Public trial
RBR-5npmgj Educational video to teach deaf people how to rescue someone who has had a cardiac arrest: construction, validation and…
Date of registration: 07/18/2018 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 07/18/2018 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Educational video for deaf people about basic living support: construction, validation and evaluation
pt-br
Vídeo educativo para surdos acerca do suporte básico de vida: construção, validação e avaliação
Trial identification
- UTN code: U1111-1217-5659
-
Public title:
en
Educational video to teach deaf people how to rescue someone who has had a cardiac arrest: construction, validation and evaluation
pt-br
Vídeo educativo para ensinar surdos como socorrer alguém que teve uma parada no coração:construção, validação e avaliação
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
Parecer número: 2.108.475
Issuing authority: Comitê de Ética e Pesquisa com Seres Humanos da Universidade Federal do Ceará
-
CAAE: 69256717.0.0000.5054
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
Parecer número: 2.108.475
Sponsors
- Primary sponsor: Universidade Federal do Ceará
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade Federal do Ceará
-
Supporting source:
- Institution: Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico - FUNCAP
Health conditions
-
Health conditions:
en
Cardiopulmonary Resuscitation, knowledge, motor skills
pt-br
Ressuscitação Cardiopulmonar, conhecimento, destreza motora
-
General descriptors for health conditions:
en
C14 Cardiovascular diseases
pt-br
C14 Doenças cardiovasculares
es
C14 Enfermedades cardiovasculares
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Experimental group: 56 deaf students, in subgroups that varied from nine to 14 participants, attended, in the classroom, in the presence of the researcher and interpreter of the Brazilian Language of Signals (Libras), the multimedia projection (datashow) of educational video on Cardiopulmonary Resuscitation (CPR), lasting 7 minutes and 30 seconds, built and validated. The video has narration in Pounds and showed the correct way to rescue someone in Cardiopulmonary Arrest (CRP). The projection occurred only once, without repetitions or re-presentation of excerpts, and no space was opened for the participants to doubt, since the effectiveness of teaching subsidized by the video was under evaluation. However, he was informed that after 15 days the researcher would return and that, at that time, there would be room for questions. Control group: 57 deaf students, in subgroups ranging from nine to 14 participants, attended the traditional expository class, which contemplated the correct way to rescue someone in a Cardiopulmonary Arrest (PCR) and lasted 10 minutes. The referred lecture was given by a professor of federal public institution of higher education of nursing, specialist in emergency and emergency and master in nursing. The resource used was the Prestan® adult CPR manikin, for demonstration of the practice. The researcher's explanation was simultaneously explained in Libras by a professional interpreter.
pt-br
Grupo experimental: 56 alunos surdos, em subgrupos que variavam de nove a 14 participantes, assistiram, em sala de aula, na presença do pesquisador e de intérprete da Língua Brasileira de Sinais (Libras), a projeção em multimídia (datashow) de vídeo educativo sobre Ressuscitação Cardiopulmonar (RCP), com duração de 7 minutos e 30 segundos, construído e validado. O vídeo disponha de narração em Libras e mostrava a forma correta de socorrer alguém em Parada Cardiorrespiratória (PCR). A projeção ocorreu uma vez só, sem repetições ou reapresentação de trechos e não foi aberto espaço para que os participantes tirassem dúvidas, uma vez que a efetividade de ensino subsidiada pelo vídeo se encontrava em avaliação. Entretanto, foi informado que após 15 dias o pesquisador retornaria e que, nesse momento, seria aberto espaço para perguntas. Grupo controle: 57 alunos surdos, em subgrupos que variavam de nove a 14 participantes, assistiram a aula expositiva tradicional, que contemplou a forma correta de socorrer alguém em Parada Cardiorrespiratória (PCR) e durou 10 minutos. A referida aula foi ministrada por professor de instituição pública federal de ensino superior de enfermagem, especialista em urgência e emergência e mestre em enfermagem. O recurso utilizado foi o manequim de RCP adulto Prestan®, para demonstração da prática. A explicação do pesquisador foi, simultaneamente, explicada em Libras, por intérprete profissional.
-
Descriptors:
en
J01.897.280.500 Audiovisual Aids
pt-br
J01.897.280.500 Recursos Audiovisuais
es
J01.897.280.500 Recursos Audiovisuales
en
I02.233.332 Health Education
pt-br
I02.233.332 Educação em Saúde
es
I02.233.332 Educación en Salud
en
M01.150.750 Persons With Hearing Impairments
pt-br
M01.150.750 Pessoas com Deficiência Auditiva
es
M01.150.750 Personas con Deficiencia Auditiva
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 10/17/2017 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 113 - 14 Y 40 Y -
Inclusion criteria:
en
Be enrolled in any of the schools in which the data was collected; and have no illness or limitation that would make it impossible to watch the video or expository classroom
pt-br
Estar matriculado em qualquer uma das escolas em que os dados foram coletados; e não tem doença ou limitação que impossibilitasse assistir ao vídeo ou à aula expositiva
-
Exclusion criteria:
en
Have leave foreseen for the next 15 days (since the post test was also applied 15 days after the educational interventions); not complete the data collection instrument and do not have the physical conditions to participate in the practice of cardiopulmonary resuscitation.
