Public trial
RBR-10zxwdrh Moving the classroom: impacts on youth health, cognitive function, and academic performance
Date of registration: 01/09/2025 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 01/09/2025 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effectiveness of introducing physically active classes on children's cognitive function and academic performance: a cluster-randomized clinical trial
pt-br
Efetividade da introdução de aulas fisicamente ativas sobre a função cognitiva e desempenho escolar de crianças: um ensaio clínico aleatorizado por cluster
es
Effectiveness of introducing physically active classes on children's cognitive function and academic performance: a cluster-randomized clinical trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1312-6027
-
Public title:
en
Moving the classroom: impacts on youth health, cognitive function, and academic performance
pt-br
Movimentando a sala de aula: impactos na saúde, função cognitiva e desempenho escolar de jovens
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
55245720.7.0000.5546
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
5.301.398
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Sergipe
-
55245720.7.0000.5546
Sponsors
- Primary sponsor: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Secondary sponsor:
- Institution: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Supporting source:
- Institution: Fundação de Apoio à Pesquisa e à Inovação Tecnológica do Estado de Sergipe (FAPITEC)
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Obesity
pt-br
Obesidade
-
General descriptors for health conditions:
en
F02.463.188 Cognition
pt-br
F02.463.188 Cognição
-
Specific descriptors:
en
C18.654.726.750.500 Obesity
pt-br
C18.654.726.750.500 Obesidade
Interventions
-
Interventions:
en
The present study will be a cluster-randomized controlled trial conducted in schools. Six public schools will be selected and randomly divided into: 1) active lessons group (two schools), 2) movement-only group (two schools), and 3) control group (two schools). The estimated sample size is 240 children (40 from each school; 80 per group). Active lessons group: The four teachers (two from each school) randomly selected to be part of the active lessons group will be invited to participate in a training process to explain the objectives and procedures of the study. Subsequently, the project’s pedagogical team will provide pre-prepared lesson plans for the implementation of two physically active math lessons per week. The teachers will receive support from interns to conduct these active lessons. Additionally, the project’s pedagogical team will be present at the schools daily to evaluate and adapt the lesson plans as needed. Movement-only group: The two schools selected to form the movement-only group will receive similar training to implement active breaks. The intervention will involve including active breaks, lasting 3 to 5 minutes, at the midpoint of the lesson. These interventions will be conducted twice a week, on days opposite to the physical education classes. Control group: The control group will maintain their regular activities. The only action taken by the project team with the control schools will be conducting evaluations.
pt-br
O presente estudo será um ensaio clínico controlado com amostragem por cluster conduzido no âmbito escolar. Seis escolas públicas serão selecionadas e divididas aleatoriamente em: 1) grupo lições ativas (duas escolas), 2) grupo apenas movimento (duas escolas); e 3) grupo controle (duas escolas). O tamanho de amostra estimado é de 240 crianças (40 de cada escola; 80 por grupo). Grupo lições ativas: As quatro professoras (duas por escola) aleatoriamente selecionadas para compor o grupo lições ativas serão convidadas a participarem de um processo de capacitação, para a explicação sobre os objetivos e procedimentos do estudo. Na sequência, a equipe pedagógica do projeto fornecerá planos de aulas previamente preparados para a aplicação de duas aulas semanais de matemática. As professoras receberão o apoio de estagiários para a condução das aulas fisicamente ativas. Ainda, a equipe pedagógica do projeto estará diariamente nas escolas para avaliar e adaptar os planos de aula, quando necessário. Grupo apenas movimento: As duas escolas selecionadas para compor o grupo apenas movimento receberão formação semelhante para a realização de pausas ativas. A intervenção consistirá em incluir momentos de pausas ativas no ponto mediano da aula, com duração de 3 a 5 min. As intervenções serão realizadas duas vezes por semana, em dias contrários às aulas de Educação Física. Grupo controle: O grupo controle manterá suas atividades normalmente. A única ação da equipe do projeto junto às escolas controle será a condução de avaliações.
