através da Escala de Percepção de Esforço pós jogo ou exercício
en
The virtual reality group is expected to show increased levels of physical activity compared to the conventional physical therapy group through post-game or exercise heart rate monitoring
pt-br
Espera-se que o grupo de realidade virtual apresente níveis elevados de atividade física em comparação com o grupo de fisioterapia convencional através do monitoramento da frequência cardíaca pós jogo ou exercício
Contacts
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Public contact
- Full name: Carlos Bandeira de Mello Monteiro
-
- Address: Rua Arlindo Béttio, 1000
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 03828-000
- Phone: +55 (11) 30918152
- Email: carlosmonteiro@usp.br
- Affiliation: Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo
-
Scientific contact
- Full name: Carlos Bandeira de Mello Monteiro
-
- Address: Rua Arlindo Béttio, 1000
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 03828-000
- Phone: +55 (11) 30918152
- Email: carlosmonteiro@usp.br
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Site contact
- Full name: Carlos Bandeira de Mello Monteiro
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- City: São Paulo / Brazil
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- Email: carlosmonteiro@usp.br
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Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 17185.
Existem 8551 ensaios clínicos registrados.
Existem 4758 ensaios clínicos recrutando.
Existem 106 ensaios clínicos em análise.
Existem 5839 ensaios clínicos em rascunho.