Public trial
RBR-2kwfsk The Pelotas Trial of Parenting Interventions for Aggression
Date of registration: 06/06/2018 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 05/15/2024 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Evaluation of Two Parenting Interventions Focussed on Improving Conditions for Development in Early Childhood and Prevention of Violence in a Medium-Sized City in the South of Brazil
pt-br
Avaliação de Duas Intervenções Com Pais, Focadas na Melhoria das Condições de Desenvolvimento na Primeira Infância e Prevenção da Violência em uma Cidade de Porte Médio do Sul Brasil
es
Evaluación de dos intervenciones con madres, enfocadas en mejorar las condiciones de desarrollo en la primera infancia y prevenir la violencia en una ciudad de tamaño mediano del sur de Brasil
Trial identification
- UTN code: U1111-1214-1278
-
Public title:
en
The Pelotas Trial of Parenting Interventions for Aggression
pt-br
Estudo Primeira Infância Acolhida
es
Estudio Primera Infancia Bienvenida
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
87252418.2.0000.5317
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
2.602.769
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Faculdade de Medicina - Universidade Federal de Pelotas
-
87252418.2.0000.5317
Sponsors
- Primary sponsor: Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia
-
Secondary sponsor:
- Institution: Prefeitura Municipal de Pelotas
- Institution: Faculdade de Medicina - Universidade Federal de Pelotas
-
Supporting source:
- Institution: Wellcome Trust - Grant 210735/A/18/Z Life-course determinants and prevention of violence
- Institution: Prefeitura Municipal de Pelotas
- Institution: Fondation Botnar - Grant 6260
Health conditions
-
Health conditions:
en
Aggression
pt-br
Agressão
es
Agresión
-
General descriptors for health conditions:
en
F00-F99 V - Mental, behavioural disorders
pt-br
F00-F99 V - Transtornos mentais e comportamentais
es
F00-F99 V - Trastornos mentales y del comportamiento
-
Specific descriptors:
en
F01.145.126.125 Aggression
pt-br
F01.145.126.125 Agressão
es
F01.145.126.125 Agresión
Interventions
-
Interventions:
en
It is a randomized controlled trial with three arms. Given the nature of the educational interventions, it is not possible to blind participants and people delivering interventions. Participants will be randomly allocated to one of three groups: 1. ACT, N = 110, Raising Safe Kids Program: This is an nine-session group intervention, to be delivered over 9 weeks. It is designed to reduce harsh parenting and abuse of children. It is manualised, with each session covering specific topics. Parents are trained to understand child development and raise children free of abuse and its consequences. Based on trials in HICs which have found that ACT achieves reduced harsh parenting and child conduct problems, the WHO recommends ACT as promising for LMIC settings. A before-after study examining a Brazilian version of ACT found positive change in parenting and child behaviour, and cultural acceptability of the programme across different socioeconomic groups. 2. Dialogic Book-sharing DBS, N = 110. This is an eight-session group intervention, to be delivered fortnightly over 8 weeks. It is designed to enhance carer skills in sharing picture books with children. It is manualised, with each session covering specific topics, such as ‘talking about feelings’, and ‘talking about intentions’. Dialogic reading interventions in HICs have shown considerable benefit to the development of child language. Recent research in a poor LMIC communityies, has shown DBS to increase parental sensitivity and reciprocity, and to improve child language, attention, and social understanding. 3. Control, N = 110. This group will receive no intervention input from the research team, but will continue to receive the standard support services available to the community from which the sample will be drawn
pt-br
Este é um ensaio controlado randomizado com três braços. Dada a natureza das intervenções educacionais, não é possível o cegamento das participantes e das pessoas que entregam as intervenções. Os participantes serão distribuídos aleatoriamente em um dos três grupos: 1. ACT, N = 110, Programa Criando Crianças Seguras: Esta é uma intervenção em grupo com nove sessões, com duração de 9 semanas. Ele foi projetado para reduzir a educação severa e o abuso de crianças. É manualizado, com cada sessão cobrindo tópicos específicos. Os pais são treinados para entender o desenvolvimento infantil e criar filhos livres de abuso e de suas conseqüências. Baseada em estudos realizados em países de alta renda, os quais apontam que o ACT reduz problemas severos de paternidade e de conduta infantil, a OMS recomenda a aplicação deste programa também em países de baixa e media renda. Um estudo que examinou uma versão brasileira do ACT encontrou mudanças positivas no comportamento dos pais e das crianças, além de aceitação cultural do programa em diferentes grupos socioeconômicos. 2. Compartilhamento Dialógico de Livros CDL, N = 110. Esta é uma intervenção grupal de oito sessões, realizada durante 8 semanas. Foi projetada para melhorar as habilidades dos cuidadores no compartilhamento de livros ilustrados com as crianças. Consiste em uma intervenção padronizada, com cada sessão cobrindo tópicos específicos, tais como "falando sobre sentimentos" e "falando sobre intenções". Intervenções de leitura dialógica em países de alta renda mostraram benefícios para o desenvolvimento da linguagem infantil. Pesquisas recentes em uma comunidade pobre de países de baixa e média renda mostraram que o DBS aumenta a sensibilidade parental e a reciprocidade, além de melhorar a linguagem da criança, sua atenção e compreensão social. 3. Controle, N = 110. Este grupo não receberá nenhuma intervenção da equipe de pesquisa, mas continuará a receber os serviços de suporte padrão disponíveis para a comunidade da qual a amostra será desenhada
