Public trial
RBR-9d5kyq4 The effects of a group sports intervention for children and adolescents with autism spectrum disorder
Date of registration: 10/03/2022 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 12/16/2022 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effectiveness of sports stars Brazil on activity, participation and physical literacy in children and adolescents with autism spectrum disorder : a randomized controlled trial
pt-br
Efetividade do sports stars Brasil sobre desfechos de atividade, participação e alfabetização física em crianças e adolescentes com transtorno do espectro do autismo: um ensaio controlado randomizado
es
Effectiveness of sports stars Brazil on activity, participation and physical literacy in children and adolescents with autism spectrum disorder : a randomized controlled trial
Trial identification
- UTN code: U1111-1279-6311
-
Public title:
en
The effects of a group sports intervention for children and adolescents with autism spectrum disorder
pt-br
Os efeitos de uma intervenção esportiva em grupo para crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
55151222.4.0000.5149
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
5.473.210
Issuing authority: Comité de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Minas Gerais
-
55151222.4.0000.5149
Sponsors
- Primary sponsor: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
-
Secondary sponsor:
- Institution: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
-
Supporting source:
- Institution: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
Health conditions
-
Health conditions:
en
Autism Spectrum Disorder
pt-br
Transtorno do Espectro do Autismo
-
General descriptors for health conditions:
en
F03 Mental disorders
pt-br
F03 Transtornos Mentais
-
Specific descriptors:
en
F03.625.164.113 Autism Spectrum Disorder
pt-br
F03.625.164.113 Transtorno do Espectro do Autismo
Interventions
-
Interventions:
en
Randomization will occur in blocks, with each randomization occurring when two subgroups of 4-5 participants in the child or adolescent age group are recruited and the allocation ratio will be 1:1. A random number generator will be used to create a random sequence of numbers, these numbers will be hidden in individually numbered opaque sealed envelopes. This sequence will be used to randomize children into the Sports Stars Brasil group or the control group. A new sequence will be used for each subgroup randomization until 38 children and 38 adolescents are allocated or other participants cannot be recruited. The evaluators will be blinded as to the allocation of the groups. Due to the intervention characteristics of this study, it is not possible to guarantee the blinding of the intervention subjects and therapists. Sports Stars Brazil Intervention Group (n 38), children and adolescents: This group intervention will have the participation of four to five individuals in each group, which will be led by a physical therapist, but will have the assistance of occupational therapy and education professionals physical. The intervention will take place over eight weeks, with sessions once a week, lasting 1 hour. In each session, they will be trained in this order: training of gross motor skills related to sports practice (running, jumping, zigzag running) and object control (bouncing a ball, throwing, kicking a ball). After that, the participants of this group will be introduced to popular sports in Brazil, which will be held in a group and every two weeks of intervention, children and adolescents will be introduced to a new sport: soccer, handball, basketball and athletics. This intervention will be carried out in open and/or closed courts The Control Group (n 38): will receive the usual care or waiting list: participants in this group will maintain their occupational therapy and/or conventional physiotherapy intervention, or remain on the waiting list. All therapeutic activities performed by waiting group participants will be recorded in an activity diary
pt-br
A randomização ocorrerá em blocos, com cada randomização ocorrendo quando forem recrutados dois subgrupos de 4-5 participantes na faixa etária da criança ou dos adolescentes e a proporção da alocação será 1:1. Um gerador de números aleatórios será usado para criar uma sequência aleatória de números, esses números serão ocultados em envelopes selados opacos numerados individualmente. Essa sequência será usada para randomizar crianças no grupo Sports Stars Brasil ou no grupo controle. Uma nova sequência será usada para cada randomização de subgrupo até que 38 crianças e 38 adolescentes sejam alocados ou outros participantes não possam ser recrutados. Os avaliadores serão cegados quanto à alocação dos grupos. Devido às características da intervenção deste estudo, não é possível garantir o cegamento dos indivíduos e terapeutas de intervenção Grupo de intervenção Sports Stars Brasil (n 38), crianças e adolescentes: Esta intervenção em grupo terá a participação de quatro a cinco indivíduos em cada grupo, que será liderado por um fisioterapeuta, mas contará com a assistência de profissionais da terapia ocupacional e educação física. A intervenção ocorrerá ao longo de oito semanas, com sessões de 1 vez na semana, com duração de 1 hora. Em cada sessão serão treinadas nesta ordem: treino de habilidades motoras grossas relacionadas à prática esportiva (corrida, salto, corrida em zigue-zague) e controle de objetos (quicar uma bola, arremessar, chutar uma bola). Depois disso, os participantes desse grupo serão apresentados a esportes populares no Brasil, que será realizada em grupo e a cada duas semanas de intervenção, as crianças e adolescentes, serão apresentadas a um novo esporte: futebol, handebol, basquete e atletismo. Essa intervenção será realizada em quadras abertas e/ou fechadas O Grupo Controle (n 38): receberá os cuidados usuais ou lista de espera: os participantes desse grupo manterão sua intervenção de terapia ocupacional e/ou fisioterapia convencional, ou permanecerão em lista de espera. Todas as atividades terapêuticas realizadas pelos participantes do grupo de espera serão registradas em um diário de atividades
