Public trial
RBR-7qjpn6 Educational technology for nursing education
Date of registration: 02/27/2020 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 02/27/2020 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Educational technology for teaching nursing diagnostic reasoning
pt-br
Tecnologia educacional para o ensino do raciocínio diagnóstico em enfermagem
Trial identification
- UTN code: U1111-1248-2857
-
Public title:
en
Educational technology for nursing education
pt-br
Tecnologia educacional para o ensino em enfermagem
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
03984718.9.0000.5537 - CAAE
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
-
3.084.032
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
03984718.9.0000.5537 - CAAE
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
-
Supporting source:
- Institution: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Health conditions
-
Health conditions:
en
Nursing Process.Education, Nursing.Educational Technology
pt-br
Processo de Enfermagem.Educação em Enfermagem.Tecnologia Educacional
-
General descriptors for health conditions:
en
C23 Pathological conditions, signs and symptoms
pt-br
C23 Condições patológicas, sinais e sintomas
es
C23 Condiciones patológicas, signos y síntomas
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
The educational intervention will be an extension course involving realistic clinical simulation using concept maps, to be applied with students during the Nursing Semiology and Semiotics component in the 2019.2, 2020.1, 2020.2 and 2021.1 semesters. Each semester, a pre-test will be applied, which will consist of a clinical case validated in the thesis of Lira (2009). At the end of this test, students will be drawn to form the experimental (46 students) and control (46 students) groups. Once the groups are constituted, the students of the control group will be submitted to the traditional teaching method using clinical case studies and the students of the experimental group will receive the educational intervention involving the clinical simulation in line with the conceptual map. The clinical simulation will involve simulated scenarios, with the students of the experimental group. The scenarios will be organized in the clinical skills laboratory of the Federal University of Rio Grande do Norte and should be as reliable as possible to the environment of a ward. Will be used medium fidelity mannequins as patients, whose voice will be reproduced by participants that will compose the project team, guided by the elaborated script. In debriefing, the scenario will be discussed. At this time, students will have the opportunity to justify, based on the literature, the diagnostic reasoning developed by them. For this, in debriefing, the Cmap tools® tool will be applied for the construction of concept maps. These maps will contribute to the organization of clinical thinking involved in the diagnostic reasoning process. At the end of the course, the post-test will be applied to all students in the experimental and control groups. The post-test will also be a clinical case validated in the thesis of Lira (2009).
pt-br
A intervenção educativa será um curso de extensão envolvendo a simulação clínica realística com uso de mapas conceituais, a ser aplicada com os discentes durante o componente de Semiologia e Semiotécnica da Enfermagem nos semestres 2019.2, 2020.1, 2020.2 e 2021.1. Em cada semestre, será aplicado o pré-teste, o qual consistirá de um caso clínico validado na tese de Lira (2009). Ao término deste teste, os discentes serão sorteados para constituírem os grupos experimental (46 alunos) e controle (46 alunos). Uma vez constituídos os grupos, os discentes do grupo controle serão submetidos ao método tradicional de ensino com o uso de estudos de casos clínicos e os discentes do grupo experimental receberão a intervenção educativa envolvendo a simulação clínica coadunada ao mapa conceitual. A simulação clínica envolverá cenários simulados, com os discentes do grupo experimental. Os cenários serão organizados no laboratório de habilidades clínicas da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e deverá ser o mais fidedigno possível ao ambiente de uma enfermaria. Serão utilizados manequins de média fidelidade como pacientes, os quais terão sua voz reproduzida por participantes que comporão a equipe do projeto, guiados pelo roteiro elaborado. No debriefing, ocorrerá a discussão do cenário. Neste momento, os alunos terão oportunidade de justificar, com base na literatura, o raciocínio diagnóstico desenvolvido por eles. Para isso, no debriefing, será aplicada a ferramenta Cmap tools® para a construção de mapas conceituais. Esses mapas contribuirão na organização do pensamento clínico envolto no processo de raciocínio diagnóstico. No final do curso, será aplicado o pós-teste para todos os discentes dos grupos experimental e de controle. O pós-teste também será um caso clínico validado na tese de Lira (2009).
-
Descriptors:
en
I02.903 Teaching
pt-br
I02.903 Ensino
es
I02.903 Enseñanza
Recruitment
- Study status: Recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 10/01/2019 (mm/dd/yyyy)
- Date last enrollment: 07/31/2021 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 92 - 0 - 0 - -
Inclusion criteria:
en
being a graduate student in nursing; and, be enrolled in the fourth period of the undergraduate nursing course at that University.
pt-br
ser discente de graduação em enfermagem; e, estar matriculado no quarto período do curso de graduação em Enfermagem na referida Universidade.
-
Exclusion criteria:
en
Not participating in all phases of the research; and have taken some discipline on diagnostic reasoning in nursing at another institution University education
pt-br
Não participar de todas as fases da pesquisa; e ter cursado alguma disciplina sobre raciocínio diagnóstico em enfermagem em outra instituição de ensino superior
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Diagnostic Single-group 1 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
It is expected to find a difference in the correctness averages between the post-test and pre-test, with the average of the post-test being greater, at least 1 point, than the average of the pre-thesis
pt-br
Espera-se encontrar diferença nas médias de acerto entre o pós-teste e pré-teste, sendo a média do pós-teste maior, em no mínimo 1 ponto, que a média do pré-tese
-
Secondary outcomes:
en
It is expected to find an increase of at least 1 point in the final grade of the post-test in relation to the final grade of the pre-test
pt-br
Espera-se encontrar um aumento de no mínimo 1 ponto na nota final do pós-teste em relação a nota final do pré-teste
Contacts
-
Public contact
- Full name: Ana Luisa Brandão de Carvalho Lira
-
- Address: Av. Sen. Salgado Filho, s/n - Lagoa Nova, Departamento de Enfermagem, sala 14
- City: Natal / Brazil
- Zip code: 59078-97
- Phone: +558432153857
- Email: analira@ufrnet.br
- Affiliation: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
-
Scientific contact
- Full name: Ana Luisa Brandão de Carvalho Lira
-
- Address: Av. Sen. Salgado Filho, s/n - Lagoa Nova, Departamento de Enfermagem, sala 14
- City: Natal / Brazil
- Zip code: 59078-97
- Phone: +558432153857
- Email: analira@ufrnet.br
- Affiliation: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
-
Site contact
- Full name: Ana Luisa Brandão de Carvalho Lira
-
- Address: Av. Sen. Salgado Filho, s/n - Lagoa Nova, Departamento de Enfermagem, sala 14
- City: Natal / Brazil
- Zip code: 59078-97
- Phone: +558432153857
- Email: analira@ufrnet.br
- Affiliation: Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16963.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 236 ensaios clínicos em análise.
Existem 5773 ensaios clínicos em rascunho.