-
Descriptors:
en
F01.145.749 Sedentary behavior
pt-br
F01.145.749 Comportamento sedentário
en
I02.358.984 Teacher Training
pt-br
I02.358.984 Capacitação de professores
en
I03.350 Exercise
pt-br
I03.350 Exercício físico
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/07/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 240 - 7 Y 9 Y -
Inclusion criteria:
en
Children aged between 7 and 9 years old; both sexes; without any restrictions preventing them from performing postural transitions; and who return the informed consent form properly signed by their parents or guardians
pt-br
Idade entre 7 e 9 anos; ambos os gêneros; não apresentarem nenhum impedimento para a realização de transições posturais; e retornar o termo de consentimento livre e esclarecido devidamente assinados pelos pais ou responsáveis
-
Exclusion criteria:
en
Students who stop attending school for any reason; students who express a desire to leave the study
pt-br
Alunos que deixarem de frequentar a escola por qualquer motivo; alunos que relatarem interesse em deixar o estudo
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Prevention Parallel 3 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Cognition: Three tests will be administered: a) Go/No Go, which consists of the graphical presentation of various traffic light-like figures, where the colors green and red alternate randomly. When the figure with a green light appears, the child must press a computer key. When the figure with a red light appears, the child must wait for the figure to change without pressing the key. The goal of this test is primarily to assess response inhibition; b) Visual search, a test that presents various figures with several randomly distributed letter Ts. The child is instructed to press a computer key whenever the letter T appears in the normal position (not inverted) and in red, even if there is only one such letter among many others. If the figure shows the letter T in an inverted position or in another color (yellow), the child must wait for the figure to change without pressing the key. This test assesses reaction time, response inhibition, working memory, visual discrimination, and object constancy; c) Mental rotation, whose objective is to find, among two alternatives, the figure that is identical to the presented one, but with the alternatives rotated either to the right or to the left. The child is instructed to point to the evaluator which figure is the same. The test assesses visual discrimination and spatial reasoning. The tests will be administered by a psychology professional. The total number of correct answers and the time taken to complete each test (in milliseconds) will be considered as indicators. Improvements of around 10% are expected in both experimental groups, with no difference between them
pt-br
Cognição: Serão realizados três testes: a) Go/No Go, que consiste na apresentação gráfica de várias figuras em forma de semáforo, onde aleatoriamente são alternadas as cores verde e vermelho. Ao aparecer a figura com o semáforo verde, a criança deve pressionar uma tecla do computador. Já ao aparecer o semáforo com a cor vermelha, a criança deve aguardar a mudança da figura, sem pressionar a tecla. O objetivo do teste é avaliar principalmente inibição de respostas; b) Busca visual, teste que apresenta várias figuras com diversas letras T distribuídas aleatoriamente. A criança é instruída a pressionar uma tecla do computador todas as vezes que a letra T aparece na posição normal (sem estar invertida) e na cor vermelha, mesmo que haja apenas uma letra desta forma, dentre muitas outras. Caso a figura apresente a letra T de forma invertida ou em outra cor (amarela), a criança deve aguardar a mudança de figura, sem pressionar a tecla. Este teste avalia tempo de reação, inibição de respostas, memória de trabalho, discriminação visual e constância de objeto; e c) Rotação mental, cujo objetivo é encontrar, entre duas alternativas, a figura que é igual à que é apresentada, no entanto, nas alternativas, a figuras estão rotacionadas para a direita ou para a esquerda. A criança é orientada a apontar para o avaliador qual a figura igual. O teste avalia a discriminação visual e o raciocínio espacial. Os testes serão aplicados por um profissional da área de psicologia. Como indicadores, serão considerados o número total de acertos e o tempo gasto para completar cada um deles (em milissegundos). Espera-se melhorias na ordem de 10% em ambos os grupos experimentais, sem diferença entre eles
en
Academic performance: The evaluation of academic performance will be carried out using standardized tests developed by the pedagogical team. The tests will cover the mathematical knowledge developed throughout the project and will be administered at the beginning, middle, and end of the school year. Improvements of around 10% are expected in both experimental groups, with no difference between them
