Public trial
RBR-2jyhqp Evaluating an intervention program to help parents raise their children
Date of registration: 03/01/2016 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 03/01/2016 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Evaluating the efficacy of a preventive intervention in parenting practices
pt-br
Avaliação da eficácia de um programa de intervenção preventiva em práticas educativas parentais
Trial identification
- UTN code: U1111-1172-9820
-
Public title:
en
Evaluating an intervention program to help parents raise their children
pt-br
Avaliação de um programa de intervenção para ajudar os pais na educação dos filhos
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
16609/2012
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa do Hospital das Clínicas da FMRP-USP
-
16609/2012
Sponsors
- Primary sponsor: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP
-
Secondary sponsor:
- Institution: Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo
-
Supporting source:
- Institution: FAEPA
- Institution: American Psychological Association
- Institution: Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo
- Institution: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP
Health conditions
-
Health conditions:
en
violence and maltreatment prevention against children
pt-br
prevenção de violência e maus-tratos contra a criança
-
General descriptors for health conditions:
en
Q65.040 prevention & control
pt-br
Q65.040 prevenção & controle
es
Q65.040 Condiciones patológicas, signos y síntomas
-
Specific descriptors:
Interventions
-
Interventions:
en
Both groups (intervention and waiting list control) will participate in the ACT Raising Safe Kids Program, developed by the American Psychological Association. The ACT program is an universal intervention to improve positive parenting practices and to prevent violence and child maltreatment. These program consists of eight two hours sessions once a week. The sessions will be disseminated knowledge and skills to parents on child development and education of children, and how to prevent child maltreatment. The curriculum is organized in eight modules as following:1) understanding Children’s Behaviors; 2)young children’s exposure to violence; 3) understanding and controlling parents’ anger; 4) understanding and helping angry children; 5)children and electronic Media; 6) discipline and parenting styles; 7) discipline for positive behaviors; 8) take ACT to your home and community. The intervention group will participate on three assessments (before and after the program and three months after the program ends), lasting a maximum of one hour and a half each, in which participants answer to instruments. These instruments are about participant history of life, child behavior, and how they educate their children. The waiting list group will also participate in these assessments, but only participate in the intervention after the intervention group finished. The mothers of these group will follow the schedule: 1st evaluation; 8 week waiting period; 2nd evaluation; intervention; and 3rd assessment (post- intervention).
pt-br
Ambos os grupos de intervenção e controle de lista de espera participarão do Programa ACT - Para Educar Crianças em Ambientes Seguros, que é um programa de intervenção universal preventivo para promover práticas educativas parentais positivas e prevenir violência e maus-tratos contra a criança, desenvolvido pela American Psychological Association. O Programa de intervenção consta de oito encontros com duração de 2 horas uma vez por semana. Nos encontros serão difundidos conhecimentos e habilidades aos pais sobre desenvolvimento infantil, educação dos filhos e como prevenir maus tratos contra a criança. Nas oito sessões foram abordados os seguintes temas: 1) Compreenda os comportamentos do seu filho; 2) A violência na vida das crianças; 3) Como os pais podem entender e controlar a raiva; 4) Como entender e ajudar as crianças quando elas sentem raiva; 5) As crianças e os meios eletrônicos de comunicação; 6) Disciplina e estilos parentais; 7) Disciplina para comportamentos positivos; 8) Leve o programa ACT para sua casa e sua comunidade.Com o grupo de intervenção serão realizadas com as mães participantes três avaliações pela pesquisadora (antes e após o programa e três meses após o término do programa) com duração de no máximo uma hora e meia cada, nas quais os participantes do estudo responderão a instrumentos de avaliação. Nesses instrumentos os participantes irão responder perguntas sobre sua história de vida e de sua a família, sobre o comportamento da criança, e sobre como educa seu filho. O grupo controle de lista de espera participará das mesmas avaliações, mas somente participará da intervenção após o término do grupo de intervenção. As mães desse grupo seguirão o seguinte esquema: a) 1ª avaliação, b) 2ª avaliação, após oito semanas da realização da 1ª avaliação, c) intervenção e d) 3ª avaliação (pós-intervenção).
