Public trial
RBR-5yk6cn Intervention for children with developmental coordination disorder
Date of registration: 04/24/2018 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 04/24/2018 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Long-term effects of task-oriented intervention in the motor competence of children with DCD: randomized clinical trial
pt-br
Efeitos a longo prazo da intervenção orientada à tarefa na competência motora de crianças com TDC: ensaio clínico randomizado
Trial identification
- UTN code: U1111-1181-7994
-
Public title:
en
Intervention for children with developmental coordination disorder
pt-br
Intervenção para crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
1.349.009
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de Pernambuco - Centro de Ciências da Saúde
-
50701915.1.0000.5208
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
1.349.009
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal de Pernambuco
-
Secondary sponsor:
- Institution: Ilana Santos de Oliveira
-
Supporting source:
- Institution: Universidade Federal de Pernambuco
Health conditions
-
Health conditions:
en
Motor Disorders
pt-br
Transtornos Motores
-
General descriptors for health conditions:
en
F00-F99 V - Mental, behavioural disorders
pt-br
F00-F99 V - Transtornos mentais e comportamentais
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Experimental group: 36 children with DCD will participate in regular classes in physical education, with curriculum "team sports: soccer, handball, basketball and volleyball", in addition, they will receive task-oriented intervention (extra) with attention given to specific aspects of performance that are causing the child's disorder (based on motor tests performed previously. Verbal instruction and demonstration of the mechanical quality of motor action will be focused and the content will be the main fundamental motor skills (run, gallop, jump, jump over obstacles, horizontal jump, side slide, bounce, bounce, receiving, kick, throw and roll), offered separately and in combination. During each intervention, the teachers will stimulate the intrinsic feedback from children and give the extrinsic feedback. The motor intervention will be performed after the traditional curricular classes, only for the intervention group, in a period of 12 weeks, being 2 weekly sessions, totaling 24 meetings. Control group: 33 children will be allocated to the control group. These, also will attend regular classes of physical education (similar to the intervention group), with the same curriculum (team sports: soccer, handball, basketball and volleyball), however, will not receive the task-oriented intervention (no treatment) by researchers teachers (with attention to specific aspects of performance that are causing the child's difficulty.
pt-br
Grupo experimental: 36 crianças com TDC participarão das aulas regulares de Educação Física Escolar, com o conteúdo programático “esportes coletivos: futsal, handebol, basquete e voleibol”, além disso, receberão intervenção orientada à tarefa (extra) com atenção dada aos aspectos específicos do desempenho que estão causando a dificuldade da criança (com base nos testes motores realizados previamente). Será dada instrução verbal e demonstração sobre a qualidade mecânica da ação motora e o conteúdo será focado nas principais habilidades motoras fundamentais (correr, galopar, saltitar, saltar sobre obstáculo, salto horizontal, deslize lateral, rebater, quicar, receber, chutar, arremessar e rolar), ofertadas separadamente e de maneira combinada. Durante cada intervenção, os professores irão estimular o feedback intrínseco das crianças e dar o feedback extrínseco. A intervenção motora será realizada após as aulas curriculares tradicionais, apenas para o grupo intervenção, em um período de 12 semanas, sendo 2 sessões semanais, totalizando 24 encontros. Grupo controle: 33 crianças serão alocadas para o grupo controle. Essas, também participarão das aulas regulares de Educação Física Escolar (similarmente ao grupo de tratamento), com o mesmo conteúdo programático (esportes coletivos: futsal, handebol, basquete e voleibol), entretanto, não receberão a intervenção orientada à tarefa (sem tratamento) dos professores pesquisadores (com atenção dada aos aspectos específicos do desempenho que estão causando a dificuldade da criança.
-
Descriptors:
en
N02.421.143.130.320 Early Intervention (Education)
pt-br
N02.421.143.130.320 Intervenção Precoce (Educação)
es
N02.421.143.130.320 Intervención Precoz (Educación)
en
E02.760.169.063.500.387 Exercise Therapy
pt-br
E02.760.169.063.500.387 Terapia por Exercício
es
E02.760.169.063.500.387 Terapia por Ejercicio
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/08/2016 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 69 - 7 Y 10 Y -
Inclusion criteria:
en
have between 7 and 10 years old; be volunteer to participate in research; have the Free and Informed Consent form signed by parents or guardians; motor score below the 15th percentile at MABC-2; have no diagnosis of neurological or physiological problem that prevents the tests
pt-br
ter entre 7 e 10 anos de idade; ser voluntário para participação na pesquisa; ter o Termo de Consentimento Livre e Esclarecido assinado pelos pais ou responsáveis; atingir a pontuação motora abaixo do 15º percentil no MABC-2; não ter diagnóstico de problema neurológico ou fisiológico que impeça a realização dos testes
-
Exclusion criteria:
en
present a diagnosis of learning difficulties or any behavior problems or orthopedics; does not perform the tests in the pre or post-intervention; does not attend three days of practice (intervention or school physical education classes) consecutive or four alternate days; and to abstain from the study for any reason
pt-br
apresentar diagnóstico de dificuldades de aprendizagem ou quaisquer problemas de comportamento ou ortopedia; não realizar os testes na fase pré ou pós-intervenção; não compareçer a três dias de prática (intervenção ou aulas de educação física escolar) consecutivos ou quatro dias alternados; e abstiver-se de participar do estudo por qualquer motivo
