Public trial
RBR-22cv4kv The effect of the World Health Organization's iSupport in Brazil
Date of registration: 03/14/2022 (mm/dd/yyyy)Last approval date : 03/14/2022 (mm/dd/yyyy)
Study type:
Interventional
Scientific title:
en
Translation, Cultural Adaptation and the Effects of the World Health Organization's iSupport for the Brazilian Context
pt-br
Tradução, Adaptação Cultural e Avaliação da Eficácia do iSupport da Organização Mundial da Saúde para o Contexto Brasileiro
es
Translation, Cultural Adaptation and the Effects of the World Health Organization's iSupport for the Brazilian Context
Trial identification
- UTN code: U1111-1272-3776
-
Public title:
en
The effect of the World Health Organization's iSupport in Brazil
pt-br
O efeito do iSupport da Organização Mundial da Saúde no Brasil
-
Scientific acronym:
-
Public acronym:
-
Secondaries identifiers:
-
88157118.0.1001.5504
Issuing authority: Plataforma Brasil
-
5.141.963
Issuing authority: Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade Federal de São Carlos
-
88157118.0.1001.5504
Sponsors
- Primary sponsor: Departamento de Gerontologia da Universidade Federal de São Carlos
-
Secondary sponsor:
- Institution: Universidade de Brasília
-
Supporting source:
- Institution: Ministério da Saúde
Health conditions
-
Health conditions:
en
Caregiver Burden; Depression; Anxiety
pt-br
Fardo do cuidador; Depressão; Ansiedade
-
General descriptors for health conditions:
en
M01.085 Caregivers
pt-br
M01.085 Cuidadores
-
Specific descriptors:
en
F01.145.126.990.551 Caregiver Burden
pt-br
F01.145.126.990.551 Fardo do cuidador
en
F01.145.126.350 Depression
pt-br
F01.145.126.350 Depressão
en
F01.470.132 Anxiety
pt-br
F01.470.132 Ansiedade
Interventions
-
Interventions:
en
A two-arm randomized controlled trial comparing the effects of online support programmer with a control group. 390 participants will be recruited. Data are collected online using self-administered instruments at baseline, 3 and 6 months after baseline. Experimental group: access, for 3 months, to the online self-help training and support program: iSupport for dementia - Brazilian version, which offers information, skills training and support for informal caregivers of people with dementia. iSupport is an online self-help program developed by the World Health Organization to provide education, skills training and support to informal caregivers of people with dementia. iSupport is based on problem solving techniques and cognitive-behavioral therapy and consists of 23 lessons organized into 5 modules: Control group: Access, 3-month, educational intervention contains currently available information on relevant topics about dementia symptoms and how to recognize caregiver stress. There will be no restrictions on what other websites caregivers who are part of the control group can access. The education-only site will be information-focused (not skills training). Therefore, the Education Only website will be similar to existing Dementia-focused websites and static information provided by iSupport. It will present the information in lecture format and will not take advantage of other features that the interactive site can offer.
pt-br
Um ensaio clínico randomizado e controlado de dois braços comparando os efeitos do programador de suporte online com um grupo de controle. Serão recrutados 390 participantes. Os dados são coletados online, recorrendo a instrumentos autoadministrados, no início do estudo, 3 e 6 meses após o início do estudo. Grupo experimental: acesso, por 3 meses, ao programa de treinamento e suporte online de autoajuda: iSupport for dementia - versão brasileira, que oferece informações, treinamento de habilidades e suporte para cuidadores informais de pessoas com demência. O iSupport é um programa de autoajuda online desenvolvido pela Organização Mundial da Saúde para fornecer educação, treinamento de habilidades e apoio a cuidadores informais de pessoas com demência. O iSupport baseia-se em técnicas de resolução de problemas e terapia cognitivo-comportamental e consiste em 23 aulas organizadas em 5 módulos: Grupo controle: Acesso, por 3 meses, a intervenção educacional contém informações atualmente disponíveis sobre tópicos relevantes sobre sintomas de demência e como reconhecer o estresse dos cuidadores. Não haverá nenhuma restrição sobre quais outros sites os cuidadores que fazem parte do grupo de controle podem acessar. O site somente para educação será focado em informações (não em treinamento de habilidades). Portanto, o site somente para educação será semelhante aos sites existentes com foco em demência e às informações estáticas fornecidas pelo iSupport. Ele apresentará as informações em formato de palestra e não aproveitará as vantagens de outros recursos que o site interativo pode oferecer.
