Public trial
RBR-4qfkt7 Phonological processing skills training (phonological awareness, working memory and rapid naming) and study of long…
Date of registration: 01/31/2020 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 01/31/2020 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Study of Long Latency Auditory Evoked Potential (P300) pre and post intervention on phonological processing in children with Reading and Writing Disorder
pt-br
Estudo do Potencial Evocado Auditivo de Longa Latência (P300) pré e pós-intervenção no processamento fonológico em crianças com Distúrbio de Leitura e Escrita
Trial identification
- UTN code: U1111-1243-1157
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Public title:
en
Phonological processing skills training (phonological awareness, working memory and rapid naming) and study of long-latency hearing potential (P300) in children with reading and writing difficulties
pt-br
Treino das habilidades do processamento fonológico (consciência fonológica, memória de trabalho e nomeação rápida) e estudo do potencial auditivo de longa latência (P300) em crianças com dificuldades de leitura e escrita
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Scientific acronym:
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Public acronym:
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Secondaries identifiers:
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CAAE 31108314.9.0000.5407
Issuing authority: Plataforma Brasil
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717.932
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo
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CAAE 31108314.9.0000.5407
Sponsors
- Primary sponsor: FAculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
-
Secondary sponsor:
- Institution: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulos
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Supporting source:
- Institution: FAculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
- Institution: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulos
Health conditions
-
Health conditions:
en
mental and behavioral disorders; learning; short term memory; dyslexia; cognition
pt-br
transtornos mentais e comportamentais; aprendizagem; memória de curto prazo; dislexia; cognição
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General descriptors for health conditions:
en
F00-F99 V - Mental, behavioural disorders
pt-br
F00-F99 V - Transtornos mentais e comportamentais
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Specific descriptors:
Interventions
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Interventions:
en
10 children complaining of reading and writing difficulties participated in 20 meetings (one meeting per week lasting one hour - maximum 5 children per group). At each meeting games were played that stimulated / trained the cognitive skills of short-term memory, phonological awareness (games that play with the "sounds of words") and quick naming of figures, numbers and letters. Each week the games were different and more difficult.
pt-br
10 crianças com queixa de dificuldades em leitura e escrita participaram de 20 encontros (um encontro por semana com duração de uma hora - máximo de 5 crianças por grupo - formou-se dois grupos). Em cada encontro eram realizados jogos que estimulavam/treinavam as habilidades cognitivas de memória de curto prazo, consciência fonológica (jogos que brincam com os "sons das palavras") e nomeação rápida de figuras, números e letras. A cada semana, os jogos eram diferentes e mais difíceis.
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Descriptors:
en
E02.760.169.063.500.727 Rehabilitation of Speech and Language Disorders
pt-br
E02.760.169.063.500.727 Reabilitação dos Transtornos da Fala e da Linguagem
es
E02.760.169.063.500.727 Rehabilitación de los Trastornos del Habla y del Lenguaje
en
N02.421.143.130.320 Early Intervention (Education)
pt-br
N02.421.143.130.320 Intervenção Precoce (Educação)
es
N02.421.143.130.320 Intervención Precoz (Educación)
en
E02.760.169.063.500.727.344 Language Therapy
pt-br
E02.760.169.063.500.727.344 Terapia da Linguagem
es
E02.760.169.063.500.727.344 Terapia del Lenguaje
Recruitment
- Study status: Data analysis completed
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Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 08/01/2014 (mm/dd/yyyy)
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Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 10 - 8 Y 13 Y -
Inclusion criteria:
en
School children with diagnostic hypothesis of written language disorder (reading and writing problems); schoolchildren with neuropsychological diagnosis with upper and middle IQ; students attending the fourth, fifth, sixth or seventh grade of elementary school
pt-br
