Public trial
RBR-4qgwpq Training on preparing to become pregnant alters the knowledge and actions of health professionals
Date of registration: 07/06/2020 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 07/06/2020 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Effect of an educational intervention on knowledge about pre-conceptional workers among health workers in primary care and in performing pre-conceptional care actions
pt-br
Efeito de uma intervenção educacional no conhecimento sobre o cuidado pré-concepcional entre trabalhadores de saúde da atenção primária e na realização de ações do cuidado pré-concepcional
Trial identification
- UTN code: U1111-1254-7700
-
Public title:
en
Training on preparing to become pregnant alters the knowledge and actions of health professionals
pt-br
Um treinamento sobre o preparo para engravidar altera o conhecimento e as ações dos profissionais de saúde
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
03791218.7.3001.0086
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
3.269.514
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Secretaria Municipal da Saúde de São Paulo
-
03791218.7.3001.0086
Sponsors
- Primary sponsor: Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Prefeitura de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Health conditions
-
Health conditions:
en
Knowledge Bases
pt-br
Bases de Conhecimento
-
General descriptors for health conditions:
en
O00-O99 XV - Pregnancy, childbirth and the puerperium
pt-br
O00-O99 XV - Gravidez, parto e puerpério
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
The intervention will be conducted by the researcher herself and was elaborated based on the pre-conceptional care recommended by WHO and MS (Brazil, 2016, WHO, 2012). The purpose of the intervention is to propose a reflection on preconceptional care and will be guided by Paulo Freire 's transforming and emancipatory pedagogical conception. According to this conception, for learning to be meaningful, it is necessary to start from the elements of the subjects' practice, as well as provide critical reflections on the practices performed to face and solve problems (Paulo Freire, 1988, 1997) . The educational intervention will be carried out through a module, lasting one hour. The days and times of the intervention will be combined according to the UBS organization, it will be suggested that they take place in the technical meetings of each UBS, in the group room and in the offices. The educational intervention will be recorded and transcribed, as well as evaluated by health workers. The educational intervention will be based on the knowledge of the workers about the subject and the contents will be worked according to elements raised by the health workers themselves, but with a guideline through four guiding questions. Are they: 1) How is preconceptional care offered at this UBS? 2) What are the facilities and difficulties encountered in the provision of preconception care? 3) Talk about an experience about preconception care? 4) How to organize or reorganize the preconceptional care in this UBS? Considering that the health actions of preconceptional care are broad and complex, that few published articles on the offer of this care in Brazil, that the international literature shows that there is low knowledge and offer of this care by health workers, from the answers to the questions of the professionals, the contents worked in the intervention were minimal, but extremely important, preconceptional care actions. These actions would be the starting point for future access to this care in Brazil. The intervention will be performed with the physicians and nurses of the four UBS case (UBS Cidade Kemel, UBS Parque Jaraguá, UBS Jardim Campos and UBS Parque Santa Rita), totaling 20 health workers.
