Public trial
RBR-2fxn942 Effects of a dynamic school environment on cognitive function, academic performance, and health in youth
Date of registration: 11/08/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 11/08/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effects of School Environment Dynamization on Cognitive Function, Academic Performance, and Health Indicators in Youth: A Multicenter Cluster-Randomized Clinical Trial
pt-br
Efeitos da dinamização do ambiente escolar sobre a Função Cognitiva, Desempenho Escolar e Indicadores de Saúde em jovens: um ensaio clínico multicêntrico aleatorizado por cluster
es
Effects of School Environment Dynamization on Cognitive Function, Academic Performance, and Health Indicators in Youth: A Multicenter Cluster-Randomized Clinical Trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1331-1334
-
Public title:
en
Effects of a dynamic school environment on cognitive function, academic performance, and health in youth
pt-br
Efeitos da dinamização do ambiente escolar na função cognitiva, no desempenho escolar e na saúde de jovens
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
83928824.0.1001.5546
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
7.347.652
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Sergipe
-
83928824.0.1001.5546
Sponsors
- Primary sponsor: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Secondary sponsor:
- Institution: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Supporting source:
- Institution: Fundação de Apoio à Pesquisa e à Inovação Tecnológica do Estado de Sergipe (FAPITEC)
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Obesity
pt-br
Obesidade
-
General descriptors for health conditions:
en
F02.463.188 Cognition
pt-br
F02.463.188 Cognição
-
Specific descriptors:
en
C18.654.726.750.500 Obesity
pt-br
C18.654.726.750.500 Obesidade
Interventions
-
Interventions:
en
This is a randomized controlled clinical trial with cluster sampling. Four municipalities from three states in Northeast Brazil will participate: Aracaju/SE, Arapiraca/AL, Feira de Santana/BA, and Ilhéus/BA. Six public schools from each municipality will be randomly selected and divided into: 1) active lessons group (two schools), 2) movement-only group (two schools); and 3) control group (two schools). The estimated sample size is 180 children (30 from each school; 60 per group) in each city, totaling 720 children. The follow-up will last one school year with assessments at the beginning and end of the year. Interventions: Physically active lessons: Teachers will be invited to a 60-hour training course, distributed throughout the school year. The project's pedagogical team will provide lesson plans for the application of two 50-minute active lessons per week (on days without Physical Education classes). Furthermore, the project's pedagogical team will be in schools daily to evaluate and adapt lesson plans as needed. Active Breaks: Teachers will be invited to a 60-hour training course with a similar structure to the active lessons. Teachers will receive instructions and materials to assist in conducting active breaks during classes. The intervention will consist of physical exercises with cognitive challenges performed midway through the lessons. The physically active breaks will last five minutes and will take place in five classes on two days a week (days without Physical Education classes). The control group will not participate in any intervention
pt-br
Trata-se de um ensaio clínico randomizado controlado com amostragem por cluster. Participarão quatro municípios de três estados do Nordeste brasileiro: Aracaju/SE, Arapiraca/AL, Feira de Santana/BA e Ilhéus/BA. Seis escolas públicas de cada município serão aleatoriamente selecionadas e divididas aleatoriamente em: 1) grupo lições ativas (duas escolas), 2) grupo apenas movimento (duas escolas); e 3) grupo controle (duas escolas). O tamanho de amostra estimado é de 180 crianças (30 de cada escola; 60 por grupo) em cada cidade, totalizando 720 crianças no total. O acompanhamento terá a duração de um ano letivo com avaliações no início e fim do ano. Intervenções: Lições fisicamente ativas: Os professores serão convidados para um curso de formação com 60h de duração, distribuídos ao longo do ano letivo. A equipe pedagógica do projeto fornecerá planos de aulas para a aplicação de duas aulas ativas de 50 minutos por semana (em dias sem aulas de Educação Física). Ainda, a equipe pedagógica do projeto estará diariamente nas escolas para avaliar e adaptar os planos de aula, quando necessário. Pausas ativas: Os professores serão convidados para um curso de formação também com 60 h e distribuição semelhante às lições ativas. Os professores receberão instruções e uma material para auxiliar a realização de pausas ativas durante as aulas. A intervenção consistirá em exercícios físicos com desafios cognitivos realizados no ponto intermediário das aulas. As pausas fisicamente ativas terão a duração de cinco minutos e acontecerão nas cinco aulas em dois dias na semana (dias sem aulas de Educação Física). O grupo controle não vai realizar nenhuma intervenção
-
Descriptors:
en
G11.427.410 Movement
pt-br
G11.427.410 Movimento
en
I02.358.984 Teacher Training
pt-br
I02.358.984 Capacitação de professores
en
I03.350 Exercise
pt-br
I03.350 Exercício físico
en
F01.145.749 Sedentary behavior
pt-br
F01.145.749 Comportamento sedentário
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/02/2025 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 720 - 7 Y 9 Y -
Inclusion criteria:
en
Students in the 2nd year of elementary school from municipal schools in Aracaju/SE, Arapiraca/AL, Feira de Santana/BA, and Ilhéus/BA; aged between 7 and 9 years; must not present any impediment to performing postural transitions; must return the duly signed informed consent form from parents or guardians.
