Public trial
RBR-2nvf88f Education on the management of drugs in the emergency car
Date of registration: 09/27/2024 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 09/27/2024 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Management of drugs in the emergency car: an experimental study
pt-br
Manejo de drogas dispostas no carro de emergência: um estudo experimental
es
Management of drugs in the emergency car: an experimental study
Trial identification
- UTN code: U1111-1310-4767
-
Public title:
en
Education on the management of drugs in the emergency car
pt-br
Ensino sobre o manejo de drogas dispostas no carro de emergência
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
67731423.0.0000.5231
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
6.108.674
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Estadual de Londrina
-
67731423.0.0000.5231
Sponsors
- Primary sponsor: Residência em Enfermagem em Urgência e Emergência
-
Secondary sponsor:
- Institution: Hospital Universitário da Universidade Estadual de Londrina
-
Supporting source:
- Institution: Residência em Enfermagem em Urgência e Emergência
- Institution: Hospital Universitário da Universidade Estadual de Londrina
Health conditions
-
Health conditions:
en
Class; Education Continuing
pt-br
Aula; Educação Continuada
-
General descriptors for health conditions:
en
I02.233.332 Health Education
pt-br
I02.233.332 Educação em Saúde
-
Specific descriptors:
en
V02.533 Lecture
pt-br
V02.533 Aula
en
I02.358.212 Education Continuing
pt-br
I02.358.212 Educação Continuada
Interventions
-
Interventions:
en
This is a two-arm, single-blind, randomized controlled trial. Experimental group: 15 nursing professionals working in an emergency department (emergency room) who received continuing education on the medications in the emergency cart (a tool that is kept in the emergency room with various medications and equipment to speed up emergency care), mediated by the Simulation-Based Teaching (SBL) strategy, also known as clinical simulation. Control group: 15 nursing professionals working in an emergency department (emergency room) who received continuing education on the medications in the emergency cart (a tool in the emergency room with various medications and equipment that aims to speed up emergency care), mediated by the traditional teaching method, which is the Dialogued Expository Lecture (EED).
pt-br
Trata-se de um estudo clínico randomizado controlado de dois braços, simples cego. Grupo experimental: 15 profissionais de enfermagem, atuantes em departamento de emergência (pronto socorro) que receberam educação continuada sobre medicamentos dispostos no carro de emergência (ferramenta que fica na sala de emergência com diversas medicações e equipamentos que visa agilidade no atendimento em emergências), mediada pela estratégia de Ensino Baseado em Simulação (EBS) também conhecida como simulação clínica. Grupo controle: 15 profissionais de enfermagem, atuantes em departamento de emergência (pronto socorro) que receberam educação continuada sobre medicamentos dispostos no carro de emergência (ferramenta que fica na sala de emergência com diversas medicações e equipamentos que visa agilidade no atendimento em emergências), mediada pelo método de ensino tradicional sendo este Aula expositiva dialogada (AED).
-
Descriptors:
en
I02.903.847 Simulation Training
pt-br
I02.903.847 Treinamento por Simulação
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 06/20/2023 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 30 - 18 Y 0 -
Inclusion criteria:
en
Volunteers aged 18 or over; working in the emergency department of the research institution; agreed to take part in the study and signed the informed consent form
pt-br
Voluntários com idade maior igual a 18 anos; lotados na unidade de pronto socorro da instituição de pesquisa; aceitaram participar da pesquisa e assinaram o termo de consentimento livre e esclarecido
-
Exclusion criteria:
en
Volunteers who were absent from work during the data collection period due to vacation, leave and/or any other reason. Volunteers who were absent or withdrew at any stage of the research were also excluded
pt-br
Voluntários que durante o período de coleta de dados estavam afastados do serviço devido a férias; licenças e/ou qualquer outros motivos. Foram excluídos também voluntários que faltaram ou manifestaram desistência em alguma etapa da pesquisa
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase 1 Diagnostic Parallel 2 Single-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Expected outcome1: We expect to find an increase in the score of the applied knowledge test for both groups, intervention (clinical simulation training) and control (lecture training), to be verified by Student's t-test, based on the finding of a variation of at least 5% in the pre- and post-intervention measurements.
pt-br
Desfecho esperado1: Espera-se encontrar um aumento do escore do teste de conhecimento aplicado para ambos os grupos, intervenção (treinamento por simulação clínica) e controle (treinamento por aula expositiva) a ser verificado por meio do teste de associação T de Student, a partir da constatação de uma variação de pelo menos 5% nas medições pré e pós-intervenção.
en
Outcome found: When analyzing the mean scores of the intra-group knowledge test, a 40% increase was observed in the mean score of correct answers in the pre- and post-test control group, µ =5.6 (sd ± 1.40) Md 6.0 - µ =7.86 (sd ±1.45) Md 8.0 respectively. The intervention group showed a 29.63% increase between pre- and post-test, µ = 5.4 (sd ±1.59) Md 5.0 - µ =7.0 (sd ±1.06) Md 7.0, respectively. After the Shapiro Wilk normality test, the data was found not to be normal. The analysis was therefore based on the group median and the Wilkoxon non-parametric test was used. The test showed that both the volunteers in the control group (Z = -3.205; P = 0.001) and the intervention group (Z = -3.225; P = 0.001) increased their level of knowledge after applying the education methods used on the subject of training.