es
Este es un ensayo controlado aleatorizado de tres brazos. Dada la naturaleza de las intervenciones educativas, no es posible cegar a los participantes ni a las personas que realizan las intervenciones. Los participantes serán asignados aleatoriamente a uno de tres grupos: 1. ACT, N = 110, Programa Criando Niños Seguros: Esta es una intervención grupal de nueve sesiones que dura 9 semanas. Es un programa diseñado para reducir la criacion dura y el abuso infantil. Es un programa estandarizado, y cada sesión cubre temas específicos. Los padres son capacitados para comprender el desarrollo infantil y criarlos libres de abuso y sus consecuencias. Basándose en estudios realizados en países de ingresos altos, que indican que ACT reduce los problemas graves de paternidad y conducta infantil, la OMS recomienda la aplicación de este programa también en países de ingresos bajos y medios. Un estudio que examinó una versión brasileña de ACT encontró cambios positivos en el comportamiento de padres e hijos, así como aceptación cultural del programa en diferentes grupos socioeconómicos. 2. Compartilhamento de libros dialógico CLD, N = 110. Esta es una intervención grupal de ocho sesiones, realizada durante 8 semanas. Está diseñado para mejorar las habilidades de los cuidadores para compartir libros ilustrados con los niños. Consiste en una intervención estandarizada, abordando a cada sesión temas específicos como "hablar de sentimientos" y "hablar de intenciones". Las intervenciones de lectura dialógica en países de altos ingresos han demostrado beneficios para el desarrollo del lenguaje de los niños. Investigaciones recientes en una comunidad pobre de países de ingresos bajos y medios han demostrado que aumenta la sensibilidad y la reciprocidad de los padres, además de mejorar el lenguaje, la atención y la comprensión social de los niños. 3. Control, N = 110. Este grupo no recibirá ninguna intervención del equipo de investigación, pero seguirá recibiendo los servicios de apoyo estándar disponibles para la comunidad de la que se extraerá la muestra
-
Descriptors:
en
I02 Education
pt-br
I02 Educação
es
I02 Educación
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 06/18/2018 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 330 - 2 Y 3 Y -
Inclusion criteria:
en
child born in 2015 in Pelotas city; mother lives in the household; mother consents to participate in the study; mother is the primary caregiver of the child; mother lives in the child’s house at least 4 nights per week; family income is in bottom 30% at child age 2-years
pt-br
criança nascida em Pelotas no ano de 2015; criança mora com a mãe; mãe aceitar participar do estudo; mãe ser a cuidadora principal da criança; mãe viver na mesma casa que a criança pelo menos quatro noites por semana; família estar entre os 30% das famílias de mais baixa renda da coorte quando a criança estava com 2 anos de idade
es
niño nacido en Pelotas en 2015; el niño vive con la madre; madre que acepta participar en el estudio; siendo la madre la principal cuidadora del niño; la madre vive en la misma casa que el niño al menos cuatro noches a la semana; la familia se encontraba entre el 30% de las familias de ingresos más bajos de la cohorte cuando el niño tenía 2 años
-
Exclusion criteria:
en
child with low aggression score at age 2-years old; child with serious developmental delay at age 2-years; child with other medical condition preventing participating in activities targeted by interventions; mother has a medical condition preventing participating in intervention activities
pt-br
escore de agressividade baixo aos 2 anos de idade; criança apresenta atraso no desenvolvimento severo aos 2 anos de idade; criança tem outra condição médica que impeça sua participação nas atividades previstas pela intervenção; mãe apresenta uma condição médica que a impeça de participar das atividades previstas pela intervenção
es
puntuación baja de agresión a los 2 años de edad; el niño presenta un retraso severo en el desarrollo a los 2 años de edad; el niño tiene otra condición médica que le impide participar en las actividades previstas por la intervención; la madre tiene una condición médica que le impide participar en las actividades previstas por la intervención