pt-br
A intervenção será conduzida pela própria pesquisadora e foi elaborada com base nos cuidados pré-concepcionais preconizados pela OMS e pelo MS (Brasil, 2016; WHO, 2012). O objetivo da intervenção é propor uma reflexão sobre o cuidado pré-concepcional e será guiada pela concepção pedagógica transformadora e emancipatória de Paulo Freire. De acordo com essa concepção, para que a aprendizagem seja significativa, é preciso partir dos elementos da prática dos sujeitos, bem como proporcionar reflexões críticas sobre as práticas realizadas para que haja o enfrentamento e a resolução dos problemas (Paulo Freire, 1988, 1997). A intervenção educacional será realizada por meio de um módulo, com duração de uma hora. Os dias e horários da intervenção serão combinados conforme organização das UBS, será sugerido que acontecam nas reuniões técnicas de cada UBS, em sala de grupo e consultórios. A intervenção educacional será gravada e transcrita, bem como será avaliada pelos trabalhadores de saúde. A intervenção educacional partirá do conhecimento dos trabalhadores a respeito do tema e os conteúdos serão trabalhados de acordo com elementos levantados pelos próprios trabalhadores de saúde, mas com um direcionamento por meio quatro perguntas norteadoras. São elas: 1) Como é ofertado o cuidado pré-concepcional nessa UBS? 2) Quais as facilidades e dificuldades encontradas para a oferta do cuidado pré-concepcional? 3) Fale de uma experiência sobre o cuidado pré-concepcional? 4) Como organizar ou reorganizar a atenção pré-concepcional nessa UBS? Considerando que as ações de saúde do cuidado pré-concepcional são amplas e complexas, que são poucos os artigos publicados sobre a oferta desse cuidado no Brasil, que a literatura internacional mostra que há baixo conhecimento e oferta desse cuidado por parte dos trabalhadores de saúde, a partir das respostas as perguntas dos profissionais, os conteúdos trabalhados na intervenção foram ações do cuidado pré-concepcional mínimas, mas extremamente importantes. Essas ações seriam o ponto de partida para que, futuramente, o acesso a esse cuidado seja ampliado no Brasil. A intervenção será realizada com os médicos e enfermeiros das quatro UBS caso (UBS Cidade Kemel, UBS Parque Jaraguá, UBS Jardim Campos e UBS Parque Santa Rita), totalizando 20 trabalhadores de saúde.
-
Descriptors:
en
SP4.006.047.453.584 Training
pt-br
SP4.006.047.453.584 Capacitação
es
SP4.006.047.453.584 Capacitación
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/10/2019 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 20 - 0 - 0 - -
Inclusion criteria:
en
Health workers, who work in primary care, in family health teams; doctors, and nurses.
pt-br
Trabalhadores de saúde;que atuam na atenção primária, nas equipes de saúde da família; que sejam de nível superior, médicos e enfermeiros.
-
Exclusion criteria:
en
There is no
pt-br
Não há
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
knowledge of health workers about preconception care through a questionnaire with 13 affirmations and possibilities of answers "right", "wrong" and "I do not know".
pt-br
conhecimento de trabalhadores de saúde sobre o cuidado pré-concepcional por meio de um questionário com 13 afirmativas e possibilidades de respostas "certo", "errado" e "não sei".
-
Secondary outcomes:
en
Implementation of preconceptional care health actions through a questionnaire evaluating the following actions: assessment of the intention to become pregnant, disclosure of preconceptional care, preconceptional care counseling after the rapid pregnancy test, prescribing and dispensing folic acid
pt-br
Realização das ações de saúde do cuidado pré-concepcional por meio de um questionário avaliando as seguintes ações: avaliação da intenção de engravidar, divulgação do cuidado pré-concepcional, aconselhamento do cuidado pré-concepcional após o teste rápido de gravidez, prescrição e dispensação do ácido fólico
Contacts
-
Public contact
- Full name: Natália de Castro Nascimento
-
- Address: Av. Dr. Enéas Carvalho de Aguiar, 419
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 05403-000
- Phone: +5511983217114
- Email: natalia.castro.nascimento@usp.br
- Affiliation: Escola de Enfermagem da USP
-
Scientific contact
- Full name: Natália de Castro Nascimento
-
- Address: Av. Dr. Enéas Carvalho de Aguiar, 419
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 05403-000
- Phone: +5511983217114
- Email: natalia.castro.nascimento@usp.br
- Affiliation: Escola de Enfermagem da USP
-
Site contact
- Full name: Natália de Castro Nascimento
-
- Address: Av. Dr. Enéas Carvalho de Aguiar, 419
- City: São Paulo / Brazil
- Zip code: 05403-000
- Phone: +5511983217114
- Email: natalia.castro.nascimento@usp.br
- Affiliation: Escola de Enfermagem da USP
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16963.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 236 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.