-
Descriptors:
en
L01.224.230.110.500.688 Internet-Based Intervention
pt-br
L01.224.230.110.500.688 Intervenção baseada em internet
Recruitment
- Study status: Not yet recruiting
-
Countries
- Brazil
- Date first enrollment: 04/01/2022 (mm/dd/yyyy)
-
Target sample size: Gender: Minimum age: Maximum age: 390 - 18 Y 100 Y -
Inclusion criteria:
en
Be aged 18 years or older; report that they are a family caregiver of a person with dementia; providing non-paid care for at least 6 months at the time of the recruitment; caring for a person holding a diagnosis of dementia; have access to a smartphone, computer or tablet with internet
pt-br
Ter 18 anos ou mais; relatar que é o cuidador familiar de uma pessoa com demência; prestar cuidados não remunerados por pelo menos 6 meses no momento do recrutamento; cuidando de uma pessoa com diagnóstico de demência; ter acesso a um smartphone, computador ou tablet com internet
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Exclusion criteria:
en
Unable to comprehend written Brazilian Portuguese; not having access to a device with internet connection
pt-br
Incapaz de compreender o português brasileiro escrito; não ter acesso a um dispositivo com conexão à internet
Study type
-
Study design:
-
Expanded access program Purpose Intervention assignment Number of arms Masking type Allocation Study phase Prevention Parallel 2 Open Randomized-controlled N/A
Outcomes
-
Primary outcomes:
en
Burden: Assessing subjective burden through the single-item Burden Scale, in which caregivers can respond with values between 1 and 10. These values indicate the level of stress due to the caregiving experience, with 1 representing “non-stressful” and 10 representing “extremely stressful”. For inclusion in the study, the caregiver's needs either a score of 4 or higher in the Burden Scale or meet the criteria for inclusion in the assessments of anxiety and depressive symptoms. It is expected to reduce the caregivers' perception of burden, assessed by the Zarit Burden Inventory (ZBI) in its 22 items version. ZBI measures the emotional, social and financial impact of caring for someone. Each item will be scored on a 5-point Likert scale from 0 (never) to 4 (almost always). Total score ranges from zero to 88, with higher scores indicating greater perceived burden. The ZBI has high internal consistency, shown by national studies with caregivers, as α = 0.87 (Scazufca), α = 0.88 (Ferraresi et al., 2019) and α 0.85 (Bianchi et al., 2016) . The ZBI total score will be used to verify whether the outcome occurred, by observing the possible reduction for perception of burden in the measurements pre and post-intervention, as well as on follow-up.
pt-br
Sobrecarga: Avaliar a sobrecarga subjetiva por meio do Escala de Sobrecarga de item único, em que cuidadores podem responder com valores entre 1 e 10, o que indica o nível de estresse devido à experiência de cuidar, sendo que 1 representa “não estressante” e 10 representa “extremamente estressante”. Para inclusão enquanto participante do estudo, a pontuação do cuidador deve ser 4 ou mais, ou cumprir os critérios para inclusão nas avaliações de sintomas ansioso e depressivos. Além disso, espera-se diminuir a percepção de sobrecarga dos cuidadores, verificada pelo Inventário de Sobrecarga de Zarit (ZBI) versão 22 itens, que mede o impacto emocional, social e financeiro de cuidar de alguém. Cada um dos itens será pontuado em uma escala Likert de 5 pontos de 0 (nunca) a 4 (quase sempre), a pontuação total varia de zero a 88, sendo que pontuações mais altas indicam maior percepção de sobrecarga. O ZBI tem alta consistência interna, mostrado por estudos nacionais com cuidadores, como α = 0,87 (Scazufca), α = 0,88 (Ferraresi et al., 2019) e α 0,85 (Bianchi et al.,2016). A ZBI será utilizada para verificar se o desfecho realmente ocorreu, com a diminuição da percepção de sobrecarga, por meio da pontuação total, nas medições, pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Depressive Symptoms: For the assessment of depressive symptoms the Center for Epidemiological Studies 10-item Depression Scale (CES-D 10) will be used. Participants will rate the frequency of symptoms during the past week. Its score ranges from zero (never or rarely) to 3 (always). The total score ranges from zero (no depression) to 60 (very depressed), with the cut-off point for identifying probable cases of depression of >12 points. The CES-D has a high index of internal consistency (α=0.86) and a factorial solution of 3 factors that explained 47.5% of the total variability of the data (1- negative affection; 2- difficulty in initiating behaviors; 3- positive affection) (Batistoni et al., 2007). CES-D total score will be used to verify whether the outcome occurred, by the analysis of a possible decrease in depressive symptoms in the measurements pre and post-intervention, and follow-up. In addition to that, for inclusion in the study, caregivers' scores on this instrument must be between 3 and 11 points (or above the cut-off score in the assessments of burden (1 item) and anxiety). The value of 11 (and not 12) points as the upper cut-off score was determined in order to reduce the probability of including people with clinical depression.