Escolares com hipótese diagnóstica de transtorno de linguagem escrita (problemas de leitura e escrita); escolares com diagnóstico neuropsicológico com QI médio e médio superior; escolares cursando o quarto, quinto, sexto ou sétimo ano escolar do Ensino Fundamental
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Exclusion criteria:
en
Absence of consent of the responsible for the data collection; lower and lower average intelligence quotient; not attending school regularly; presence of syndromes that impair the cognitive part; presence or history of neurological disorders that impair cognition; hearing loss of some kind (conductive, sensorineural or mixed) or degree (mild, moderate, severe, profound) considering frequencies from 500Hz to 4000Hz; be in any therapy that involves learning and cognition (speech therapy, occupational therapy, psychopedagogy, tutoring, psychology or others)
pt-br
Ausência de consentimento do responsável para a coleta de dados; quociente de inteligência médio inferior e inferior; não estar frequentando a escola regularmente; presença de síndromes que prejudiquem a parte cognitiva; presença ou histórico de doenças neurológicas que prejudiquem a cognição; perda auditiva de algum tipo (condutiva, sensorioneural ou mista) ou grau (leve, moderada, severa, profunda) considerando as frequências de 500Hz a 4000Hz; estar em qualquer terapia que envolva aprendizagem e cognição (fonoaudiológica, terapia ocupacional, psicopedagogia, reforço escolar, psicologia ou outras)
Study type
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Study design:
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Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Treatment Single-group 1 Open Single-arm-study N/A
Outcomes
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Primary outcomes:
en
Expected Outcome: Improved reading and writing ability (modification of lower reading and / or writing performance rating to average performance rating for your age group - evolution measured by standardized tests)
pt-br
Desfecho esperado: Melhora da capacidade de leitura e escrita (modificação da classificação de desempenho inferior em leitura e/ou escrita para a classificação de desempenho médio para sua faixa etária - evolução medida por testes padronizados)
en
Outcome: Only non-literate children (severe reading and / or writing impairment) and younger children (less than ten years old) showed significant evolution after training in short-term memory skills, phonological awareness and quick automatic appointment
pt-br
Desfecho encontrado: somente as crianças não alfabetizadas (grave prejuízo em leitura e/ou escrita) e as crianças mais novas (idade inferior a dez anos) foram as que apresentaram evolução significativa após o treinamento das habilidades de memória de curto prazo, consciência fonológica e nomeação automática rápida
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Secondary outcomes:
en
Expected Outcome: Change in the analyzed parameters of the Long Latency Auditory Potential (P300) test - P300 wave amplitude and P300 onset wave duration.
pt-br
Desfechos esperado: Mudança nos parâmetros analisados do teste Potencial Auditivo de Longa Latência (P300) - amplitude da onda do P300 e duração da onda de surgimento do P300.
en
Outcome: There was little change / improvement in the P300 wave parameters, and the improvement was observed only in children who were not literate before training.
pt-br
Desfecho encontrado: houve pouca mudança/melhora nos parâmetros analisados da onda P300, sendo a melhora observada somente nas crianças que antes do treinamento não eram alfabetizadas
Contacts
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Public contact
- Full name: Marisa Tomoe Hebihara Fukuda
-
- Address: av Bandeirantes, 3900
- City: ribeirao Preto / Brazil
- Zip code: 14049-900
- Phone: +55 16 36022395
- Email: mafukuda@fmrp.usp.br
- Affiliation: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulos
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Scientific contact
- Full name: Marisa Tomoe Hebihara Fukuda
-
- Address: av Bandeirantes, 3900
- City: ribeirao Preto / Brazil
- Zip code: 14049-900
- Phone: +55 16 36022395
- Email: mafukuda@fmrp.usp.br
- Affiliation: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulos
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Site contact
- Full name: Marisa Tomoe Hebihara Fukuda
-
- Address: av Bandeirantes, 3900
- City: ribeirao Preto / Brazil
- Zip code: 14049-900
- Phone: +55 16 36022395
- Email: mafukuda@fmrp.usp.br
- Affiliation: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulos
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16963.
Existem 8361 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 238 ensaios clínicos em análise.
Existem 5772 ensaios clínicos em rascunho.