Public trial
RBR-8cnkwq Evaluation of the effect of the school's prevention program to the use of drugs #Tamojunto2.0, version 2018
Date of registration: 09/05/2018 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 09/05/2018 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effectiveness evaluation of the school's prevention program to the use of drugs of the Ministry of Health: # Tamojunto2.0, version 2018
pt-br
Avaliação da efetividade do programa de prevenção escolar ao uso de drogas do Ministério da Saúde: #Tamojunto2.0, versão 2018
Trial identification
- UTN code: U1111-1219-6344
-
Public title:
en
Evaluation of the effect of the school's prevention program to the use of drugs #Tamojunto2.0, version 2018
pt-br
Avaliação do efeito do programa de prevenção escolar ao uso de drogas #Tamojunto2.0, versão 2018
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
91614918.9.0000.5505
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
2.806.301
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de São Paulo
-
91614918.9.0000.5505
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
-
Secondary sponsor:
- Institution: Ministério da Saúde
-
Supporting source:
- Institution: Ministério da Saúde
- Institution: Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
Health conditions
-
Health conditions:
en
Mental and behavioral disorders due to use of alcohol, self-poisoning by and exposure, intentional, to narcotics and psychodysleptics [hallucinogens] by adolescents
pt-br
Transtornos mentais e comportamentais devidos ao uso de álcool , auto-intoxicação por e exposição, intencional, a narcóticos e psicodislépticos [alucinógenos] por adolescentes
-
General descriptors for health conditions:
en
F00-F99 V - Mental, behavioural disorders
pt-br
F00-F99 V - Transtornos mentais e comportamentais
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Experimental group: 3150 participants, the intervention consists of the implementation of #Tamojunto program (guided by a manual) by the teacher responsible for the classroom. Teachers will be trained by the Ministry of Health. The goal of #Tamojunto2.0 program is to implement life skills training to prevent drug use through the development of critical thinking, decision making, problem solving, creative thinking, effective communication, interpersonal skills, self-awareness, empathy and dealing with emotions. Adding to the life skills training, it is expected that the student can evaluate "normative beliefs", developing new insights about the prevalence and acceptability of drug use. The program is divided in 12 classes : Opening of the #Tamojunto2.0 / What is my crew? / Choices – risk and protectors factors for alcohol use / What you think does reflect the reality? / What we know and don't know about tobaco / Express Yourself / Manifest yourself in the world and in your life! / New in the house / Drugs - Enquire / Coping strategies / Problems Solving and decision making / Goals setting). The data are collected in two phases -Phase I and II - and the results are compared to evaluate if there are differences considering the use of alcohol and other drugs after the intervention Control group: With 3150 participants, the control group didn't receive the intervention but will answer to the same questionnaire of the experimental group about the use of alcohol and other drugs in two different moments
pt-br
Grupo experimental: Com 3150 participantes, a intervenção consiste na aplicação do programa #Tamojunto (guiado por manual) em sala de aula, pelo professor de cada turma, treinado pelo Ministério da Saúde. O programa escolar trabalha o desenvolvimento de habilidades para a vida para a prevenção ao uso de drogas, que compreende: o desenvolvimento de pensamento crítico, tomada de decisões, solução de problemas, pensamento criativo, comunicação eficaz, habilidade interpessoal, auto percepção, empatia e lidar com emoções. Soma-se a estas habilidades, as crenças normativas, onde há a reavaliação das expectativas normativas, desenvolvendo reflexões sobre a prevalência e aceitabilidade do uso de drogas. O programa é dividido em 12 aulas (Abertura do #Tamojunto2.0 / Qual é a minha galera / Escolhas: fatores de risco e proteção para o uso de alcool / O que você pensa reflete a realidade? / O que sabemos e o que não sabemos sobre o cigarro / Expresse-se / Manifeste-se no mundo e na sua vida! / Novo no pedaço! / Drogas – Informe-se! / Estratégias de enfrentamento / Solução de problemas e tomadas de decisões / O estabelecimento de metas). Os dados são coletados em 2 fases (fase I e II), onde os resultados são comparados para analisar se houve diferença no consumo de álcool e outras drogas após a intervenção Grupo controle: Com 3150 participantes, o grupo controle não recebeu nenhuma intervenção em sala de aula e apenas responderá aos mesmos questionários do grupo experimental sobre o consumo de drogas, em dois momentos.