pt-br
Sintomas Depressivos: Avaliar a presença de sintomas depressivos utilizando a Escala de Depressão do Center for Epidemiological Studies 10 items (CES-D 10), para os quais os participantes avaliarão a frequência dos sintomas durante a última semana. A pontuação varia de zero (nunca ou raramente) a 3 (sempre). O escore total varia de zero (sem depressão) a 60 (muito deprimido), com o ponto de corte para identificação de prováveis casos de depressão de >12 pontos. A CES-D apresenta alto índice de consistência interna (α=0,86) e uma solução fatorial de 3 fatores que explicaram 47,5% da variabilidade total dos dados (1- afetos negativos; 2- dificuldade de iniciar comportamentos; 3- afetos positivos) (Batistoni et al., 2007). A CES-D será utilizada para verificar se o desfecho realmente ocorreu, com a diminuição dos sintomas depressivos, por meio da pontuação total, nas medições, pré e pós-intervenção e follow-up. Além disso, para inclusão no estudo, a pontuação dos cuidadores neste instrumento deve ser entre 3 e 11 pontos (ou, então, acima da nota de corte nas avaliações de sobrecarga (1 item) e ansiedade). O valor de 11 (e não 12) pontos enquanto nota de corte superior foi determinado a fim de reduzir a probabilidade de incluir pessoas com quadro clínico de depressão.
en
Anxiety Symptoms: Anxiety symptoms will be assessed with the anxiety subscale of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-A). The instrument consists of 7 items, using a Likert-type scale ranging from 0 zero to 3 points. The total score for the subscale ranges from zero to 21 points, with higher scores indicating more severe anxiety symptoms. HADS-A has a good internal consistency index (α=0.68) (Botega et al., 1995). The total score of HADS-A will be used to verify whether the outcome occurred, by the analysis of a potential decrease in anxiety symptoms in the measurements pre and post-intervention, and follow-up. For inclusion in the present study, caregivers' scores must be > 3 (or meet the criteria for inclusion in the burden (1 item) and depression assessments).
pt-br
Sintomas Ansiosos: Avaliar os sintomas de ansiedade por meio da subescala de ansiedade da Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão (HADS-A). O instrumento é composto por 7 itens, utilizando uma escala tipo Likert que varia de 0 zero a 3 pontos. O escore total para a subescala varia de zero a 21 pontos, sendo pontuações mais altas indicando sintomas mais graves de ansiedade. A HADS-A apresenta bom índice de consistência interna (α=0,68) (Botega et al., 1995). A HADS-A será utilizada para verificar se o desfecho realmente ocorreu, com a diminuição dos sintomas ansiosos, por meio do escore total, nas medições, pré e pós-intervenção e follow-up. Para inclusão no presente estudo, a pontuação dos cuidadores deve ser > 3 (ou, então, cumprir os critérios para inclusão nas avaliações de sobrecarga (1 item) e depressão).
en
Dementia screening: The Ascertaining Dementia Interview – Brazil (AD8) will be used to assess whether the caregiver reports that the person under their care has cognitive changes. This is an eight-item questionnaire which assesses cognitive functions such as memory and judgment. It is a self-report measure to track cognitive-related functional decline over the past few years. The questionnaire has a response format “Yes, there was a change”, “No, there was no change” and “I don’t know”. The total score is the result of the sum of the items whose answer is “Yes, there was a change”. Good discriminatory validity for this scale was found in Brazil among people over 65 years of age, with and without dementia (determined based on three other assessment procedures), and the cut-off point is affirmative responses in three items. The discriminant validity value obtained, considering scores on the Clinical Dementia Rating Scale (CDR), was 0.861, which suggests excellent discrimination; sensitivity was 83.1%; and specificity 68.7% (Correia et al., 2011). Therefore, it is possible to state that caregivers assist someone with dementia when they evaluate the person under their care with a score ≥3 on this scale. The AD8 will be used to verify whether caregivers assist a person with dementia in the pre-intervention measurement.
