Public trial
RBR-7h9mmy Education on evidence-based health for journalism students
Date of registration: 10/14/2019 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 10/14/2019 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Medical journalism: evidence-based healthcare teaching for journalism students as a tool to improve the quality of information
pt-br
Jornalismo em Medicina: o ensino da saúde baseada em evidências para estudantes de jornalismo como ferramenta para a melhora da qualidade da informação
Trial identification
- UTN code: U1111-1240-1836
-
Public title:
en
Education on evidence-based health for journalism students
pt-br
Ensino da saúde baseada em evidências para estudantes de jornalismo.
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Número do CAAE: 71360917.7.0000.5505
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
CEP: 2.199.084
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital São Paulo
-
Número do CAAE: 71360917.7.0000.5505
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Health conditions
-
Health conditions:
en
Healthy Volunteers
pt-br
Voluntários saudáveis
-
General descriptors for health conditions:
en
C23 Pathological conditions, signs and symptoms
pt-br
C23 Condições patológicas, sinais e sintomas
es
C23 Condiciones patológicas, signos y síntomas
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Intervention group: Short-term educational intervention. The educational intervention will consist of a course lasting 40 hours. The course will have 10 face-to-face classes of 4 hours each on Saturdays. Classes will be taught by communication teachers and by health professionals from the UNIFESP Evidence-Based Health graduate program. will have two parts. In the first part (theoretical), lasting 1 hour, the teachers will present information on the specific topic covered and journalistic techniques. In the second part (practice), with 3 hours, there will be a series of interactive activities and exercises with students to develop skills in the preparation and delivery of journalistic texts on the subject of the lecture.(n =30) Comparator group: waiting list Students randomized to this group will receive the same intervention at a second time (this second time will not be considered in the assessment). (n=30)
pt-br
Grupo intervenção: Intervenção educativa de curta duração. A intervenção educativa consistirá de um curso com duração total de 40 HORAS. O curso terá 10 AULAS presenciais com duração de 4 HORAS cada, em 10 sábados seguidos. As aulas serão dadas por professores de comunicação e por profissionais da saúde do programa de pós-graduação de Saúde Baseada em Evidências da UNIFESP.Cada aula terá duas partes. Na primeira parte (teórica), com duração de 1 hora, os professores apresentarão informações sobre o tema específico abordado e técnicas jornalísticas. Na segunda parte (prática), com duração de 3 horas, haverá uma série de atividades interativas e exercícios com os alunos para eles desenvolverem habilidades na elaboração e veiculação de textos jornalísticos sobre o tema da aula teórica. (n=30) Grupo comparador: lista de espera Os alunos randomizados para este grupo receberão a mesma intervenção em um segundo momento (este segundo momento não será considerado na avaliação). (n= 30)
-
Descriptors:
en
I02 Education
pt-br
I02 Educação
es
I02 Educación
en
H02.249.750 Evidence-Based Medicine
pt-br
H02.249.750 Medicina Baseada em Evidências
es
H02.249.750 Medicina Basada en la Evidencia
en
L01.737.498.550 Journalism, Medical
pt-br
L01.737.498.550 Jornalismo Médico
es
L01.737.498.550 Periodismo Médico
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 08/19/2017 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 60 - 0 - 0 - -
Inclusion criteria:
en
3rd and 4th year undergraduate students in journalism or recent graduates in journalism in 2016 at Faculdade Cásper Líbero. Spontaneously and voluntarily agreeing to participate in the educational intervention.
pt-br
Alunos do 3º e 4º ano de graduação em jornalismo ou ex-alunos recém-formados em jornalismo no ano de 2016 na Faculdade Cásper Líbero Concordância de forma espontânea e voluntária em participar da intervenção educativa.
