Public trial
RBR-8v4p3rs Teaching and learning emergency scenarios through Realistic Simulation
Date of registration: 07/04/2023 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 07/04/2023 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Realistic Simulation in the Teaching and Learning Process in Urgency and Emergency
pt-br
Simulação Realística no Processo de Ensino e Aprendizagem na Urgência e Emergência
es
Realistic Simulation in the Teaching and Learning Process in Urgency and Emergency
Trial identification
- UTN code: U1111-1285-3388
-
Public title:
en
Teaching and learning emergency scenarios through Realistic Simulation
pt-br
Ensino e aprendizagem de cenários de emergências por meio da Simulação Realística
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
28941520.3.1001.5231
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Londrina
-
4.880.119
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Londrina
-
4.960.372
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital do Trabalhador da Secretaria Estadual de Saúde do Paraná
-
28941520.3.3003.5225
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital do Trabalhador da Secretaria Estadual de Saúde do Paraná
-
28941520.3.1001.5231
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Estadual de Londrina
-
Secondary sponsor:
- Institution: Hospital Doutor Eulalino Ignácio De Andrade
-
Supporting source:
- Institution: Hospital Doutor Eulalino Ignácio De Andrade
- Institution: Universidade Estadual de Londrina
Health conditions
-
Health conditions:
en
Heart Arrest; Teaching; Advanced Cardiac Life Support; Memory and Learning Tests
pt-br
Parada Cardíaca; Ensino; Suporte Vital Cardíaco Avançado; Testes de Memória e Aprendizagem
-
General descriptors for health conditions:
en
C23.550.291.781 Emergencies
pt-br
C23.550.291.781 Emergências
-
Specific descriptors:
en
C14.280.383 Heart Arrest
pt-br
C14.280.383 Parada Cardíaca
en
I02.903 Teaching
pt-br
I02.903 Ensino
en
E02.365.647.110.500 Advanced Cardiac Life Support
pt-br
E02.365.647.110.500 Suporte Vital Cardíaco Avançado
en
F04.711.513.401 Memory and Learning Tests
pt-br
F04.711.513.401 Testes de Memória e Aprendizagem
Interventions
-
Interventions:
en
This is a randomized, prospective, single-blind clinical trial. Experimental group: 16 nurses will participate in the theoretical class, the briefing, the simulated scenario of advanced cardiac life support and will be exposed to the three-phase debriefing model GAS – G:Gather, A:analyze and S: summarize. Control group: 18 nurses will participate in the theoretical class, the briefing, the simulated scenario of advanced cardiac life support and will be exposed to the quadriphasic debriefing model PEARLS - Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation. The theoretical class will be taught on a different day from the clinical simulation, in a room for the total of the participants. For the stages of the clinical simulation, the groups will be formed with a minimum of 4 and a maximum of 6 nurses, and the two debriefing models will be defined by means of a white envelope at the time of the intervention. All nurse training, whether in care or management, will be invited to participate in the intervention.
pt-br
Trata-se de um estudo clínico randomizado, prospectivo e mono-cego. Grupo experimental: 16 enfermeiros participarão da aula teórica, do briefing, do cenário simulado do suporte avançado de vida cardiológico e serão expostos ao modelo de debriefing trifásico GAS – G:Gather, A:analyze e S: sumarize. Grupo controle: 18 enfermeiros participarão da aula teórica, do briefing, do cenário simulado do suporte avançado de vida cardiológico e serão expostos ao modelo de debriefing quadrifásico PEARLS - Promoting Excellence and Reflective Learning in Simulation. A aula teórica será ministrada em dia diferente da simulação clínica, em uma sala para o total dos participantes. Já para as etapas da simulação clínica, os grupos serão formados com no mínimo 4 e no máximo 6 enfermeiros, e os dois modelos de debriefing serão definidos por meio de um envelope branco no momento da intervenção. Todos os enfermeiros de formação seja da assistência ou da gestão serão convidados a participar da intervenção.
-
Descriptors:
en
I02.903.847.250 High Fidelity Simulation Training
pt-br
I02.903.847.250 Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
en
SP8.570.747.683.478.347 Emergency Identification
pt-br
SP8.570.747.683.478.347 Identificação da Emergência
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 12/15/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 34 - 0 0 -
Inclusion criteria:
en
Graduation in nursing completed; with no minimum time of academic training; Nurses on vacation or leave will also be invited.
pt-br
Graduação em enfermagem concluída; sem tempo mínimo de formação acadêmica; enfermeiros de férias ou licença também serão convidados.
-
Exclusion criteria:
en
Do not contemplate all phases of the study.
pt-br
Não contemplar todas as fases do estudo.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is expected that one of the debriefing models chosen for the study will be able to provide the retention of the knowledge of nurses in the intra-hospital environment on the theme of advanced cardiac life support, through the teaching-learning method of clinical simulation. Knowledge will be measured through a cognitive instrument before and after immediate intervention. To assess retention, the same instrument will be applied 12 months after the intervention.
pt-br
Espera-se que um dos modelos de debriefing escolhidos para o estudo, seja capaz de proporcionar a retenção do conhecimento de enfermeiros do âmbito intra-hospitalar sobre a temática suporte avançado de vida cardiológico, por meio do método de ensino-aprendizagem da simulação clínica. O conhecimento será mensurado através de um instrumento cognitivo pré e pós-intervenção imediato. Para avaliar a retenção, o mesmo instrumento será aplicado após 12 meses da intervenção.
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes are expected.
pt-br
Não são esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Eleine Aparecida Penha Martins
-
- Address: Rodovia Celso Garcia Cid | Pr 445 Km 380 | Campus Universitário
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86047-480
- Phone: +55 (43) 3371-2378
- Email: eleinemartins@gmail.com
- Affiliation: Universidade Estadual de Londrina
-
Scientific contact
- Full name: Thaísa Mariela Nascimento Oliveira
-
- Address: Rodovia Celso Garcia Cid | Pr 445 Km 380 | Campus Universitário
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86.057-970
- Phone: +55 (43) 3371-2378
- Email: thaisamariela@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Estadual de Londrina
-
Site contact
- Full name: Juliana Vicente de Oliveira Franchi
-
- Address: Rua das Orquídeas 75
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86042-180
- Phone: (43) 3374-1900
- Email: jolliveira@yahoo.com.br
- Affiliation: Hospital Doutor Eulalino Ignácio De Andrade
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16960.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 236 ensaios clínicos em análise.
Existem 5771 ensaios clínicos em rascunho.