pt-br
Rastreio de demência: Avaliar se o cuidador relata que a pessoa sob seus cuidados apresenta alterações cognitivas por meio do Ascertaining Dementia Interview – Brazil (AD8). É um questionário de oito itens para avaliar funções cognitivas, tais como memória e julgamento. É uma medida de autorrelato para rastrear o declínio funcional ao longo dos últimos anos atribuído ao comprometimento cognitivo. Apresenta formato de resposta “Sim, houve mudança”, “Não, não houve mudança” e “Não sei”. A pontuação total é o resultado da soma dos itens cuja resposta é “Sim, houve mudança”. Boa validade discriminatória para esta escala foi encontrada no Brasil entre pessoas acima de 65 anos, com e sem demência (determinado com base em três outros procedimentos de avaliação) quando o ponto de corte é de três itens com respostas afirmativas. O valor de validade discriminante obtido, considerando escores no Clinical Dementia Rating Scale (CDR), foi 0.861, o que sugere discriminação excelente; sensibilidade foi de 83,1%; e especificidade 68,7% (Correia et al., 2011). Portanto, é possível afirmar que cuidadores assistem alguém com demência quando avaliarem a pessoa sob seus cuidados com uma pontuação ≥3 nesta escala. O AD8 será utilizado para verificar se os cuidadores assistem uma pessoa com demência, na medição pré-intervenção.
-
Secondary outcomes:
en
Quality of life: Caregivers' Quality of Life (QoL) will be assessed by the Quality of Life Scale (QoL-AD) for patients with Alzheimer's disease and their respective caregivers/family members. The instrument consists of 13 items quantified on a four-point scale, with a score of 1 assigned to poor qualification and a score of 4 to excellent. The total score ranges from 13 to 52, with higher scores indicating better quality of life. The scale has three versions of QoL assessment: the patient's report on their QoL, the caregiver/family member's report on the patient's QoL, and the caregiver/family member's version of their own QoL. Separate scores can be calculated for patient and caregiver reports. The QoL-AD has a high internal consistency index for the patient version (α=0.81), family over patient (α=0.85) and caregiver (α=0.84) (Novelli; Caramelli, 2010). An increase in the caregiver's quality of life is expected, and QoL-AD total score will be used in the measurements pre and post-intervention, and follow-up to verify if the outcome happened.
pt-br
Qualidade de vida: Avaliar a qualidade de vida (QV) dos cuidadores por meio da Escala de Qualidade de Vida (QoL-AD) para pacientes com doença de Alzheimer e seus respectivos cuidadores/familiares. O instrumento é composto por 13 itens quantificados em uma escala de quatro pontos, sendo a pontuação 1 atribuída à qualificação ruim e a pontuação 4, à excelente. A pontuação total varia de 13 a 52, em que os índices mais altos indicam melhor qualidade de vida. A escala possui três versões de avaliação de QV: o relato do paciente sobre sua QV, o relato do cuidador/familiar sobre a QV do paciente e a versão do cuidador/familiar sobre sua própria QV. Pontuações separadas podem ser calculadas para os relatos dos pacientes e do cuidador. A QoL-AD apresenta alto índice de consistência interna para a versão paciente (α=0,81), familiar sobre paciente (α=0,85) e cuidador (α=0,84) (Novelli; Caramelli, 2010). A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se o aumento da qualidade de vida do cuidador, nas medições, pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Positive aspects: The Positive Care Aspects Scale (PCA) will be used to assess the positive aspects of a caregiver's mental or affective state in the context of the care experience. It consists of 9 items, answered on a 5-point scale, with a total score ranging from 9 to 45 points. Higher scores represent more positive evaluations. It has a high internal consistency index α=0.89 (Tarlow et al., 2004). The PCA total score will be used in pre, post and follow-up measurements to verify if the outcome occurred. In addition, the assessment of positive aspect interaction in the caregiving experience will be measured by the Dyad Relationship Scale – caregiver version (items of the positive interaction subscale) (ERCD). The scale is consisted of 11 statements about the quality of the relationship between the members of the dyad and the transformations resulting from the care situation. For each statement, there are four response options: strongly disagree (1 point), disagree (2 points), agree (3 points) or strongly agree (4 points). The ERDC is composed of two subscales: one that measures “Positive Interaction” and the other that measures “Conflicts” between the members of the caregiver-elderly dyad. The higher the score on the two subscales, the greater the degree of positive interaction (Subscale 1) or conflict (Subscale 2). For this study, only the subscale that measures positive interaction will be used. The ECRD will be used to verify if the outcome really occurred, with an increase in the more positive evaluations, through the score of the positive interaction subscale, in the pre- and post-intervention and follow-up measurements.