-
Exclusion criteria:
en
Do not agreeing to participate (as a volunteer)
pt-br
Não concordância em participar
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Knowledge on healthcare and evidence-based healthcare. Questionnaire applied before the beginning (test A) and after the end (test B) of the intervention. The test will have 20 multiple-choice questions on the following concepts: • General knowledge in health and public health • Evidence-based health knowledge • Search strategy for independent sources of health information • Interpretation of health texts • Bioethics notions The questionnaire will be prepared by the course coordinators, based on questions prepared by the teachers involved in the course. Tests A and B will have the same questions, with different numbering and with alternative answers in different order. Tests A and B will be delivered to participants in person at the time of registration. Test B will also be done in writing on the last day of the course for students participating in the intervention group. Control group participants will be given the opportunity to enroll in a new edition of the course. This group will also be asked to complete quiz B. Tests A and B will be corrected by people not directly involved with the study using a standardized template. The test evaluators will be blind to the participants' identity and therefore will not know which group (intervention or control) they belong to. The minimum and maximum score in this test will be from 0 to 10, respectively. Measurement: Mean test score (1-10) + standard deviation(SD) Timepoint: after the intervention (short-course)
pt-br
Conhecimento sobre cuidados em saúde e saúde baseada em evidencias. Questionário aplicado antes do início (teste A) e após o término (teste B) da intervenção. O questionário terá 20 perguntas de múltipla escolha sobre os seguintes conceitos: • Conhecimentos gerais em saúde e saúde pública • Conhecimentos da saúde baseada em evidências • Estratégia de buscas por fontes independentes de informação em saúde • Interpretação de textos em saúde • Noções de bioética O questionário será elaborado pelos coordenadores do curso, a partir de perguntas elaboradas pelos professores envolvidos no curso. O teste A e B terão as mesmas perguntas, com numeração diferente e com as alternativas das respostas em ordem diferente. Os testes A e B serão entregues aos participantes presencialmente no momento da inscrição. O teste B será feito também por escrito no último dia de curso para os alunos participantes do grupo de intervenção. Para os participantes do grupo controle será dada a oportunidade de se inscreverem em uma nova edição do curso. Esse grupo também será convidado a responder o questionário B. Os testes A e B serão corrigidos por pessoas não envolvidas diretamente com o estudo, usando um gabarito padronizado. Os avaliadores dos testes serão cegos em relação à identidade dos participantes e portanto não saberão a qual dos grupos (intervenção ou controle) eles pertencem. A pontuação mínima e máxima nessa prova será de 0 até 10, respectivamente. Mensuração: Nota média da prova (0-10) + desvio padrão (DP) Momento de avaliação: logo após mo termino da intervenção (curto prazo).
en
Skills on write/produce news about health-related issues This outcome will be assessed through the quality of reports prepared by participants in both groups (intervention and control), before the beginning and after the end of the course. The report may be of multimedia type lasting approximately 5 minutes or 10,000 touches on the theme “evidence-based health”. The quality of reporting by each student in both groups (intervention and control) before and after the course will be assessed by blind people as to the identity of the students. Therefore, the evaluators will not know if the student belongs to the intervention or control group. Each report will be reviewed and judged by a committee consisting of three health professionals and three journalists participating in the course who will independently award a score from 0 to ten taking into account the following aspects: Medical criteria: 1) correct use of terms, 2) accuracy of information, 3) quality of search strategy, 4) balance of sources (respondents) in the health area, 5) correct indication of the type of study that underlies the news. Journalistic criteria: 1) accuracy of information, 2) clarity of data, 3) translation of information into lay language, 4) degree of news, 5) specific writing technique. The three health professionals, working independently, will rate each of the four medical criteria. Therefore, the minimum and maximum medical quality score score will be from 0 to 50 points. The three journalists, working independently, will rate each of the five journalistic criteria. Therefore, the minimum and maximum score of the journalistic quality score will be from 0 to 50 points. The final grade of the overall quality of the report will be obtained by the sum of the marks of the medical and journalistic criteria. Therefore, the final grade may vary between 0 and 100 points. Measurement: Mean test score (0-100) + standard deviation(SD) Timepoint: after the intervention (short-course)
pt-br
Capacidade de redigir notícias sobre saúde. Esse desfecho será avaliado através da qualidade de reportagens elaboradas pelos participantes dos dois grupos (intervenção e controle), antes do início e após o término do curso. A reportagem poderá ser do tipo multimídia com duração aproximadamente 5 minutos ou 10 mil toques sobre o tema “saúde baseada em evidências”. A qualidade das reportagens de cada um dos alunos dos dois grupos (intervenção e controle) antes e depois do curso será avaliada por pessoas cegas quanto à identidade dos alunos. Portanto, os avaliadores não saberão se o aluno pertence ao grupo intervenção ou controle. Cada reportagem será analisada e julgada por um comitê formado por três profissionais de saúde e três jornalistas participantes do curso que atribuirão de forma independente a nota de 0 a dez levando em consideração os seguintes aspectos: Critérios médicos: 1) uso correto de termos, 2) precisão da informação, 3) qualidade da estratégia de busca, 4) equilíbrio das fontes (entrevistados) na área da saúde, 5) indicação correta do tipo de estudo que embasa a notícia. Critérios jornalísticos: 1) precisão da informação, 2) clareza dos dados, 3) tradução da informação em linguagem leiga, 4) grau de noticiabilidade, 5) técnica de redação específica. Os três profissionais de saúde, trabalhando de forma independente, darão notas para cada um dos quatro critérios médicos. Portanto, a pontuação mínima e máxima do escore de qualidade médica será de 0 até 50 pontos. Os três jornalistas, trabalhando de forma independente, darão notas para cada um dos cinco critérios jornalísticos. Portanto, a pontuação mínima e máxima do escore de qualidade jornalística será de 0 até 50 pontos. A nota final da qualidade geral da reportagem será obtida pela soma das notas dos critérios médicos e jornalísticos. Portanto, a nota final poderá variar entre 0 e 100 pontos. Mensuração: Nota média (0-100) + desvio padrão (DP) Momento de avaliação: logo após mo termino da intervenção.