pt-br
Estudantes do 2° ano do Ensino Fundamental de escolas municipais em Aracaju/SE Arapiraca/AL, Feira de Santana/BA e Ilhéus/BA; idade entre 7 e 9 anos; não apresentar nenhum impedimento para a realização de transições posturais; retornar o termo de consentimento livre e esclarecido devidamente assinado pelos pais ou responsáveis
-
Exclusion criteria:
en
Students who stop attending school for any reason or express interest in leaving their studies will be excluded
pt-br
Os alunos que deixarem de frequentar a escola por qualquer motivo ou relatarem interesse em deixar o estudo serão excluídos
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Parallel 3 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Cognition: Five aspects of cognitive function will be assessed: inhibitory control, visual attention, spatial reasoning, spatial orientation, and working memory. Computerized tests using the open-source JATOS platform (http://www.jatos.org/) will be used. The tests will be conducted during the child's school hours and administered by a qualified researcher trained to administer the tests. Children will be taken individually from the classroom to the assessment room. The total number of correct answers and the time spent (in milliseconds) to complete each test will be used as indicators of cognitive performance. Inhibitory control will be assessed using the Go/NoGo test. This test consists of a graphic presentation of several figures in the form of a traffic light, where the colors green and red alternate randomly. When the figure with the green traffic light appears, the child must press a key on the computer. When the figure with the red traffic light appears, the child must wait for the figure to change without pressing the key. Visual attention will be assessed using the Visual Search test. This test presents several figures with various T's randomly distributed. The child will be instructed to press a computer key every time the letter T appears in its normal position (not inverted) and in red, even if there is only one letter in this form among many others. If the image shows the letter T inverted or in another color (yellow), the child should wait for the image to change without pressing the key. Visual attention will also be assessed using the Posner paradigm, with the Cueing test. The test consists of presenting four squares in a cross shape (up, down, right, and left). The child will be instructed to press (on the numeric keypad) the number corresponding to the direction (square) where the valid clue (asterisk) appeared and ignore the invalid clue (arrow). The arrows indicated a different direction from the asterisk, with the aim of "inducing" the child to make a mistake. Mental rotation will be assessed using the Mental Rotation test. The test consists of finding, among two alternatives, the one that corresponds to the gray figure presented as an example; however, in the alternatives, the figures were rotated to the right or to the left. The child will be instructed to press the corresponding keys (alternative 1 or 2) to answer. Working memory will be assessed using the Digit Span Forward test. The test consists of presenting a sequence of digits, and the child must repeat the presented sequence. If the child manages to repeat the sequence, a longer sequence of digits is presented. The length of the digit sequence only increases after the participant correctly repeats the same sequence of the same length at least twice. The test ends when the child can no longer repeat the sequence of numbers.
pt-br
Cognição: Serão avaliados cinco aspectos da função cognitivas: controle inibitório, atenção visual, raciocínio espacial, orientação espacial e memória de trabalho. Será utilizado testes computadorizados utilizando a plataforma de código aberto JATOS (http://www.jatos.org/). Os testes serão realizados durante o turno em que a criança estudava e administrados por um pesquisador qualificado e treinado para aplicar os testes. As crianças serão levadas individualmente da sala de aula para a sala de avaliação. O número total de acertos e o tempo gasto (em milissegundos) para completar cada teste serão utilizados como indicadores de desempenho cognitivo. O controle inibitório será avaliado pelo teste de Go/NoGo. O teste consiste na apresentação gráfica de várias figuras em forma de semáforo, onde aleatoriamente são alternadas as cores verde e vermelho. Ao aparecer a figura com o semáforo verde, a criança deve pressionar uma tecla do computador. Já ao aparecer o semáforo com a cor vermelha, a criança deve aguardar a mudança da figura, sem pressionar a tecla. A atenção visual será avaliada pelo teste Busca visual. O teste apresenta várias figuras com diversas letras T distribuídas aleatoriamente. A criança será instruída a pressionar uma tecla do computador todas as vezes que a letra T aparece na posição normal (sem estar invertida) e na cor vermelha, mesmo que haja apenas uma letra desta forma, dentre muitas outras. Caso a figura apresente a letra T de forma invertida ou em outra cor (amarela), a criança deverá aguardar a mudança de figura, sem pressionar a tecla. A atenção visual será avaliada também pelo paradigma Posner, com teste de Cueing. O teste consiste na apresentação de quatro quadrados em formato de cruz (cima, baixo, direita e esquerda). A criança será instruída a pressionar (no teclado numérico) o número correspondente à direção (quadrado) no qual aparecia a dica válida (asterisco) e ignorar a dica inválida (seta). As