pt-br
Aspectos positivos: Avaliar os aspectos positivos sobre o estado mental ou afetivo de um cuidador no contexto da experiência de cuidar utilizando a Escala de Aspectos Positivos do Cuidado (PAC). Composta por 9 itens, respondidos em uma escala de 5 pontos, com uma pontuação total que varia de 9 a 45 pontos, sendo que pontuações mais altas representam avaliações mais positivas. Apresenta alto índice de consistência interna α=0,89 (Tarlow et al., 2004). A PAC será utilizada para verificar se o desfecho realmente ocorreu, com o aumento das avaliações mais positivas, por meio do escore total, nas medições, pré e pós-intervenção e follow-up. Além disso, a avaliação dos aspectos da interação positiva na experiência de cuidar será medida pela Escala de Relacionamento da Díade – versão cuidador (itens da subescala interação positiva) (ERCD). o instrumento é composto por 11 afirmações a respeito da qualidade da relação entre os membros da díade e das transformações decorrentes da situação de cuidado. Para cada afirmação, há quatro opções de resposta: discordo plenamente (1 ponto), discordo (2 pontos), concordo (3 pontos) ou concordo plenamente (4 pontos). A ERDC é composta por duas subescalas: uma que mede a “Interação positiva” e a outra que mede os “Conflitos” entre os membros da díade cuidador – idoso. Quanto maior a pontuação nas duas subescalas, maior é o grau de interação positiva (Subescala 1) ou de conflitos (Subescala 2). Para este estudo, só será utilizada a subescala que mede a interação positiva. A ECRD será utilizada para verificar se o desfecho realmente ocorreu, com o aumento das avaliações mais positivas, por meio do escore da subescala de interação positiva, nas medições pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Problematic behaviors: To measure observable behavioral and memory problems in people living with dementia and the reaction of their caregivers to these problems, the Revised Memory and Behavior Problems Checklist (RMBPC) instrument will be used. It has 24 items and scores are calculated in two steps: first, for the presence or absence of each problem and then the caregiver's "reaction" or the extent to which caregivers were "annoyed" or "distressed" by each behavior. Answer choices are 0,1,2,3,4 or 9 (not applicable). Two scores are obtained, the frequency of the behavior and the impact on the family member. Both range from 0 to 96 (option 9 excluded). Reactions are rated by asking whether the "disturbing" behavior was on a 0-4 Likert scale (0=not at all, 1=a little, 2=moderate, 3=very, and 4=extremely). The frequency of behaviors is rated on a Likert scale of 0 to 4 (0 = never occurs, 1 = occurs rarely and not in the last week, 2 = has occurred 1-2 times in the last week, 3 = has occurred 3-6 times in the last week, and 4 = occurs daily or more frequently). It is expected to decrease the frequency of problematic behaviors of the assisted person and the impact on the family. The total score of RMBPC will be used to verify if the outcome happened by measuring this variable in pre and post-intervention, as well as on follow-up measurements. In addition, to identify behaviors of the elderly person that the caregiver considers problematic and how to deal with these and other activities performed with the elderly person, the Questionnaire on Problematic Behaviors (QCP) will be used. It is a qualitative instrument , in which four questions are carried out in a semi-structured interview format and evaluate: (a) the problematic behaviors of the person living with dementia; (b) the coping strategies used by the caregiver to deal with the situations reported in the previous item; (c) the feelings which are perceived by the caregiver and are related to this role; and (d) the cognitive stimulation activities that the caregiver performs with the person living with dementia. For the first, second and fourth questions, the number of behaviors (strategies or activities) reported by the caregiver is counted. The score is determined separately for each question. For the third question, the score is obtained from the difference between the number of positive and negative feelings reported by the caregiver. For responses in which the caregiver describes the same behavior more than once, the repeated items are considered as part of a single response, worth only one point. For example, if the caregiver answers the first question “to chatter and not be quiet” only one point is assigned. Also, if the caregiver does not report that the person with dementia has behavioral problems, the second question is categorized as “not applicable” (Campos, Kirchner, Santis, Queluz, Carvalho, Barham, 2020). It is expected a decrease in the frequency of problematic behaviors of the person living with dementia and an increase in the coping strategies used by caregivers in relation to behaviors. To do so, the total score will be measured in pre and post intervention, and in follow-up to verify if the outcome occurred.