-
Descriptors:
en
V02.735 Programmed Instruction
pt-br
V02.735 Instrução Programada
es
V02.735 Instrucción Programada
en
F02.784.629.272 Child Guidance
pt-br
F02.784.629.272 Orientação Infantil
es
F02.784.629.272 Orientación Infantil
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 09/25/2018 (mm/dd/yyyy)
- Date last enrollment: 11/25/2018 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 6300 - 13 Y 15 Y -
Inclusion criteria:
en
Being a student enrolled in grade 8 (old 7th grade) of one of the public schools randomly selected from the list of INEP, and consent to respond to the pre and post-test questionnaire.
pt-br
Ser aluno matriculado no 8º ano (antiga 7ª série) de uma das escolas públicas selecionadas randomicamente a partir da lista do INEP, e consentir responder ao questionário de pré e pós teste.
-
Exclusion criteria:
en
Questionnaires without adequate codes; Students with cognitive impairment; Refusal in completing the questionnaire
pt-br
Questionários sem o preenchimento adequado dos códigos; Alunos com déficit cognitivo; Recusa no preenchimento do questionário
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Evaluate the effectiveness of the 2018 Brazilian version of the school program # Tamojunto2.0, in the implementation model proposed by the Ministry of Health, in preventing the use of alcohol, tobacco, inhalants, marijuana, cocaine and crack among adolescents from the 8th year of elementary school II, covering the age group from 13 to 14 years, of public schools in three Brazilian cities.
pt-br
Avaliar a efetividade da versão brasileira de 2018 do programa escolar #Tamojunto2.0, no modelo de implementação proposto pelo Ministério da Saúde, na prevenção do uso de álcool, tabaco, inalantes, maconha, cocaína e crack entre os adolescentes do 8º ano do ensino fundamental II, abarcando a faixa etária de 13 a 14 anos, de escolas públicas em três cidades brasileiras.
-
Secondary outcomes:
en
To assess changes in reported prevalences for primary outcomes (use in life, year and month of alcohol, tobacco, marijuana, inhalants, cocaine and crack and practice of binge drinking) by comparing the control group and intervention group in two times of evaluation (0 and 9 months).
pt-br
Avaliar as alterações nas prevalências relatadas para os desfechos primários (uso na vida, no ano e no mês de álcool, tabaco, maconha, inalantes, cocaína e crack e prática de binge drinking) comparando-se o grupo controle e intervenção em dois momentos de avaliação no tempo (0 e 9 meses).
en
To evaluate the difference in the incidence of drug use among adolescents from control group and intervention group in the nine-month follow-up after the baseline (pre-test).
pt-br
Avaliar a diferença da incidência do consumo de drogas entre adolescentes do grupo controle e intervenção no período de nove meses após a linha de base (pré-teste).
en
To evaluate changes in the prevalence of reports of school violence, focusing on bullying, comparing the control group and intervention group in two time points (0 and 9 months).
pt-br
Avaliar alterações na prevalência de relatos de violência escolar, com ênfase em bullying, comparando-se o grupo controle e intervenção em dois pontos diferentes no tempo (0 e 9 meses).
en
To identify the mediating effect of the skills worked out by the program decision-making, normative beliefs, autonomy, resistance and knowledge about drug use) and in the episodes of violence.
pt-br
Identificar o efeito mediador das habilidades trabalhadas pelo programa (tomada de decisão, crenças normativas, autonomia, resistência e conhecimento sobre drogas) na redução do uso de drogas e nos episódios de violência.
en
To evaluate the effect of psychiatric symptoms (depression, anxiety, ADHD and eating disorders) as moderators of the program's effect and / or possible secondary outcomes of the program.
pt-br
Avaliar o efeito de sintomas psiquiátricos (depressão, ansiedade, TDAH e transtornos alimentares) como moderadores do efeito do programa e/ou possíveis desfechos secundários do programa.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Joselaine Ida da Cruz
-
- Address: Rua Botucatu, 740 - 4. andar
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)94872 5475
- Email: jjosi.cruz@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
-
Scientific contact
- Full name: Zila van der Meer Sanchez
-
- Address: Rua Botucatu, 740 - 4. andar
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)98934 8282
- Email: zila.sanchez@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
-
Site contact
- Full name: Zila van der Meer Sanchez
-
- Address: Rua Botucatu, 740 - 4. andar
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-900
- Phone: +55(11)98934 8282
- Email: zila.sanchez@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16966.
Existem 8384 ensaios clínicos registrados.
Existem 4704 ensaios clínicos recrutando.
Existem 210 ensaios clínicos em análise.
Existem 5760 ensaios clínicos em rascunho.