-
Descriptors:
en
G11.427.410.698.277 Physical exercise
pt-br
G11.427.410.698.277 Exercício físico
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 12/10/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 76 - 6 Y 18 Y -
Inclusion criteria:
en
Age between 6 and 18 years at the beginning of the intervention; Diagnosis of autism spectrum disorder, classified as mild to moderate on the Childhood Autism Rating Scale; Classified by level I and II Autism Classification System of Functioning: Social Communication
pt-br
Idade entre 6 e 18 anos no início da intervenção; Diagnóstico de transtorno do espectro autista classificados como leves a moderado na Escala Childhood Autism Rating Scale; Classificados por nível I e II Autism Classification System of Functioning: Social Communication
-
Exclusion criteria:
en
Have cognitive, behavioral, or clinical limitations (cardiorespiratory disease) that prevent them from following instructions and safely participating in physical activity in a group setting
pt-br
Apresentarem limitações cognitivas, comportamentais ou clínicas (doenças cardiorrespiratórias) que os impeçam de seguir as instruções e participar com segurança da atividade física em um ambiente em grupo
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
The "achievement of goals related to the domains of activities and participation" of children and adolescents with autistic spectrum disorder (ASD) is expected to increase by 5% compared to the beginning of the intervention. To assess the achievement of goals, the Goal Achievement Goal (GAS) will be used. The GAS which is a measure to scale the achievement of goals in an intervention program. For this study, three objectives will be identified. The former refers to the performance of a sport-specific advanced gross motor activity (e.g., running, kicking, throwing, or participating), the latter refers to a recreation or physical activity (e.g., participating in a football game). With a family member twice a week on a block close to home) and the third refers to involvement during physical recreation or participation in a sports activity (for example, being motivated by cycling with friends in the community). These goals will be selected and scored by caregivers in partnership with the participant and the therapist.
pt-br
Espera-se que o "alcance de metas relacionadas aos domínios atividades e participação" de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA) aumente em 5% em comparação ao início da intervenção. Para avaliar o alcance de metas será utilizada a Goal Achievement Goal (GAS). A GAS que é uma medida para dimensionar o alcance de metas em um programa de intervenção. Para este estudo, serão identificados três objetivos. O primeiro refere-se ao desempenho de uma atividade motora grossa avançada específica do esporte (por exemplo, correr, chutar, arremessar ou participar), o segundo refere-se a uma recreação ou atividade física (por exemplo, participar de um jogo de futebol) com um familiar duas vezes por semana em uma quadra próxima de casa) e a terceira refere-se ao envolvimento durante a recreação física ou participação em uma atividade esportiva (por exemplo, ser motivado por andar de bicicleta com amigos da comunidade). Esses objetivos serão selecionados e pontuados pelos cuidadores em parceria com o participante e o terapeuta.
en
This is expected that the participation of children and adolescents with autistic spectrum disorder (ASD) in their home, school and community environments will increase compared to the beginning of the intervention. To assess participation and environment, the Participation and Environment Measure for Children and Youth (PEM-CY) will be used. A significant improvement will be considered a 1.30 point increase in attendance attendance score; 0.47 points on the engagement score and 8.7 points on the environment section score.
pt-br
Espera-se que a participação das crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA), em seus ambientes doméstico, escolar e comunitário aumente em comparação ao início da intervenção. Para avaliar participação e ambiente, será utilizado a medida de Participação e Ambiente para Crianças e Jovens (PEM-CY). Será considerado uma melhora significativa aumentos de 1.30 pontos na pontuação de frequência de participação; 0,47 pontos na pontuação de envolvimento e 8,7 pontos na pontuação da seção ambiente.
-
Secondary outcomes:
en
The gross motor development of children with autistic spectrum disorder (ASD) is expected to increase by 5% compared to the start of the intervention. To assess gross motor development, the Test Gross Motor Development - second edition (TGMD-2) will be used. The TGMD-2 is used in children aged between three and 10 years and assesses 12 fundamental motor skills, six of which are locomotion skills (running, galloping, jumping with one foot, stepping over, horizontal jumping and side running) and six are object control skills (hitting a ball, bouncing a ball, catching a ball, kicking a ball, throwing a ball over the shoulder, and throwing a ball under).
pt-br
Espera-se que o desenvolvimento motor grosso de crianças com transtorno do espectro autista (TEA) aumente em 5% em comparação ao início da intervenção. Para avaliar o desenvolvimento motor grosso será utilizado o Teste de Desenvolvimento Motor Grosso - segunda edição (TGMD-2). O TGMD-2 é utilizado em crianças com idade entre três e 10 anos e avalia 12 habilidades motoras fundamentais, sendo seis habilidades de locomoção (correr, galopar, pular com um pé só, passar por cima, salto horizontal e corrida lateral) e seis são habilidades de controle de objetos (rebater uma bola, quicar uma bola, receber uma bola, chutar uma bola, arremessar bola por cima do ombro e arremessar uma bola por baixo).