pt-br
Comportamentos problemáticos: Para medir problemas comportamentais e de memória observáveis em pessoas que vivem com demência e a reação de seus cuidadores a esses problemas, será utilizado o instrumento Revised Memory and Behavior Problems Checklist (RMBPC). Possui 24 itens e as pontuações são calculadas para a presença ou ausência de cada problema primeiro e, sem seguida, para a "reação" do cuidador ou até que ponto os cuidadores foram "incomodados" ou "angustiados" por cada comportamento. As opções de resposta são 0,1,2,3,4 ou 9 (não se aplica). Dois escores são obtidos, o da frequência do comportamento e o do impacto no familiar. Ambos variam de 0 a 96 (excluindo-se a opção 9). As reações são avaliadas perguntando se o comportamento "perturbador" era em uma escala Likert de 0 a 4 (0 = nem um pouco, 1 = pouco, 2 = moderado, 3 = muito e 4 = extremamente). A frequência dos comportamentos é avaliada com base em uma escala de Likert de 0 a 4 (0 = nunca ocorre, 1 = ocorre raramente e não na última semana, 2 = ocorreu 1-2 vezes na última semana, 3 = ocorreu 3-6 vezes na última semana, e 4 = ocorre diariamente ou com mais frequência). A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se a diminuição da frequência de comportamentos problemáticas da pessoa assistida e do impacto no familiar, nas medições pré e pós-intervenção e follow-up. Além disso, para identificar comportamentos da pessoa idosa que o cuidador considera problemáticos e como lidar com estes e outras atividades que realiza com a pessoa idosa, será utilizado o Questionário sobre os Comportamentos Problemáticos (QCP). Trata-se de um instrumento qualitativo , em que as quatro questões são realizadas em formato de entrevista semiestruturada e são avaliados: (a) os comportamentos problemas da pessoa que vive com demência; (b) as estratégias de enfrentamento utilizadas pelo cuidador para lidar com as situações relatadas no item anterior; (c) os sentimentos percebidos pelo cuidador relacionados à esse papel; e (d) as atividades de estimulação cognitiva que o cuidador realiza com a pessoa que vive com demência. Para a primeira, segunda e quarta questões, é realizada a contagem do número de comportamentos (estratégias ou atividades) relatados pelo cuidador. A pontuação é determinada separadamente para cada questão. Para a terceira questão, a pontuação é obtida a partir da diferença entre número de sentimentos positivos e negativos relatados pelo cuidador. Para respostas nas quais o cuidador descreve um mesmo comportamento mais de uma vez, considera-se os itens repetidos como parte de uma única resposta, valendo apenas um ponto. Por exemplo, se o cuidador responde na primeira questão “tagarelar e não ficar quieto” é atribuído apenas um ponto. Além disso, se o cuidador não relata que a pessoa com demência apresenta problemas de comportamento, a segunda questão é categorizada como “não se aplica” (Campos, Kirchner, Santis, Queluz, Carvalho, Barham, 2020). A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se a diminuição da frequência de comportamentos problemáticas da pessoa que vive com demência e aumento nas estratégias de enfrentamento utilizadas pelos cuidadores em relação aos comportamentos, nas medições pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Self-efficacy: To assess the caregiver's perception of their ability to deal with caring tasks, the RIS Eldercare Sel-Efficacy Scale will be used. This scale consists of three subscales: (1) relational self-efficacy (three items) – beliefs about one's ability to maintain a cooperative and harmonious relationship with the care recipient; (2) instrumental self-efficacy (four items) – beliefs about the ability to perform tasks associated with providing personal care; and (3) self-care effectiveness – beliefs about the ability to maintain one's own well-being in the midst of emotionally draining and often unrelenting demands. Each of the 10 items is rated on a 5-point Likert scale, ranging from 1 (I'm sure I can't do this) to 5 (I'm sure I can do this). Higher scores indicate increased self-efficacy. An increase in self-efficacy is expected, which indicates that the caregiver believes they are able to successfully master a specific task. The total score will be measured in pre- and post-intervention, and follow-up to verify whether the outcome was observed.