setas indicavam direção diferente do asterisco, com objetivo de “induzir” a criança ao erro. Rotação mental será avaliado pelo teste de Rotação mental. O teste consiste em encontrar, entre duas alternativas, a que correspondia à figura na cor cinza apresentada como exemplo, no entanto, nas alternativas as figuras estavam rotacionadas para a direita ou para a esquerda. A criança será instruída a pressionar as teclas correspondentes (alternativa 1 ou 2) para responder. A memória de trabalho será avaliada pelo teste de Digit Span Forward. O teste consiste na apresentação de uma sequência de dígitos e a criança precisa repetir a sequência apresentada. Se a criança conseguir repetir a sequência, uma sequência maior de dígitos é apresentada. O comprimento da sequência de dígitos só aumenta depois que o participante acerta pelo menos duas vezes a mesma sequência de mesmo comprimento. O teste encerra quando a criança não consegue mais repetir a sequência de números
-
Secondary outcomes:
en
Physical activity levels will be measured both subjectively and objectively. For the subjective assessment, the Web-CAAFE questionnaire (http://www.caafe.ufsc.br/portal) will be used. Children will be taken out of their classrooms and directed to a quiet environment where they will complete the assessment accompanied by a project professional. The questionnaire is interactive and easy to understand, and can be completed by the child themselves in approximately 10 to 15 minutes.
pt-br
O nível de atividade física será mensurado de forma subjetiva e objetiva. Para a avaliação subjetiva, Será utilizado o questionário Web-CAAFE (http://www.caafe.ufsc.br/portal). As crianças serão retiradas das salas de aula e direcionadas para um ambiente silencioso, onde realizarão a avaliação acompanhadas por um profissional do projeto. O questionário é interativo e de fácil compreensão, sendo preenchido pela própria criança em aproximadamente 10 a 15 minutos.
en
Quality of life will be assessed using the Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant Imagé (AUQEI), an instrument validated for Brazilian children and suitable for those in the process of literacy, as it uses visual response resources. The AUQEI consists of 26 questions distributed across four domains—autonomy, leisure, functions, and family—that explore the child's satisfaction in different contexts of daily life, such as family and social relationships, activities, health, and parental separation.
pt-br
A qualidade de vida será avaliada por meio do questionário Autoquestionnaire Qualité de Vie Enfant Imagé (AUQEI), instrumento validado para crianças brasileiras e adequado para aquelas em processo de alfabetização, por utilizar recursos visuais de resposta. O AUQEI é composto por 26 questões distribuídas em quatro domínios — autonomia, lazer, funções e família — que exploram a satisfação da criança em diferentes contextos da vida cotidiana, como relações familiares e sociais, atividades, saúde e separação dos pais
en
Daytime sleepiness will be measured using the Pediatric Daytime Sleepiness Scale (PDSS), which consists of eight multiple-choice questions that investigate the degree of sleepiness during the day.
pt-br
A sonolência diurna será mensurada por meio da Pediatric Daytime Sleepiness Scale (PDSS), composta por oito questões de múltipla escolha que investigam o grau de sonolência durante o dia
en
Students' perceptions of classes and school will be assessed using a questionnaire developed by the ERGUER project team. The questions address how much the child likes school, classroom activities, the teacher, and how they feel in the school environment. To facilitate understanding, especially among younger children, images of five faces representing different emotional states are used, on a five-point visual analog scale: faces 1 and 2 indicate negative perceptions, faces 4 and 5 indicate positive perceptions, and face 3 represents a neutral perception.
pt-br
A percepção dos alunos sobre as aulas e sobre a escola será avaliada com um questionário desenvolvido pela equipe do projeto ERGUER. As perguntas abordam o quanto a criança gosta da escola, das atividades de sala de aula, do professor e como ela se sente no ambiente escolar. Para facilitar a compreensão, especialmente entre crianças mais jovens, são utilizadas imagens de cinco faces representando diferentes estados emocionais, em uma escala análoga visual de cinco pontos: as faces 1 e 2 indicam percepções negativas, as faces 4 e 5 indicam percepções positivas e a face 3 representa uma percepção neutra
Contacts
-
Public contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Av. Marcelo Deda Chagas, s/n, Bairro Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49107-230
- Phone: +55-79-21056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
-
Scientific contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Av. Marcelo Deda Chagas, s/n, Bairro Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49107-230
- Phone: +55-79-21056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
-
Site contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Av. Marcelo Deda Chagas, s/n, Bairro Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49107-230
- Phone: +55-79-21056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Sergipe
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 17275.
Existem 8622 ensaios clínicos registrados.
Existem 4788 ensaios clínicos recrutando.
Existem 105 ensaios clínicos em análise.
Existem 5872 ensaios clínicos em rascunho.