pt-br
Ter afastamento previsto para os próximos 15 dias (já que o pós teste também foi aplicado 15 dias após as intervenções educativas); não preencher completamente o instrumento de coleta de dados e não possuir condições físicas para participar na prática de ressuscitação cardiopulmonar
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Diagnostic Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Primary outcome expected 1: Larger medians in the post-test after 15 days, with statistical significance, of theoretical answers from deaf students who attended the educational video, when compared to deaf students who attended an expositive class, measured by a validated instrument for knowledge evaluation which was answered by the participants in the pre- and post-test measurements. For the intergroup comparison of the numerical variables, the Mann-Whitney test was used and the chi-square tests for Pearson independence and Fisher's exact test were used for the categorical variables. The significance level of 5% and the 95% confidence interval were adopted for all tests.
pt-br
Desfecho primário esperado 1: Maiores medianas, no pós-teste após 15 dias, com significância estatística, de acertos teóricos dos alunos surdos que assistiram ao vídeo educativo, quando comparados aos alunos surdos que assistiram aula expositiva, mensurados por instrumento validado para avaliação do conhecimento que foi respondido pelos participantes nas medições pré e pós-teste. Para comparação intergrupo das variáveis numéricas foi utilizado o Teste de Mann-Whitney e das variáveis categóricas foram utilizados os testes Qui-quadrado para independência de Pearson e Exato de Fisher. Foi adotado o nível de significância de 5% e o intervalo de confiança de 95% para todos os testes.
en
Predicted primary outcome 2: Highest median, post-test after 15 days, with statistical significance, of practical correctness, measured by instrument filling by evaluating teachers who watched the filming of the practices performed by the participants in the pre- and post-test measurements. For the intergroup comparison of the numerical variables, the Mann-Whitney test was used and the chi-square tests for Pearson independence and Fisher's exact test were used for the categorical variables. The significance level of 5% and the 95% confidence interval were adopted for all tests.
pt-br
Desfecho primário esperado 2: Maiores medianas, no pós-teste após 15 dias, com significância estatística, de acertos práticos, mensurados pelo preenchimento de instrumento por professores avaliadores que assistiram as filmagens das práticas realizadas pelos participantes nas medições pré e pós-teste. Para comparação intergrupo das variáveis numéricas foi utilizado o Teste de Mann-Whitney e das variáveis categóricas foram utilizados os testes Qui-quadrado para independência de Pearson e Exato de Fisher. Foi adotado o nível de significância de 5% e o intervalo de confiança de 95% para todos os testes.
en
Effectively observed outcome 1: in the post-test after 15 days the intervention group presented higher medians of theoretical correctness (knowledge) than the control group, with statistical significance (p=0.026).
pt-br
Desfecho efetivamente observado 1: no pós-teste após 15 dias o grupo intervenção apresentou maiores medianas de acertos teóricos (conhecimento) do que o grupo controle, com significância estatística (p=0,026).
en
Effectively observed outcome 2: in the post-test after 15 days the intervention group presented higher medians of practical correctness (ability) than the control group, with statistical significance (p=0.014).
pt-br
Desfecho efetivamente observado 2: no pós-teste após 15 dias o grupo intervenção apresentou maiores medianas de acertos práticos (habilidade) do que o grupo controle, com significância estatística (p=0,014).
-
Secondary outcomes:
en
No secondary outcomes were expected.
pt-br
Não foram esperados desfechos secundários.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Nelson Miguel Galindo Neto
-
- Address: BR 232 - Km 208, s/n, Loteamento Portal.
- City: Pesqueira / Brazil
- Zip code: 55200-000
- Phone: +55-087-34010312
- Email: nelsongalindont@hotmail.com
- Affiliation: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco Campus Pesqueira
-
Scientific contact
- Full name: Nelson Miguel Galindo Neto
-
- Address: BR 232 - Km 208, s/n, Loteamento Portal.
- City: Pesqueira / Brazil
- Zip code: 55200-000
- Phone: +55-087-34010312
- Email: nelsongalindont@hotmail.com
- Affiliation: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco Campus Pesqueira
-
Site contact
- Full name: Nelson Miguel Galindo Neto
-
- Address: BR 232 - Km 208, s/n, Loteamento Portal.
- City: Pesqueira / Brazil
- Zip code: 55200-000
- Phone: +55-087-34010312
- Email: nelsongalindont@hotmail.com
- Affiliation: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco Campus Pesqueira
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16823.
Existem 8275 ensaios clínicos registrados.
Existem 4651 ensaios clínicos recrutando.
Existem 321 ensaios clínicos em análise.
Existem 5715 ensaios clínicos em rascunho.