pt-br
Autoeficácia: Para avaliar a percepção do cuidador sobre sua capacidade de lidar com as tarefas do cuidar, será utilizada a RIS Eldercare Sel-Efficacy Scale. A escala consiste em três subescalas: (1) autoeficácia relacional (três itens) – crenças sobre a capacidade de alguém de manter uma relação cooperativa e harmoniosa com o receptor de cuidados; (2) autoeficácia instrumental (quatro itens) – crenças sobre a capacidade de realizar tarefas associadas à prestação de cuidados pessoais; e (3) eficácia do autocuidado – crenças sobre a capacidade de manter seu próprio bem-estar em meio a demandas emocionalmente desgastantes e geralmente implacáveis. Cada um dos 10 itens é classificado em uma escala Likert de 5 pontos, variando de 1 (tenho certeza de que não posso fazer isso) a 5 (tenho certeza que posso fazer isso). As pontuações mais altas indicam aumento da autoeficácia. A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se o aumento da autoeficácia, indicando que o cuidador acredita que é capaz de dominar com sucesso uma tarefa específica, nas medições pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Domain: To assess how much the caregiver believes to have control over the care situation, the Pearlin Mastery Scale (PMS) will be used. It consists of seven items that are scored using a 4-point Likert scale, ranging from 1 (strongly disagree) to 4 (strongly agree), so that the total score ranges from 7 to 28 points. The total score is obtained from the sum of the items (Roepke & Grant, 2011). A score closer to 28 indicates that the person feels in control of situations (internal mastery). A score closer to seven indicates that the person feels that things are out of their control (external domain) (Pearlin & Schooler, 1978). An increase in internal control is expected. The total score will be measured in pre and post intervention, and follow-up to analyze if the outcome happened.
pt-br
Domínio: Para avaliar o quanto o cuidador acredita ter controle sobre a situação de cuidado, será utilizada a Pearlin Mastery Scale (PMS). É composto por sete itens que são pontuados usando uma escala Likert de 4 pontos, variando de 1 (discordo totalmente) a 4 (concordo totalmente), de forma que a pontuação total varie de sete a 28 pontos. O escore total é obtido a partir da somatória dos itens (Roepke & Grant, 2011). Uma pontuação mais próxima de 28 indica que a pessoa sente que tem controle sobre a as situações (domínio interno). Uma pontuação mais próxima de sete indica que a pessoa sente que as coisas estão fora de seu controle (domínio externo) (Pearlin & Schooler, 1978). A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se o aumento do controle interno, indicando que o cuidador acredita ter controle sobre a situação de cuidado, nas medições pré e pós-intervenção e follow-up.
en
Usability: In order to evaluate the iSupport-Brasil program for improvements, some optional questions about usability will be added at the end of the post-measurement (T1) for the experimental group only. These questions consist of the frequently used 10-item System Usability Scale (SUS) (eg, 'I thought iSupport was easy to use') and 4 additional questions (eg, the average time they spent per class). The 10 SUS items are evaluated on Likert scales of 1-5 points (1=strongly disagree to 5=strongly agree). The final score ranges from 0 to 100, with higher values representing better usability. In this study, a cutoff score of 68 will be used to define an average usability score above or below the cutoff score. The total score will be used to verify if the outcome happened; a high score is expected for the usability of the system in the post-intervention measurements.
pt-br
Usabilidade: Para poder avaliar o programa iSupport-Brasil para melhorias, algumas questões opcionais sobre a usabilidade serão adicionadas ao final da pós-medição (T1) apenas para o grupo experimental. Essas perguntas consistem na Escala de Usabilidade do Sistema (SUS) de 10 itens frequentemente usada (exemplo: 'Eu pensei que o iSupport era fácil de usar') e 4 perguntas adicionais (por exemplo, o tempo médio que eles gastaram por aula). Os 10 itens da SUS são avaliados em escalas Likert de 1-5 pontos (1=discordo totalmente a 5=concordo plenamente). A pontuação final varia de 0 a 100, com valores mais altos representando melhor usabilidade. Nesse estudo será utilizado uma nota de corte de 68 para definir uma pontuação de média usabilidade acima ou abaixo da nota de corte. A pontuação total será utilizada para verificar se o desfecho realmente aconteceu, espera-se uma pontuação alta para a usabilidade do sistema nas medição pós-intervenção.
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