pt-br
Desempenho acadêmico: A avaliação do desempenho acadêmico será realizada por testes padronizados desenvolvidos pela equipe pedagógica. Os testes contemplarão os conhecimentos em matemática desenvolvidos ao longo do projeto e serão realizados no início, meio e fim do ano letivo. Espera-se melhorias na ordem de 10% em ambos os grupos experimentais, sem diferença entre eles
-
Secondary outcomes:
en
Physical activity level will be measured both subjectively and objectively. For subjective evaluation, the Web CAAFE questionnaire (http://www.caafe.ufsc.br/portal), which is properly validated for Brazilian children, will be used. The children will be taken out of the classroom and directed to a quiet room for the evaluation, always accompanied by a project intern. The questionnaire is interactive, and the child completes it on their own in about 10-15 minutes. The objective evaluation will be conducted using the Omron HJA-310 pedometer. The child will receive the device, attached to an elastic belt, along with instructions for use. The parents will also be informed and given instructions on how to use the device. The pedometers must be worn for seven days, most of the day, and should only be removed for water activities (such as bathing) and during sleep. The number of steps taken will be recorded by the device reader each day. Improvements of around 10% are expected in both experimental groups, with no difference between them
pt-br
O nível de atividade física será mensurado de forma subjetiva e objetiva. Para a avaliação subjetiva será adotado o questionário Web-CAAFE (http://www.caafe.ufsc.br/portal), o qual é devidamente validade para crianças brasileiras. As crianças serão retiradas as sala de aula e serão direcionadas para uma sala silenciosa para realização da avaliação, sempre acompanhada por um estagiário do projeto. O questionário é interativo e a criança preenche sozinha em torno de 10-15 min. Já a avaliação objetiva será feita por meio de pedômetro Omron HJA-310. A criança receberá o aparelho, acoplado em uma cinta elástica, com orientações para uso. Os pais também serão devidamente informados e orientações sobre a forma de uso do aparelho. Os pedômetros deverão ser usados durante sete dias, na maior parte do dia, devendo ser retirado apenas para atividades aquáticas (como o banho) e durante o sono. O registro do número de passos dados será feito pelo leitor do aparelho em cada um dos dias de uso. Espera-se melhorias na ordem de 10% em ambos os grupos experimentais, sem diferença entre eles
en
Students' perception of the classes and the school will be assessed before, during, and after the intervention. Information will be collected through a structured questionnaire designed for this purpose. At the initial stage, information related to expectations for the project will be gathered. At the final stage, students will be asked about their personal experiences in the intervention groups. Improvements of around 10% are expected in both experimental groups, with no difference between them
pt-br
A percepção dos alunos sobre as aulas e sobre a escola será avaliada antes, durante e após a intervenção. As informações serão obtidas por meio de um questionário estruturado para este fim. No momento inicial, serão obtidas informações relacionadas às expectativas para o projeto. Já no momento final serão solicitadas informações à respeito das experiências particulares nos grupos de intervenção. Espera-se melhorias na ordem de 10% em ambos os grupos experimentais, sem diferença entre eles
Contacts
-
Public contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Campus Universitário Prof. Aloísio de Campos, Jardim Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49100-000
- Phone: +557921056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Scientific contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Campus Universitário Prof. Aloísio de Campos, Jardim Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49100-000
- Phone: +557921056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
-
Site contact
- Full name: Danilo Rodrigues Pereira da Silva
-
- Address: Campus Universitário Prof. Aloísio de Campos, Jardim Rosa Elze
- City: São Cristóvão / Brazil
- Zip code: 49100-000
- Phone: +557921056537
- Email: danilorpsilva@gmail.com
- Affiliation: Departamento de Educação Física - Universidade Federal de Sergipe
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16838.
Existem 8282 ensaios clínicos registrados.
Existem 4657 ensaios clínicos recrutando.
Existem 302 ensaios clínicos em análise.
Existem 5723 ensaios clínicos em rascunho.