-
Descriptors:
en
Q65.040 /prevention & control
pt-br
Q65.040 /prevenção & controle
es
Q65.040 /prevención & control
Recruitment
- Study status: Recruitment completed
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 03/30/2013 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 81 F 18 Y 60 - -
Inclusion criteria:
en
Mothers of children at 3 to 8 years of age, belonging to families living in Ribeirão Preto (SP), Brazil. The inclusion criteria are the following: biological mothers, adoptive mothers or caregivers with custody of the child carrying the maternal function (e.g., grandparents with custody of the child); residents in Ribeirão Preto.
pt-br
Mães de crianças de 3 a 8 anos, pertencentes a famílias residentes em Ribeirão Preto. Os critérios de inclusão estabelecidos para a composição da amostra de mães foram os seguintes: mães biológicas, mães adotivas ou cuidadoras com a guarda da criança de 3 a 8 anos que exerçam a função materna (exemplo avós com a guarda da criança); residentes em Ribeirão Preto.
-
Exclusion criteria:
en
mothers of children with mental illness or disabling physical illness; mothers with apparent cognitive impairment, leading to the loss in understanding instructions; and mothers who are participating in some other kind of guidance on parenting practices.
pt-br
mães de crianças com doenças mentais ou doenças físicas incapacitantes; mães com deficiência cognitiva aparente, que leve ao prejuízo na compreensão das instruções; e mães que estejam participando de algum outro tipo de orientação sobre práticas parentais.
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Cross-over 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
increase parenting practices scores of mothers participants in the intervention program. To evaluate the parenting practices will be used the ACT Evaluation Questionnaire including the parental style, electronic media and parental behavior scales (Silva, 2009). For realization of the expected outcomes will be considered statistically significant increase in ACT questionnaire scores from pre- to post-intervention, in the intervention group compared with the waiting list control group, indicating an improvement of parenting practices in the intervention group .
pt-br
aumento nos escores referente as práticas educativas das mães participantes do programa de intervenção. Para avaliação das práticas educativas, será utilizada o questionário de avaliação ACT, que inclui as escalas de estilo parental, meios eletronicos e comportamento parental (Silva, 2009). Para constatação dos desfechos esperados serão considerados aumento estatisticamente significativo nos escores do questionário ACT do momento pré para o pós-intervenção do grupo de intervenção comparado com o grupo controle de lista de espera, indicando melhora das práticas educativas do grupo de intervenção.
-
Secondary outcomes:
en
increase in child behavior scores of sons of mothers participants in the intervention program. To evaluate the child behavior will be used the the SDQ questionnaire (Goodman , 2005).For realization of the expected outcomes will be considered statistically significant decrease in SDQ scores, from pre- to post intervention, in the intervention group compared with the waiting list control group, indicating decrease in child behavior problems in the intervention group.
pt-br
aumento nos escores referente aos comportamentos das crianças, filhos das participantes do programa de intervenção. Para avaliação do comportamento da criança será utilizado o questionário SDQ (Goodman, 2005). Para constatação dos desfechos esperados serão considerados diminuição estatisticamente significativa dos escores do SDQ, do momento pré para o pós-intervenção do grupo de intervenção comparado com o grupo controle de lista de espera, indicando diminuição dos problemas de comportamento das crianças do grupo de intervenção.
Contacts
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Public contact
- Full name: Elisa Rachel Pisani Altafim
-
- Address: Av. Tenente Catão Roxo, 2650
- City: Ribeirão Preto / Brazil
- Zip code: 14051-140
- Phone: +55 (16) 33159042
- Email: elisa.altafim@usp.br
- Affiliation: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP
- Full name: Maria Beatriz Martins Linhares
-
- Address: Av. Tenente Catão Roxo, 2650
- City: Ribeirão Preto / Brazil
- Zip code: 14051-140
- Phone: +55 (16) 3315 4610
- Email: linhares@fmrp.usp.br
- Affiliation: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP
-
Scientific contact
- Full name: Elisa Rachel Pisani Altafim
-
- Address: Av. Tenente Catão Roxo, 2650
- City: Ribeirão Preto / Brazil
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- Phone: +55 (16) 33159042
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- Address: Av. Tenente Catão Roxo, 2650
- City: Ribeirão Preto / Brazil
- Zip code: 14051-140
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Site contact
- Full name: Elisa Rachel Pisani Altafim
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- Address: Av. Tenente Catão Roxo, 2650
- City: Ribeirão Preto / Brazil
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- City: Ribeirão Preto / Brazil
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Additional links:
Total de Ensaios Clínicos 16813.
Existem 8270 ensaios clínicos registrados.
Existem 4652 ensaios clínicos recrutando.
Existem 324 ensaios clínicos em análise.
Existem 5715 ensaios clínicos em rascunho.