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Factorial 3 Double-blind Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Expected outcome 6. Evaluate the reduction in child aggression at 6-month follow-up, when children are approximately aged 4-years; assessed by questionnaires (Child Behavior Checklist, ELDEQ study questionnaire) and observational tasks (LABTAB, Don’t Touch, and Clean up), with an independent statistician calculating the final latent variable(s) of aggression for analysis; reduced aggression will be identified based on a statistically significant lower level of child aggression in the intervention groups compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 6. Avaliar a redução de comportamento agressivo infantil, avaliado no seguimento de seis meses quando as crianças terão aproximadamente 4 anos; avaliado por questionários (Child Behavior Checklist, Questionário do Estudo ELDEQ) e tarefas obsevacionais (Lab-TAB, “Não toque!” e “Organizar os brinquedos”), com um estatístico independente que irá calcular a(s) variável(is) latente(s) final(is) de agressão para análise; redução na agressividade será identificada baseado no menor nível estatisticamente significativo de agressão infantil nos grupos de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 6. Evaluar la reducción de comportamiento agresivo infantil, evaluado en un seguimiento de seis meses cuando los niños tendrán aproximadamente 4 años; evaluado mediante cuestionarios (Child Behavior Checklist, ELDEQ Study Questionnaire) y tareas de observación (Lab-TAB, “¡No toques!” y “Organiza los juguetes”), con un estadístico independiente que calculará la(s) variable(s) latente(s) final(es). s) de agresión para análisis; La reducción de la agresión se identificará en función del nivel más bajo estadísticamente significativo de agresión infantil en los grupos de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
-
Secondary outcomes:
en
Expected outcome 1. Evaluate the reduction in child chronic stress levels (for both the book-sharing and ACT interventions), assessed via cortisol levels in hair samples; reduced child chronic stress will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention groups compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 1. Avaliar a redução no estresse infantil crônico (para ambas as intervenções Compartilhamento de Livros e ACT), acessado via níveis de cortisol em amostras de cabelo das crianças; redução no estresse infantil crônico será identificada baseado no menor nível estatisticamente significativo nos grupos de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 1. Evaluar la reducción de estrés infantil crónico (tanto para las intervenciones de intercambio de libros como de ACT), evaluado mediante niveles de cortisol en muestras de cabello de niños; La reducción del estrés infantil crónico se identificará en función del nivel estadísticamente significativo más bajo en los grupos de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
en
Expected outcome 2. Evaluate the reduction in parental reported stress (for both the book-sharing and ACT interventions), assessed via the Perceived Stress Scale and Pelotas questions on parenting stres; reduced parental reported stress will be identified based on a statistically significant lower level in the intervention groups compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 2. Avaliar a redução no estresse materno relatado (para ambas as intervenções Compartilhamento de Livros e ACT), acessado por meio da 'Escala de Estresse Percebido' e de questões sobre estresse parental desenvolvidas para o estudo de Pelotas; redução no estresse materno relatado será identificada baseado no menor nível estatisticamente significativo nos grupos de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 2. Evaluar la reducción de estrés materno informado (tanto para las intervenciones de intercambio de libros como de ACT), al que se accede a través de la 'Escala de estrés percibido' y preguntas sobre el estrés de los padres desarrolladas para el estudio de Pelotas; La reducción del estrés materno informado se identificará en función del nivel estadísticamente significativo más bajo en los grupos de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
en
Expected outcome 3. Evaluate the reduction in parental chronic stress levels (for both the book-sharing and ACT interventions), assessed via cortisol levels in hair samples; reduced parental chronic stress will be identified based on a statistically significant lower level in the intervention groups compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 3. Avaliar a redução no estresse parental crônico (para ambas as intervenções Compartilhamento de Livros e ACT), acessado via níveis de cortisol em amostras de cabelo das mães; redução no estresse materno crônico será identificada baseado no menor nível estatisticamente significativo nos grupos de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 3. Evaluar la reducción de estrés crónico de los padres (tanto para las intervenciones de intercambio de libros como de ACT), evaluado mediante los niveles de cortisol en muestras de cabello de las madres; La reducción del estrés materno crónico se identificará en función del nivel estadísticamente significativo más bajo en los grupos de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
en