pt-br
Desfecho encontrado 1: Ao analisar as médias do score do teste de conhecimento intragrupos, foi observado um aumento de 40% na média do score de acertos no grupo controle pré e pós-teste, µ = 5,6 (sd ± 1,40) Md 6,0 – µ =7,86 (sd ±1,45) Md 8,0 respectivamente. Já o grupo intervenção apresentou aumento de 29,63% entre pré e pós teste, µ = 5,4 (sd ±1,59) Md 5,0 – µ =7,0 (sd ± 1,06) Md 7,0, respectivamente. Após teste de normalidade Shapiro Wilk identificou-se não normalidade dos dados. Deste modo, a análise foi baseada sobre a mediana do grupo e optou-se pelo uso do teste não paramétrico de Wilkoxon. O teste evidenciou que tanto os voluntários do grupo controle (Z = -3,205; P = 0,001) quanto do grupo intervenção (Z = -3,225; P = 0,001) elevaram o nível de conhecimento após a aplicação dos métodos de educação utilizados sobre o tema de capacitação.
-
Secondary outcomes:
en
Outcome: We expect to see a greater increase in the level of knowledge of the subject matter of the volunteers trained using the simulation strategy (intervention group) compared to those trained using lectures (control group). The tests will be applied once there is a variation of at least 5% in the pre- and post-intervention measurements.
pt-br
Desfecho esperado 1: Espera-se observar um maior aumento no nível de conhecimento, acerca do tema abordado, dos voluntários capacitados com a estratégia de simulação (grupo intervenção), quando comparados aos capacitados por meio da aula expositiva (grupo controle). A aplicação dos testes serão a partir da constatação de uma variação de pelo menos 5% nas medições pré e pós-intervenção.
en
Outcome found 1: The Mann-Whitney U test was used to compare the groups, as they were independent non-parametric samples. There was no significance in the pre-test comparison between the control (µ=5.60 sd ± 1.40; Md = 6.0) and intervention (µ =5.40 sd ± 1.59; Md = 5.0) groups, Z = -468; P = 0.640. However, the comparative analysis of the post-test scores between the groups showed significant differences. Control group µ =7.86 (sd ±1.45) Md =8.0 and intervention group µ =7.0 (sd ±1.06) Md =7.0 (Z = -2.142; p=0.032). The test thus showed that the volunteers trained using the lecture strategy had a higher level of knowledge about the training topic.
pt-br
Desfecho encontrado 1: Para a comparação entre os grupos, por se tratar de amostras independentes não paramétricas utilizou-se o Teste U de Mann-Whitney. Não se observou significância na comparação do pré-teste entre os grupos controle (µ=5,60 sd ± 1,40; Md = 6,0) e intervenção (µ =5,40 sd ± 1,59; Md = 5,0), Z = -468; P = 0,640. Entretanto, a análise comparativa dos scores pós-teste entre os grupos, apresentou diferenças significantes. Grupo controle µ =7,86 (sd ±1,45) Md =8,0 e grupo intervenção µ =7,0 (sd ± 1,06) Md =7,0 (Z = -2,142; p=0,032). Deste modo o teste mostrou que os voluntários capacitados por meio da estratégia de aula expositiva obtiveram maior elevação do conhecimento sobre o tema de capacitação.
Contacts
-
Public contact
- Full name: Thárcis Rocha de Oliveira
-
- Address: Av. Robert Koch, 60 - Operária, Hospital Universitário, CCS, Departamento de Enfermagem
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86038-350
- Phone: +55 (43) 3371-2378
- Email: enf.tharcisoliveira@uel.br
- Affiliation: Residência em Enfermagem em Urgência e Emergência
-
Scientific contact
- Full name: Thárcis Rocha de Oliveira
-
- Address: Av. Robert Koch, 60 - Operária, Hospital Universitário, CCS, Departamento de Enfermagem
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86038-350
- Phone: +55 (43) 3371-2378
- Email: enf.tharcisoliveira@uel.br
- Affiliation: Residência em Enfermagem em Urgência e Emergência
-
Site contact
- Full name: Aline Franco da Rocha
-
- Address: Av. Robert Koch 660, vila operária, Hospital Universitário, CCS, Departamento de Enfermagem
- City: Londrina / Brazil
- Zip code: 86038-350
- Phone: +55 (43) 3371-2378
- Email: alineafr@uel.br
- Affiliation: Residência em Enfermagem em Urgência e Emergência
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16844.
Existem 8287 ensaios clínicos registrados.
Existem 4661 ensaios clínicos recrutando.
Existem 305 ensaios clínicos em análise.
Existem 5718 ensaios clínicos em rascunho.