-
Secondary outcomes:
en
Satisfaction in attending the course This outcome will be assessed through a questionnaire designed by the authors specifically for this study, which will be completed by the participants of the intervention group after the last class of the course. The questionnaire will be anonymous. The questionnaire will have a total of 10 questions that will evaluate the following aspects: the physical structure of the course (2 questions), the teachers (2 questions), the content of the course classes (2 questions), the course format (2 questions) and overall student satisfaction with the course (2 questions). At the end of the questionnaire there will be a free field where students can make additional criticisms and suggestions. Answers to this questionnaire will be reviewed by the course organizers. Measurement: Mean test score (0-10) + standard deviation(SD) Timepoint: after the intervention (short-course)
pt-br
Satisfação em participar do curso Esse desfecho será avaliado através de questionário elaborado pelos autores especificamente para esse estudo, que será preenchido pelos participantes do grupo intervenção após a última aula do curso. O questionário será anônimo. O questionário terá um total de 10 perguntas que avaliarão os seguintes aspectos: a estrutura física do curso (2 perguntas), os professores (2 perguntas), o conteúdo das aulas do curso (2 perguntas), o formato do curso (2 perguntas) e a satisfação geral dos alunos com o curso (2 perguntas). No final do questionário haverá um campo livre onde os alunos poderão fazer críticas e sugestões adicionais. As respostas a esse questionário serão analisadas pelos organizadores do curso. Measurement: Mean test score (0-10) + standard deviation(DP) Momento de avaliação: logo após mo termino da intervenção.
en
Barriers and facilitators identified by teachers and coordinators in conducting the course. This outcome will be assessed by the principal investigator through interviews with each of the teachers at the end of their respective classes, using a semi-structured questionnaire prepared by the study authors. The interviewer will ask the teachers to name what specific difficulties they had to a) prepare each of their classes and b) to present their classes. Then the teachers will be asked about possible facilitating elements that they identified during the process of a) elaboration and b) presentation of the classes. Finally, the interviewer will ask teachers to name possible changes they would make to their classes in future editions of the course that could improve student learning. Course coordinators will also be interviewed at the end of the course by the principal investigator using a semi-structured questionnaire. The interviewer will ask the coordinators to list what were the main difficulties they faced for a) writing the course and b) completing the course. Then, the coordinators will be asked about possible facilitating elements that they identified during the process of a) elaboration and b) completion of the course. Finally, the interviewer will ask the coordinators to cite possible changes they would make in future editions of the course that could improve student learning. This is a qualitative outcome taht will be assessed by non-quantitative methods as subject discourse analysis. Timepoint: after the intervention (short-course)
pt-br
Barreiras e facilitadores identificados pelos professores e coordenadores na realização do curso. Esse desfecho será avaliado pela investigadora principal através de entrevistas com cada um dos professores, ao final de suas respectivas aulas, usando um questionário semiestruturado elaborado pelos autores do estudo. A entrevistadora pedirá aos professores que citem quais foram as dificuldades específicas que eles tiveram para a) elaborar cada uma de suas aulas e b) para apresentar suas aulas. Em seguida, os professores serão questionados quanto a possíveis elementos facilitadores que eles identificaram durante o processo de a) elaboração e b) apresentação das aulas. Finalmente, a entrevistadora pedirá aos professores que citem possíveis mudanças que eles fariam em suas aulas em futuras edições do curso, que poderiam melhorar a aprendizagem dos alunos. Os coordenadores do curso também serão entrevistados ao final do curso pela investigadora principal usando um questionário semiestruturado. A entrevistadora pedirá aos coordenadores que listem quais foram as principais dificuldades que eles enfrentaram para a) a elaboração do curso e b) a realização do curso. Em seguida, os coordenadores serão questionados quanto a possíveis elementos facilitadores que eles identificaram durante o processo de a) elaboração e b) realização do curso. Finalmente, a entrevistadora pedirá aos coordenadores que citem possíveis mudanças que eles fariam em futuras edições do curso, que poderiam melhorar a aprendizagem dos alunos. Este é um desfecho qualitativo. Será avaliado de modo não quantitativo com métodos de análise do discurso do sujeito. Momento de avaliação: logo após mo termino da intervenção.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Maria Regina Torloni
-
- Address: Rua Pedro de Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-062
- Phone: +55-11-55764203
- Email: ginecologia@terra.com.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
-
Scientific contact
- Full name: Maria Regina Torloni
-
- Address: Rua Pedro de Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-062
- Phone: +55-11-55764203
- Email: ginecologia@terra.com.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
-
Site contact
- Full name: Maria Regina Torloni
-
- Address: Rua Pedro de Botucatu, 740
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 04023-062
- Phone: +55-11-55764203
- Email: ginecologia@terra.com.br
- Affiliation: Universidade Federal de São Paulo
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16963.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4702 ensaios clínicos recrutando.
Existem 242 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.