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Parallel 2 Triple-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Expected outcome 1. Due to the increase in the number of school-age children with a Coordination Developmental Disorder, we propose to identify them through low motor competence scores punctuated in the Movement Assessment Battery for Children - second edition (MABC-2). The data will be evaluated from the observation of a variation of at least 5% in the pre and post intervention measurements. After identification, we aimed to implement motor intervention to improve the motor competence of these children with BD. The results of motor competence were collected before the intervention and will also be collected in the short and long term after the intervention. We expect that there will be an improvement in the motor competence variable over the time
pt-br
Desfecho esperado 1. Devido ao aumento do número de crianças em idade escolar com indicativo de Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação, nos propomos a identificá-las através de baixos escores de competência motora pontuados no teste Movement Assessment Battery for Children - second edition (MABC-2). Os dados serão avaliados a partir da constatação de uma variação de pelo menos 5% nas medições pré e pós intervenção. Após a identificação, objetivamos implementar intervenção motora para melhorar a competência motora dessas crianças com TDC. Os resultados de competência motora foram coletados antes da intervenção e também serão coletados a curto e longo prazo, após a intervenção. Esperamos que haja melhora da variável competência motora ao longo do tempo
-
Secondary outcomes:
en
Expected outcome 2. Increased rates of high Perceived Athletic Competence have been shown to have a positive influence on the effects of a motor intervention program, since it has a great impact on children's self-confidence and dedication, whereas is considered the perception that the individual has of their level of motor competence for a certain task. We proposed that the perception be evaluated by the questionnaire validated for Brazilian children Self-Perception Profile for Children (SPPC), using scores that vary in a Likert scale from 1 to 4 for each question. The data will be evaluated from the observation of a variation of at least 5% in the pre and post intervention measurements. The perception results were collected before the intervention and will also be collected in the short and long term after the intervention. We expect that there will be an improvement in the variable Perceived Athletic Competence over time
pt-br
Desfecho esperado 2. Aumento nos índices de alta Competência Atlética Percebida tem se mostrado influenciar positivamente nos efeitos obtidos por um programa de intervenção motora, pois a mesma tem grande impacto sobre a autoconfiança e dedicação das crianças, já que é considerada a percepção que o indivíduo tem de seu nível de competência motora para uma determinada tarefa. Propusemos que a percepção fosse avaliada pelo questionário validado para crianças brasileiras Self-Perception Profile for Children (SPPC), através de pontuações que variam em uma escala Likert de 1 a 4 para cada questão. Os dados serão avaliados a partir da constatação de uma variação de pelo menos 5% nas medições pré e pós intervenção. Os resultados de percepção foram coletados antes da intervenção e também serão coletados a curto e longo prazo, após a intervenção. Esperamos que haja melhora da variável Competência Atlética Percebida ao longo do tempo
en
Expected outcome 3. Children are demonstrating low levels of physical activity and engaging more often in sedentary behaviors. Positive associations between Motor Competence and Physical Activity of children after participation in a motor intervention program were observed. We proposed that the level of physical activity be evaluated through the Physical Activity Checklist Interview (PACI) questionnaire, validated for Brazilian children. The data will be evaluated from the observation of a variation of at least 5% in the pre and post intervention measurements. The results of physical activity were collected before the intervention and will also be collected in the short and long term after the intervention. We expect that there will be improvement of the variable level of physical activity over the time
pt-br
Desfecho esperado 3. As crianças estão demonstrando baixos níveis de Atividade Física e engajamento mais frequentemente em comportamentos sedentários. Foram observadas associações positivas entre a Competência Motora e a Atividade Física de crianças, após a participação em um programa de intervenção motora. Propusemos que o Nível de atividade física fosse avaliado por meio do questionário Physical Activity Checklist Interview (PACI), validado para crianças brasileiras. Os dados serão avaliados a partir da constatação de uma variação de pelo menos 5% nas medições pré e pós intervenção. Os resultados de atividade física foram coletados antes da intervenção e também serão coletados a curto e longo prazo, após a intervenção. Esperamos que haja melhora da variável nível de atividade física ao longo do tempo
Contacts
-
Public contact
- Full name: Juliene Gomes Brasileiro
-
- Address: Av Prof Moraes Rego, s/n, Prédio das Pós-Graduações do CCS - 1o andar
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50.670-42
- Phone: + 55 (81) 2126.8514
- Email: ppgsca@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
- Full name: Silvia Wanick Sarinho
-
- Address: Av. da Engenharia s/nº - 1º andar, sala 4
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50.740-60
- Phone: +55 81 21268514
- Email: silviaws@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
-
Scientific contact
- Full name: Ilana Santos Oliveira
-
- Address: Av. Ministro Marcos Freire, 3041, apt 1505, Casa Caiada
- City: Olinda / Brazil
- Zip code: 53130-540
- Phone: +55 81 9 98627869
- Email: ilaana_@hotmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
- Full name: Silvia Wanick Sarinho
-
- Address: Av. da Engenharia s/nº - 1º andar, sala 4
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50.740-60
- Phone: +55 81 21268514
- Email: silviaws@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
-
Site contact
- Full name: Silvia Wanick Sarinho
-
- Address: Av. da Engenharia s/nº - 1º andar, sala 4
- City: Recife / Brazil
- Zip code: 50.740-60
- Phone: +55 81 21268514
- Email: silviaws@gmail.com
- Affiliation: Universidade Federal de Pernambuco
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16814.
Existem 8270 ensaios clínicos registrados.
Existem 4652 ensaios clínicos recrutando.
Existem 330 ensaios clínicos em análise.
Existem 5712 ensaios clínicos em rascunho.