en
It is expected that the accuracy and agility in locomotor skills of children with autistic spectrum disorder (ASD) will increase by 5% compared to the beginning of the intervention, evaluated by the Ignite Challenge. The Ignite Challenge is a 13-item capacity-based measure designed for use with children with ASD ages 6 and up.
pt-br
Espera-se que a precisão e a agilidade nas habilidades locomotoras de crianças com transtorno do espectro autista (TEA) aumente em 5% em comparação ao início da intervenção, avaliados pelo Ignite Challenge. O Ignite Challenge é uma medida baseada em capacidade de 13 itens, projetada para uso com crianças com TEA de até 6 anos.
en
It is expected that the physical literacy of children and adolescents with autistic spectrum disorder (ASD) will improve by at least 5% compared to the beginning of the intervention, assessed by the Physical Literacy Profile Questionnaire - PLPQ. The PLPQ assesses the physical literacy level of children, adolescents and young adults (6-21 years old). It includes the four domains of physical literacy, namely physical, cognitive, social and psychological.
pt-br
Espera-se que a alfabetização física de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA) melhore em pelo menos 5% em comparação ao início da intervenção, avaliado pelo Questionário de Perfil de Alfabetização Física - PLPQ. O PLPQ avalia o nível de alfabetização física de crianças, adolescentes e adultos jovens (6-21 anos). Inclui os quatro domínios da alfabetização física, ou seja, físico, cognitivo, social e psicológico.
en
The performance in daily activities, mobility, cognitive-social function and responsibility of children and adolescents with autistic spectrum disorder (ASD) is expected to improve by at least 5% compared to the beginning of the intervention, evaluated by the Pediatric Evaluation of Disability Inventory - Computer Adaptive Test (PEDI-CAT). The PEDI-CAT can be used in individuals up to 21 years of age.
pt-br
Espera-se que o desempenho nas atividades diárias, a mobilidade, a função cognitivo-social e a responsabilidade de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA) melhore em pelo menos 5% em comparação ao início da intervenção, avaliados pelo Pediatric Disability Inventory Assessment - Computer Adaptive Test (PEDI-CAT). O PEDI-CAT pode ser utilizado em indivíduos de até 21 anos de idade.
en
Agility and anaerobic capacity of children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD) are expected to improve by at least 5% compared to the beginning of the intervention, as assessed by the 10×5 Sprint Test (10×5ST). The 10x5 ST evaluates agility and anaerobic capacity in children and adolescents, through a race, where the participant is asked to run 5 m separated by 2 cones, 10 times continuously, going around the cones that mark the end of the five meters.
pt-br
Espera-se que a agilidade e a capacidade anaeróbica de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA) melhore em pelo menos 5% em comparação ao início da intervenção, avaliado pelo 10×5 Sprint Test (10×5ST). O 10x5 ST avalia a agilidade e a capacidade anaeróbica em crianças e adolescentes, através de uma corrida, onde o participante é solicitado a correr 5 m separados por 2 cones, 10 vezes continuamente, dando voltas nos cones que marcam o final dos cinco metros.
en
The anaerobic performance of children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD) is expected to improve by at least 5% compared to the beginning of the intervention, as assessed by the Muscle Power Sprint Test (MPST). The MPST evaluates the anaerobic performance in children and adolescents, through a race, where the participant is asked to run as fast as possible for 15 m (marked by lines and cones), 6 times, with an interval of 10 seconds between each sprint.
pt-br
Espera-se que o desempenho anaeróbico de crianças e adolescentes com transtorno do espectro autista (TEA) melhore em pelo menos 5% em comparação ao início da intervenção, avaliado pelo Muscle Power Sprint Test (MPST). O MPST avalia o desempenho anaeróbico em crianças e adolescentes, através de uma corrida, onde o participante é solicitado a correr o mais rápido possível por 15 m (marcados por linhas e cones), 6 vezes, com intervalo de 10 segundos entre cada sprint.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Hércules Ribeiro Leite
-
- Address: Avenida Presidente Antônio Carlos 6627, Pampulha
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270-901
- Phone: +55-031-34097404
- Email: herculesdtnaa@gmail.com
- Affiliation: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
-
Scientific contact
- Full name: Hércules Ribeiro Leite
-
- Address: Avenida Presidente Antônio Carlos 6627, Pampulha
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270-901
- Phone: +55-031-34097404
- Email: herculesdtnaa@gmail.com
- Affiliation: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
-
Site contact
- Full name: Hércules Ribeiro Leite
-
- Address: Avenida Presidente Antônio Carlos 6627, Pampulha
- City: Belo Horizonte / Brazil
- Zip code: 31270-901
- Phone: +55-031-34097404
- Email: herculesdtnaa@gmail.com
- Affiliation: Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional - Universidade Federal de Minas Gerais
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 238 ensaios clínicos em análise.
Existem 5773 ensaios clínicos em rascunho.