Expected outcome 4. Evaluate the increase in positive parenting (for both the book-sharing and ACT interventions), using the PAFAS questionnaire, and videotaped sensitivity and reciprocity during book-sharing and free play parent-child interactions; increased positive parenting will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention groups compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 4. Avaliar o aumento na parentalidade positiva (para ambas as intervenções, Compartilhamento de Livros e ACT), por meio do questionário PAFAS e da avaliação da sensibilidade e reciprocidade na interação mãe-criança durante as atividades de compartilhamento de livros e brincadeira livre; melhora na parentalidade positiva será identificada baseado no maior nível estatisticamente significativo nos grupos de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 4. Evaluar el aumento de crianza positiva (para ambas intervenciones, Book Sharing y ACT), a través del cuestionario PAFAS y la evaluación de la sensibilidad y reciprocidad en la interacción madre-hijo durante el intercambio de libros y las actividades de juego libre; La mejora en la crianza positiva se identificará en función del nivel estadísticamente significativo más alto en los grupos de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
en
Expected outcome 5. Evaluate the reduction in parental attitudes about corporal punishment (for the ACT intervention), assessed via parental reports on the Deater-Deckard Study Questionnaire; reduced parental favourable attitudes about corporal punishment will be identified based on a statistically significant lower level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 5. Avaliar a redução de atitudes parentais sobre punição física (para a intervenção ACT), acessada via autorrelato parental no questionário do estudo de Deater-Deckard; redução em atitudes parentais sobre punição física será identificada com um redução estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 5. Evaluar la reducción de actitudes de los padres sobre el castigo físico (para la intervención ACT), accedido a través del autoinforme de los padres en el cuestionario del estudio Deeater-Deckard; La reducción de las actitudes de los padres sobre el castigo físico se identificará con una reducción estadísticamente significativa en el grupo de intervención en comparación con el grupo de control, ajustando las variables iniciales
en
Expected outcome 7. Evaluate the improve in child language (for the book-sharing intervention); assessed using the Test of Receptive and Expressive Vocabulary (Teste de Vocabulário Auditivo e Teste de Vocabulário Expressivo); improved language will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 7. Avaliar a melhora na linguagem infantil (para a intervenção de compartilhamento de livros); avaliado por meio do Teste de Vocabulário Auditivo e do Teste de Vocabulário Expressivo; melhora na linguagem será identificada com um aumento estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 7. Evaluar la mejora en lenguaje infantil (para la intervención de intercambio de libros); evaluado mediante la Prueba de Vocabulario Auditivo y la Prueba de Vocabulario Expresivo; La mejora en el lenguaje se identificará con un aumento estadísticamente significativo en el grupo de intervención en comparación con el grupo de control, ajustando por las variables de evaluación inicial
en
Expected outcome 8. Evaluate the improve in child executive functions/self-control/risk taking (for the book-sharing intervention); assessed using the Go no Go task from the Early Years Toolbox, the Block Design task, the Child Version of the Iowa Gambling Task, and assessor ratings; improved executive functions/self-control/risk taking will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 8. Avaliar a melhora nas funções executivas/autocontrole/tomada de risco das crianças (para a intervenção de compartilhamento de livros); acessadas por meio da tarefa 'Go No Go', do Early Years Toolbox; da tarefa Cubos; e da versão infantil do Iowa Gambling Task e por observação das entrevistadoras; melhora nas funções executivas/autocontrole/tomada de risco será identificada com um aumento estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 8. Evaluar la mejora en funciones ejecutivas, autocontrol y asunción de riesgos de los niños (para la intervención de compartir libros); se accede a través de la tarea 'Go No Go' de Early Years Toolbox; de la tarea Cubos; y la versión infantil de la Iowa Gambling Task y la observación de los entrevistadores; La mejora en las funciones ejecutivas/autocontrol/asunción de riesgos se identificará con un aumento estadísticamente significativo en el grupo de intervención en comparación con el grupo de control, ajustando las variables iniciales
en
Expected outcome 9. Evaluate the improve in child emotion recognition (for the book-sharing intervention), assessed via direct observation of the child in Denham’s puppet task; improved emotion recognition will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 9. Avaliar a melhora no reconhecimento das emoções (para a intervenção Compartilhamento de Livros), acessada por meio de observação direta da performance da criança na tarefa "Denham's puppet task'; melhora no reconhecimento das emoções será identificada com um aumento estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 9. Evaluar la mejora en reconocimiento de emociones (para la intervención de intercambio de libros), al que se accede mediante observación directa del desempeño del niño en la "tarea de títeres de Denham" se identificará una mejora en el reconocimiento de emociones con un aumento estadísticamente significativo en el grupo de intervención en comparación con el control; grupo, ajustando por las variables de la evaluación inicial
