Public trial
RBR-109bgw4z Meditation practice as a way of improving the quality of life of children's teachers and its consequences for students
Date of registration: 11/13/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 11/13/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Mindfulness as a tool for improving quality of life life of early childhood educators and its consequences for students
pt-br
Prática de Mindfulness como ferramenta para a melhora da qualidade de vida de educadores infantis e suas consequências para os alunos
es
Mindfulness as a tool for improving quality of life life of early childhood educators and its consequences for students
Trial identification
- UTN code: U1111-1296-8326
-
Public title:
en
Meditation practice as a way of improving the quality of life of children's teachers and its consequences for students
pt-br
Prática de meditação como forma de melhorar a qualidade de vida de professores infantis e a sua consequência para os alunos
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
65514222.2.0000.5134
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.290.069
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais
-
65514222.2.0000.5134
Sponsors
- Primary sponsor: Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
-
Supporting source:
- Institution: Faculdade de Ciências Médicas de Minas Gerais
- Institution: Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
Health conditions
-
Health conditions:
en
Stress, Psychological
pt-br
Estresse Psicológico
-
General descriptors for health conditions:
en
F01.145.126 Behavioral Symptoms
pt-br
F01.145.126 Sintomas Comportamentais
-
Specific descriptors:
en
F01.145.126.990 Stress, Psychological
pt-br
F01.145.126.990 Estresse Psicológico
Interventions
-
Interventions:
en
The early childhood educators were randomly divided into two groups: the group that will receive the Mindfulness training and the waiting list group, which will act as a control group and will have access to the course after the study is completed, in case there are secondary benefits to the intervention. The sample consisted of 102 educators (51 in the control group and 51 in the treatment group). Randomization was stratified because each participant was first classified into strata according to the nursery school they worked in and the age of their pupils. The treatment group will undergo a Mindfulness-Based Intervention program called "Being Present" which consists of weekly, online and asynchronous classes that will take place over 18 weeks (from August to December 2023). The first 10 weeks of the course aim to teach the educator the practice of Mindfulness, so that they can incorporate the pillars of this technique into their daily lives. The final 8 weeks aim to discuss alternatives and strategies on how to apply these practices in the educational context. The control group will not receive any intervention
pt-br
Os educadores infantis foram divididos de maneira aleatória em dois grupos: o grupo que receberá o treinamento em Mindfulness e o grupo da lista de espera, que funcionará como grupo controle e que terá acesso ao curso após a finalização do estudo, caso se observe benefícios secundários a intervenção. A amostra foi de 102 educadores (51 no grupo controle e 51 no grupo de tratamento). A randomização foi estratificada pois cada participante foi primeiramente classificado em estratos de acordo com a creche que trabalhava e a idade dos seus alunos. O grupo tratamento será submetido a um programa de Intervenção Baseada em Mindfulness denominado “Ser presente” que consiste em aulas semanais, on-line e assíncronas que ocorrerão ao longo de 18 semanas (de Agosto a Dezembro de 2023). As 10 primeiras semanas do curso visam ensinar a prática de Mindfulness para o educador, para que o mesmo incorpore os pilares dessa técnica no seu dia-a-dia. As 8 semanas finais tem como objetivo discutir alternativas e estratégias de como aplicar essas práticas no contexto educacional. O grupo controle não receberá nenhuma intervenção
-
Descriptors:
en
F02.463.551 Mindfulness
pt-br
F02.463.551 Atenção Plena
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 06/01/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 102 - 0 0 -
Inclusion criteria:
en
Teacher of students from 6 months to 5 years of age; in one of the 14 daycare centers in Belo Horizonte selected for the study; both genders
pt-br
Professor de alunos de 6 meses a 5 anos de idade; em alguma das 14 creches de Belo Horizonte selecionadas para o estudo; ambos os gêneros
-
Exclusion criteria:
en
Early childhood educators who did not have their own class or who are teachers of pupils under 6 months or over 5 years old
pt-br
Educadores infantis que não tinham uma turma fixa ou que são professores de alunos com idade abaixo de 6 meses ou acima de 5 anos
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
To assess whether the treatment group (which received the Mindfulness-based intervention) showed an improvement in quality of life and a reduction in stress compared to the control group, verified through the results of the WHOQOL-bref and Perceived Stress Scale questionnaires, pre- and post-intervention, using the difference-in-differences model. All the analyses will be carried out considering a significance level of 5%
pt-br
Avaliar se o grupo tratamento (que recebeu a intervenção baseada em Mindfulness) apresentou uma melhora da qualidade de vida e uma redução do estresse se comparado com o grupo controle, verificado através dos resultados dos questionários WHOQOL-bref e Escala de Estresse Percebido, pré e pós-intervenção, utilizando o modelo de diferenças em diferenças. Todas as análises serão realizadas considerando um nível de significância de 5%
-
Secondary outcomes:
en
To assess whether there was an improvement in the emotional regulation of the students of the teachers who received the intervention compared to the students of the teachers in the control group, verified through the results of the Emotion Regulation Checklist questionnaire, pre- and post-intervention, using the difference-in-differences model. All analyses will be carried out considering a significance level of 5%
pt-br
Avaliar se houve uma melhora na regulação emocional dos alunos dos professores que receberam a intervenção se comparados aos alunos dos professores que estão no grupo controle verificada através dos resultados do questionário Emotion Regulation Checklist, pré e pós-intervenção, utilizando o modelo de diferenças em diferenças. Todas as análises serão realizadas considerando um nível de significância de 5%
Contacts
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Public contact
- Full name: Debora Marques de Miranda
-
- Address: Av. Prof. Alfredo Balena, 190
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 30130-100
- Phone: +55(31)34099640
- Email: debora.m.miranda@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
-
Scientific contact
- Full name: Debora Marques de Miranda
-
- Address: Av. Prof. Alfredo Balena, 190
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 30130-100
- Phone: +55(31)34099640
- Email: debora.m.miranda@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
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Site contact
- Full name: Debora Marques de Miranda
-
- Address: Av. Prof. Alfredo Balena, 190
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 30130-100
- Phone: +55(31)34099640
- Email: debora.m.miranda@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 241 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.