en
Expected outcome 10. Evaluate the improve in child empathy/theory of mind/altruism, assessed using the Em-Que parent questionnaire measure, the Help Task, the Dictator Game, and the Triangle task; improved empathy/theory of mind/altruism will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 10. Avaliar a melhora na empatia/Teoria da Mente/altruísmo das crianças, acessados por meio do questionário 'Em-Que', aplicado às mães; pelas tarefas'ajuda','Dictator Game' e 'Triangle Task'; melhora na Empatia/Teoria da Mente/altruísmo será identificada com um aumento estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 10. Evaluar la mejora en empatía/Teoría de la Mente/altruismo de los niños, accedido a través del cuestionario 'Em-Que', aplicado a madres; para las tareas 'ayuda', 'Juego del dictador' y 'Tarea del triángulo'; La mejora en empatía/teoría de la mente/altruismo se identificará con un aumento estadísticamente significativo en el grupo de intervención en comparación con el grupo de control, ajustando las variables iniciales
en
Expected outcome 11. Evaluate the improve in child attention (for the book-sharing intervention), assessed using the Strengths and Difficulties Questionnaire and the Card Sort Task from the Early Years Toolbox; improved attention will be identified based on a statistically significant higher level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 11. Avaliar a melhora na atenção infantil (para a intervenção Compartilhamento de Livros), acessada por meio do Strengths and Difficulties Questionnaire/SDQ e a tarefa 'Card Sort' do 'Early Years Toolbox'; melhora na atenção será identificada com um aumento estatisticamente significativo no grupo da intervenção em comparação com o grupo controle, ajustando para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 11. Evaluar la mejora en atención infantil (para la intervención de intercambio de libros), al que se accede a través del Cuestionario de fortalezas y dificultades/SDQ y la tarea 'Clasificación de tarjetas' de la 'Caja de herramientas para los primeros años'; La mejora en la atención se identificará con un aumento estadísticamente significativo en el grupo de intervención respecto al grupo control, ajustando por las variables de valoración inicial
en
Expected outcome 12. Evaluate the reduction in harsh and abusive parenting (for the ACT intervention); assessed via parent self-report, using the PAFAS questionnaire, the Juvenile Victimization Questionnaire by direct observation during the ‘Don’t touch’ and ‘Clean Up’ tasks, and by searches of official records; reduced harsh and abusive parenting will be identified based on a statistically significant lower level in the intervention group compared with the control group, adjusting for baseline variables
pt-br
Desfecho esperado 12. Avaliar a redução na parentalidade severa e abusiva (para a intervenção ACT); acessada por meio de autorrelato materno, usando o questionário PAFAS, 'Juvenile Victimization Questionnaire', e por observação direta durante as tarefas 'Não toque!' e 'Organização dos brinquedos', e por busca em registros oficiais; redução na parentalidade severa e abusiva será identificada baseado no menor nível estatisticamente significativo no grupo de intervenção comparado com o grupo controle, ajustado para as variáveis da avaliação inicial
es
Resultado esperado 12. Evaluar la reducción de crianza dura y abusiva (para la intervención ACT); se accedió a través del autoinforme materno, utilizando el cuestionario PAFAS, 'Cuestionario de Victimización Juvenil', y mediante observación directa durante las tareas '¡No toques!' y 'Organización de juguetes', y mediante búsqueda en registros oficiales; La reducción de la crianza dura y abusiva se identificará en función del nivel estadísticamente significativo más bajo en el grupo de intervención en comparación con el grupo de control, ajustado por las variables de evaluación inicial
Contacts
-
Public contact
- Full name: Silvia Pinto
-
- Address: Rua Deodoro 1160, 3 piso, Centro de Pesquisas Epidemiologicas
- City: Pelotas / Brazil
- Zip code: 96020-220
- Phone: +55-053-32841300
- Email: imprensa.epi@gmail.com
- Affiliation: Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia
-
Scientific contact
- Full name: Joseph Murray
-
- Address: Rua Marechal Deodoro, 1160 3º piso - Centro de Pesquisas Epidemiológicas
- City: Pelotas / Brazil
- Zip code: 96020-220
- Phone: 53 32841300
- Email: j.murray@doveresearch.org
- Affiliation: Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia
-
Site contact
- Full name: Joseph Murray
-
- Address: Rua Marechal Deodoro, 1160 3º piso - Centro de Pesquisas Epidemiológicas
- City: Pelotas / Brazil
- Zip code: 96020-220
- Phone: 53 32841300
- Email: j.murray@doveresearch.org
- Affiliation: Programa de Pós-Graduação em Epidemiologia
Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16961.
Existem 8355 ensaios clínicos registrados.
Existem 4701 ensaios clínicos recrutando.
Existem 243 ensaios clínicos em análise.
Existem 5773 ensaios clínicos em rascunho.